1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Ny Jaguar XF er blevet en moderne fjervægter
7

Ny Jaguar XF er blevet en moderne fjervægter

Ny Jaguar XF er blevet en moderne fjervægter
0
7

Den nye Jaguar XF er netop blevet afsløret. Præsentationen fandt sted i hjertet af London, hvor XF’eren kørte en dramatisk tur på en stålwire hen over vandet.

Kigger man på de hurtige facts, er den nye Jaguar XF blevet 28 % mere vridningsstabil, og op mod 190 kg lettere end forgængeren. Dermed er XF’eren nu 80 kg lettere end konkurrenterne, hvilket skyldes en lettere aluminiumskonstruktion. Vægtreduktionen har været med til at forbedre forbruget, således den blandende brændstoføkonomi er 25 km/l med en CO2-udledning på blot 104 g/km.

XF’eren har stadig beholdt sit dynamiske og coupéagtige design – vi synes dog den er blevet endnu mere sportslig nu. Og nøj hvor ser den godt med de nye full-LED-forlygter.

Jaguar oplyser, at der inde i kabinen er gjort brug af moderne luksusmaterialer og man vil finde traditionelt Jaguar-håndværk samt topmoderne teknologi. Bl.a. vil det helt nye eksklusive InControl Touch Pro-infotainmentsystem og 12,3” virtuelt TFT instrumentpanel være at finde.

“Også i kabinen var vi drevet af et ønske om at sikre, at XF er så komfortabel som muligt. Ny teknologi, inklusive vores nye 10,2″ touch screen, kombineres nøje med materialer, der giver en følelse af velvære og ro. Den helt nye XF rummer en klar fornemmelse af ro og styrke, både indvendigt og udvendigt – og jeg er stolt af, at mit team har opnået dette.” Fortæller Ian Callum, Director of Design hos Jaguar.

Den nye 10,” touchskærm har bl.a. Dual View-teknologi, hvilket gør det muligt for føreren at se navigationen, mens forsædepassageren kan se TV eller DVD – på samme skærm! For at kunne håndtere alle disse enorme mængder data har InControl Touch Pro et SSD drev og en quad-core processor – dette er væsentlig mere kraft end en almindelig Apple Macbooks til 12-15.000 kr. leveres med! Desuden bruger infotainmentsystemet også det ultrahurtige Ethernet, som er næste generations netværk med ekstremt hurtig dataoverførsel.

Læs også:  Range Rover: Luxus cruiseship på landevejen

InControl Touch Pro suppleres af en konfigurerbar 12,3″ TFT-instrumentklynge. Jaguar Land Rover skabte denne teknologi til XJ og Range Rover, og nu fås den også i firmabilssegmentet.

Er blevet kortere, men alligevel større…

I alt er den nye XF’er blevet 7mm kortere og 3mm lavere. Alligevel er akselafstanden 51mm længere på 2.960mm, hvilket giver bedre pladsforhold. Jaguar fortæller det specielt er på bagsædet, hvor man har fået mere benplads, plads til knæene og hovedet.

Vægtreduktionen suppleres af Jaguar nye 2-liters Ingenium-dieselmotorer med 163 hk/380 Nm eller 180 hk/430 Nm. Gearkassen er enten en specialoptimeret sekstrins manuel eller ottetrins automatisk. Det er den 163 hestes udgave med manuelt gear, som er 80 kg lettere end den nærmeste konkurrent. Den kører desuden 25 km/l og udleder blot 104 gram CO2 pr. kilometer.

Læs også:  Elbiler overhaler plugin

Alle andre motorer end de to nævnte dieselenheder leveres fra standard med en ottetrins automatisk. Den 2-liters firecylindret turbobenzinmotor har 240 hk/340 Nm, mens den 3-liters Supercharged V6 benziner yder 340 hk/450 Nm og 380 hk/450 Nm afhængig af varianten man vælger.

Derudover er der den 3-liters V6 TwinTurbo deisel med 300 hk og imponerende 700 Newtonmeter. Den tilbyder derfor både sjov og fornuft, da den kører længere på literen end en benzinmodel ville med tilsvarende specifikationer.

Forbedrede køreegenskaber

XF’eren beholder den elektriske servostyring (EPAS), som Jaguar har haft yderligere mulighed for at finpudse med modellerne F-Type og XE. Iflg. Jaguar er den elektroniske servostyring derfor noget blevet mere præcis og responsen hurtigere, ligesom den bidrager til XF’erens fine brændstoføkonomi.

Læs også:  Top 10 uheldige bildesigns

Vægtfordelingen er desuden næsten 50:50, og med det avancerede dobbelte wishbone- og Integral Link-ophæng skulle der være lagt op til mulighed for både komfort og sjove køreegenskaber.

Jaguar fortæller avanceret passiv dæmperteknologi er standard, men man kan opnå endnu større kontrol med Adaptive Dynamics-systemet, der registrerer de optimale dæmperindstillinger afhængig af vej og vejr.

Jaguar Configurable Dynamics, der oprindeligt blev udviklet til F-TYPE, giver ultimativ kontrol og gør føreren i stand til at skræddersy indstillingerne af dæmperne, styretøjet, motoren og den 8-trins automatiske gearkasse.

Fra standard har XF’eren baghjulstræk, men den vil også blive tilbudt med firehjulstræk på markeder, hvor det er vurderet, at det vil hjælpe på salget af den. Jaguar har til dette udviklet et nyt torque on-demand-system, hvor transfergearet anvender et kædetræk i stedet for tandhjul og er lettere og mere støjsvagt og effektivt.

Den globale debut er dog først ved biludstillingen i New York d.1 april, hvor Jaguar ligeledes offentliggør alle tekniske detaljer.

tags: