Man skal holde ørene åbne når Mazda præsenterer noget for tiden, da det ofte kan blive forholdsvist teknisk. – Tag f. eks den nye Mazda CX-5 som kommer til Danmark i starten af maj, som bygger på komplet nye SKYACTIV-teknologi.
Det nye Mazda koncept hedder Takeri, og er designet efter ’’KODO – Soul of Motion’’, samt gør brug af Mazdas nye SKYACTIV-teknologier.
Mazda har fortalt siden skitserne kom ud, at Takeri konceptet viser retningen for, hvordan en fremtidig model i den store mellemklasse kommer til at se ud.
Ny miljøvenlig dieselmotor
Takeri konceptet er udstyret med Mazdas nye dieselmotor, som går under navnet Skyactiv-D. Derudover har den Mazdas Start/Stop system som hedder i-stop, og et nyt system som genvinder bremseenergien.
Udover dieselmotoren er den nye 6-trins automatgearkasse, undervogn og SKYACTIV-karrosseri tilføjet, hvilket skal give et lavt brændstofforbrug samtidig med, at man ikke går på kompromis med køreegenskaberne. – Jinbai Ittai = Føreren skal føle at være i et med bilen.
Genvindingssystemet
Systemet(i-ELOOP) som genvinder bremseenergien er det første i en Mazda, og det vil kunne blive brugt i almindelige personbiler fra 2012. – Det vil kunne forbedre brændstoføkonomien med 10 %.
I hybridbiler med regenerative bremsesystemer bruges en elmotor eller et ekstra batteri til at genvinde energien, hvilket ikke behøves med Mazdas teknologi.
i-ELOOP har en ny type generator som i stedet kører med en spænding på 12-25 volt, en lavresistent superkondensator og en spændingsstabilisator. Det betyder i-ELOOP kan genvinde energien med det samme chaufføren ikke træder på speederen.
Derudover vil systemet også kunne oplade bilens almindelige batteri, hvis den synes der er behov for det.