Her er den fjerde og helt nye generation af Porsche Cayman sportscoupéen med centermotor. Den nye Cayman er blevet markant mere sportslig og effektiv, hvis man spørg Porsche selv, og så er prisen faktisk også blevet mere indbydende.
Motoren er en ny firecylindret boxermotor med turbo, hvilket dermed er præcis samme motor som i 718 Boxster. Ydelsen lyder på 300 hk fra den 2-liters motor, mens S-modellen har hele 350 hk fra en 2,5 liters enhed – begge motorer er firecylindrede. I alt er ydelsen hævet med 25 hk ift. forgængeren, og så er brændstofforbruget også forbedret til 12,2 til 14,3 km/l.
Drejningsmomentet er 380 Nm fra 1.950-4.500 omdr/min, hvilket er 90 Nm mere end den gamle model! Cayman S er udstyret med en turbolader med variabel turbinegeometri, der hidtil kun har været anvendt i 911 Turbo. Således har den nye Cayman S hele 420 Nm fra 1.900-4.500 omdr/min, hvilket er 50 Nm mere end forgængeren. Desuden er S’eren udstyret med en wastegate.
718 Cayman med PDK og Sport Chrono-pakken accelerer fra 0-100 km/t på 4,7 sekunder, mens S’eren er 0,5 sekunder hurtigere (4,2 sekunder). Topfarten er hhv. 275 km/t og 285 km/t.
Køredynamisk er der en nyafstemt undervogn til 718 Cayman, hvor vridningsstabiliteten og hjulføringen er forbedret. Både fjedre og stabilisatorer har også fået en stivere opsætning mens støddæmperne ligeledes har fået en ny afstemning. Styretøjet er 10 % mere direkte og det hjælper på en mere dynamisk køreoplevelse. Bremserne er 330mm foran og 299mm bagpå.
Ekstraudstyrslisten inkluderer blandt andet Sport Chrono og Porsche Torque Vectoring (PCT), hvor man kan indstille sportsligheden endnu mere præcist. PASM sænker desuden karrosseriet med 10mm på den almindelige udgave, mens S’eren og PASM-undervognen betyder en sænkning på 20mm.
Udseendet er blevet mere markant
Selvom motoren er blevet mindre i slagvolumen og cylindre, så er designet blevet mere markant. Der er nu luftindtag på fronten og siderne, hvilket sammen med en bredere front gør den mere maskulin. Der er desuden nydesignede bixenonforlygter med integreret LED-dagskørelys.
Indvendigt minder kabinen om den nye 718 Boxster. 718-kabinen byder på sportsrattet fra 918 Spyder, og det vil særdeles gerne sidde og rive lidt i. Der er desuden diverse opkoblingsmuligheder med det standard Porsche Communication Management infotainmentsystem. Lydsystemet er også fra standard på 150W.
Porsche 918 Cayman kan allerede nu bestilles i Danmark nu, men introduceres først i løbet af efteråret. Prisen er 954.737 kr. for 718 Cayman, mens S-modellen koster fra 1.200.630 kr.