1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Den nye SEAT Ateca får op til 190 hestekræfter
0

Den nye SEAT Ateca får op til 190 hestekræfter

Den nye SEAT Ateca får op til 190 hestekræfter
0
0

Markedet for SUV’er i Danmark er stort, og det går hånd i hånd med, at danskerne har taget modellerne til sig og faktisk godt kan lide lidt højere biler end blot traditionelle sedaner og stationcars. SEAT vil være med på markedet, og det kommer de i form af den nye SEAT Ateca.

Ifølge SEAT selv præsenteres den nye og første SUV-model fra producenten nogensinde med ordene unikt design, førsteklasses udseende og en premium fornemmelse. En premium fornemmelse kan vi endnu ikke snakke med om, for den har først dansk introduktion til sommer, men det markante design kan vi nu godt lide. Designet er let genkendeligt, og man kan godt ane lidt fra andre SEAT-modeller i den nye Ateca. Skarpe linjer og trekantede lyssignaturer er typiske for mærkets ikoner herunder eksempelvis SEAT Leon.

En lidt højere SEAT for første gang
Det er en SUV, og det er en SEAT. Og det kan vi se. Det ligner enhver anden SEAT, men her i en opløftet variant. Som ekstraudstyr fås Ateca med de komplette LED-forlygter, og her er den trekantede signatur altså dagskørelyset. Blinklygterne er også en integreret del af denne signatur. Så snart bilen låses op, ja så lyser LED’er i sidespejlene området omkring dørene, og for at det ikke skal være løgn, så projiceres Atecas navn og silhuet på jorden under døren. Med en længde på 4,36 meter er den i stort set samme størrelse som resten af modellerne i segmentet. Bagagerummet har en volumen på 510 liter, dog kun 485 liter i versioner med firehjulstræk.

Interiøret passer super sammen med det udvendige design. En kombination af en raffineret og elengant samt dynamisk karakter, og alligevel med en følelse af masser af plads, således det passer perfekt til SUV-førernes ønsker. En hævet siddeposition er med til at føle, at man virkelig sidder i en SUV. Ellers minder den meget om alle andre SEAT-modeller. En 8” infotainmentskærm er eksempelvis implementeret heri. Til gengæld er den proppet med ny teknologi, og en af de nye smarte features er en form for køassistent. Ved hastigheder på op til 60 km/t kan Ateca nemlig selv regulere hastigheden i forhold til forankørende og holde vognbanen, og det er altså en bil, vi godt kunne se os selv sidde i på vej til Italien i sommermånederne med al den kø, der ofte opstår igennem Tyskland.

Læs også:  Kia Sportage Plug-in Hybrid – den fuldendte elektrificerede SUV

Sikkerhedssystemer er der nok af
Hvis føreren forbliver inaktiv i en bestemt periode, sørger Emergency Assist for at bilen først kommer med en visuel og derefter akustisk advarsel om, at man skal tage fat i rattet eller lignende. Sker dette ikke, begynder den lille så stille at bremse ned til stilstand, imens den fortsat holder vognbanen. ACC med Front Assist, Traffic Sign Recognition, Blind Spot Detection, Rear Traffic Alert og Top View er ligeledes nogle af de nye teknologier i Ateca. Ligeledes er den nyeste generation Easy Connect-infotainmentsystemet, og en Connectivity Box i midterkonsollen giver mulighed for trådløs opladning af smartphones. Apple CarPlay og Android Auto er også implementeret i infotainmentsystemet.

Og der er masser af spændende motorer, alle med turboladning. Ydelserne varierer fra 115 til 190 hestekræfter, og udvalget af dieselmotorer starter med 1.6 TDI med 115 hestekræfter. 2.0 TDI fås med 150 og 190 hestekræfter, og forbrugstallene går fra 20,0 til 23,3 km/l, imens CO2-emissionen ligger fra 112 til 131 g/km. Af benzinmotorer er først den lille 1.0 TSI med 115 hestekræfter, stærkt efterfulgt af 1.4 TSI med cylinderfrakobling ved dellast og en ydelse på 150 hestekræfter. Mellem 16,1 og 18,9 kan du her køre på en liter benzin.

Læs også:  Range Rover: Luxus cruiseship på landevejen

SEAT Ateca præsenteres i starten af marts på biludstillingen i Geneve og har dansk introduktion til sommer.

tags: