1. Home
  2. Bilmærker
  3. Aston Martin
  4. Her er den nye gudesmukke Aston Martin DB11

Her er den nye gudesmukke Aston Martin DB11

0
0

Den længe ventede Aston Martin DB11 er offentliggjort ved dette års Geneve Motor Show. Designet er som forventet fuldstændig henrivende.

DB11’eren er en ekstrem vigtig bil for engelske Aston Martin, da den repræsenterer en ny æra for den britiske sportsmærke.

Aston Martin DB11 er bygget op om en ny, lettere, stærkere og mere praktisk aluminiumsstruktur (om end bagagerummet fortsat blot er 270 liter). Bilen gør desuden brug af innovative aerodynamikteknologier, der hjælper på specifikationerne.
Tørvægten er 1.770 kilo og vægtfordelingen lyder på 51/49.

Motoren har Aston Martin selv udviklet, hvilket bestemt ikke gør den mindre interessant. Slagvolumen er 5,2 liter, der er 12 cylindre og to turboer. Den samlede ydelse er 608 hestekræfter v. 6.500 omdr/min samt 700 Nm v. 1.500 omdr/min, hvilket gør den nye DB11 til den hurtigste seriebyggede DB-model i Aston Martins historie. 0-100 km/t er lige under fire sekunder med en accelerationstid på 3,9 sekunder, mens topfarten er hele 320 km/t. Koblet til motoren er en ottetrins ZF-gearkasse, som kan indstilles i enten GT, Sport eller Sport Plus. Afhængig af indstilling reagerer bilens motor, gearkasse, styretøj, adaptive fjedre osv. mere eller mindre dynamisk.

Indvendigt finder man masser af ny teknologi, som er hentet fra samarbejdet med tyske Daimler AG. Bl.a. er der en 12” LCD farveskærm, der kan vise hastighed, omdrejninger osv. afhængig førerens indstilling. En 8” skærm er også installeret på instrumentbrættet, hvorfra man holder øje med navigationen, vælger radio, styre telefonen osv. Skærmen er selvfølgelig trykfølsom, men mere interessant er, at infotainmentsystemet kan reagere på håndbevægelser, ligesom vi kender det fra den nye BMW 7-serie.

Ekstraudstyrslisten er enorm. Hvad med et enormt B&O anlæg på 1.000W, varme i armlænene, et 360 graders auto-park assist system, luft i sæderne eller meget andet?

Læs også:  Cayenne S E-Hybrid: Porsche's nyeste Plug-in-perle

Vi kender endnu hverken til dansk lancering eller pris. Men billig bliver den selvfølgelig ikke. I Tyskland starter prisen på lige over 1,5 millioner kr.