1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Den nye PEUGEOT 3008 har fået et heftigt facelift
0

Den nye PEUGEOT 3008 har fået et heftigt facelift

Den nye PEUGEOT 3008 har fået et heftigt facelift
0
0

På billederne ser du den nye PEUGEOT 3008. Den er blevet opdateret både hvad angår motorer og i særdeleshed også designmæssigt.

Specielt designet er rigtig spændende ved den nye PEUGEOT 3008. Et ”SUV design med et PEUGEOT twist” som det hedder sig hos franskmændene. SUV designet spiller ind i form af den lodrette front, beskyttelsespaneler hele vejen rundt, store hjul og selvfølgelig en hævet frihøjde, og det er kombineret med et elegant design fra PEUGEOT som vi aldrig har set det før.

Et rigtig aggressivt look med smalle forlygter, og bilen får et slankt og let udseende i form af de flydende linjer fra motorhjelmen, der går lige fra fronten til bagenden henover dørhåndtagene. Du kan sågar få et sort tag med. Også bagenden er velorganiseret i form af det moderne design, der integrerer LED-baglygterne med PEUGEOTs signatur i form af de tre mærker fra løvekløerene i logoet.

Læs også:  Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+: Sporty og effektiv

Drivkraften til den nye PEUGEOT 3008 kommer fra 10 forskellige motorer, henholdsvis fire benzin og seks diesel. På benzinsiden er den mindste en 1.2-liters PureTech 130 hestes S&S 6-trins manuel, og den fås både i denne standard udgave samt en særlig effektiv en. Motoren fås også med en 6-trins automatgearkasse. Den største benziner er på 1.6 liter, en 165 heste THP med en 6-trins automatgearkasse. Den mindste benziner udleder fra 115 g CO2/km, imens den største benziner udleder 129 g/km.

På dieselsiden holdes CO2-udledningen nede på mellem 100 og 121 g/km for motorer med henholdsvis 100, 120 og 150 hestekræfter. Den mindste diesel er en 1.6-liters BlueHDI 100 hestes S&S med en 5-trins manuel gearkasse. 1.6-liters BlueHDI med 120 heste er den større og fås i udgaven med en 6-trins manuel gearkasse i en standard men også særlig effektiv udgave. Motoren fås også i kombination med en 6-trins automatgearkassed. Den større 2.0-liters BlueHDI med 150 hestekræfter fås med en 6-trins manuel, imens den største 2.0-liters BlueHDI med 180 hestekræfter kun fås med en 6-trins automatgearkasse.

Læs også:  Volkswagen elektrificerer sit sportslige ikon GTI

Men selvom den nye PEUGEOT 3008 ser ret vild ud på ydersiden – og der ligger nogle solide motorer under hjelmen – så er interiøret der virkelig blæser dig bagover på stolen. PEUGEOT kalder det for ”PEUGEOT i-Cockpit”. Det er en helt ny fortolkning af det traditionelle instrumentbord. Det sporty rat er gjort mindre og er blevet fladt foroven og forneden. I midten af instrumentbordet ser vi en 8” touchskærm, og det minder egentlig om en tablet. Under den er placeret seks vippekontakter. VIPPEKONTAKTER?! Jep, fuldstændig ligesom vi kender det fra racerbiler. De giver nem adgang til radio, aircondition, navigation, indstillinger, telefon og mobilapplikationer.

Bag rattet er en 12.3” skærm med digital speedometer, omdrejningstæller etc. og kan tilpasses og personaliseres efter førerens ønsker. Via en knap på rattet kan man skifte mellem fem forskellige udtryk her: bla. ”Personal mode” giver mulighed for at få vist en række forskellige informationer som navigationsinstruktioner, driving assistance systemer, trip computer etc. men ligeledes understøtter systemet MirrorScreen, der blandt andet er kompatibel med Apple CarPlay og Android Auto. Du kan altså få dine apps fra telefonen op på instrumentbordet. Smart.

Læs også:  Cayenne S E-Hybrid: Porsche's nyeste Plug-in-perle

Den nye PEUGEOT 3008 kommer på det danske marked til efteråret 2016.

tags: