Home Bilnyheder Den nye Porsche 911 R er som skabt til trackday
0

Den nye Porsche 911 R er som skabt til trackday

0
0

Porsche beskrives altid som ”a drivers car”, og det er lige præcis, hvad den nye Porsche 911 R i særdeleshed er bygget efter. I dag måles alle biler efter Nürburgring-tider, men med produktionen af den nye 911 R viser Porsche, at det altså ikke kun gælder om at lave en Nordsløjfen-racer, men faktisk også en bil, der vil være umådelig sjov i hverdagen.

911 R beskrives som en komplet sportsbil med et klassisk design, og vi er altså ret vilde med den. Udseendet minder meget om Carrera med forenden og bagenden fra GT3, men teknologien kommer fra den vildere GT3 RS.

Vægten er holdt nede på 1.370 kilo, hvilket gør det til den letteste 911 på markedet i øjeblikket (50 kilo lettere end GT3 RS). Kombinationen af letvægtskonstruktionen og den 4,0 liters sekscylindrede sugemotor på 500 hk og 460 Nm er med garanti ganske intens. 0-100 km/t er klaret på blot 3,8 sekunder, og det er altså med manuel gearkasse! Der er seks gear og Porsche fortæller gearkassen skulle have ret korte skift, hvilket blot lyder endnu mere indbydende. Desuden er der udviklet en mellemgasfunktion til den manuelle gearkasse, så man ved blot et enkelt tryk sikres perfekte skift ved nedgearing.

Topfart for 911 R er 323 km/t, hvilket betyder R-modellen ikke blot er lettere end 911 GT3 RS, men faktisk også hurtigere på toppen.

Læs også:  Fem ting du skal vide om den nye porsche 911

Standardudstyr inkluderer bl.a. bagakselstyring, så man får direkte indstyringsegenskaber og en høj kørselsstabilitet. Noget man vil værdsætte på banen, når det går af sted med fuld fart. Desuden er der også en mekanisk spær på bagakslen, og Porsche Ceramic Composite bremser.

PSM, Porsche Stability Management, er blevet tilpasset 911 R, således man rigtig kan udleve køreegenskaberne.

Selvom Porsche ved præsentationen i Geneve primært lagde vægt på, at det var en umådelig skarp og sjov baneracer, så kan den altså også sagtens bruges i hverdagen. Det er bl.a. også derfor, at man valgte den bagspoiler og ikke en større – bilen skal kunne bruges i hverdagen.

Indvendigt er der skålsæder udført i kulfiber, et specielt R GT sportsrat, carbonlister og de almindelige dørhåndtag er udskiftet med stropper for at holde vægten nede.

Vil du eje et eksemplar skal du dog skynde dig, da det er en limited edition, som der kun vil blive produceret 991 eksemplarer af. Dermed bliver den ret sjælden.