Home Bilmærker Audi Nyt koncept viser den kommende TT
0

Nyt koncept viser den kommende TT

Nyt koncept viser den kommende TT
0
0

Konceptbil på Detroit er spækket med buzzwords, men designet skulle efter sigende pege i retning af den næste TT.

“Et konkret indblik i den nærmeste fremtid”, siger Audis Professor Doctor Ulrich Hackenberg, der har været ansvarlig for designet af den nye Allroad Shooting Brake.

Bilen er som forventet gjort af aluminium og kulfiber og sætter i øvrigt flueben ud fra samtlige parametre som en konceptbil skal opfylde og den tilhørende pressemeddelse er spækket med så mange buzzwords at det er til at blive kvalt i. Indledningsvis bliver det bekendtgjort at bilen er en ’crossover’ der er ideel for ’aktive familier’ med ’hybridteknologi’ der gør bilen ’sporty, kompakt og anvendelig’ samt ’funktionel’. Audi oplyser også selv at bilen har ’sex appeal’ og at den benytter ’banebrydende elektronik’. Med sæderne nedfældet er det efter sigende plads til ’betragtelige mængder af sportsudstyr’.

Okay, så det er en praktisk bil med begrænset offroad kompetence, der er velegnet til aktive familier med sex appeal. Uanset hvad er Allroad Shooting Brake-konceptet endnu skridt i Audis retning mod et mere bestemt designsprog for deres sportslige modeller, med reference til Sport Quattro Konceptet der blev fremvist på Frankfurt Motor Show.

Skal man tro kilder der i øjeblikket befinder sig på Detroit, er der forbindelser mellem konceptbilen og næste generation af Audi TT der forventes at få debut senere i år og som vi senest så interiøret fra i sidste uge. Der er helt klare tydelige forbindelser mellem interiøret i Allroad Shooting Brake og interiøret i den nye TT, som justering af temperatur i ventilationsdyserne. Andre snedige elementer inkluderer en midterkonsol der bevæger sig sammen med sædet, således at enhver journalist kan hævde at alle knapper ’er lige ved hånden’, uanset kørestilingen.

Quattro-delen af navnet burde også kunne oversættes til at bilen kører som på skinner, og med 622Nm og 408 heste på hanerne fra plug-in hybridsystemet der er baseret på den 300 hk stærke motor fra S3. Motoren er sammensat med en sekstrins ’e-S Tronic’ dobbeltkoblingsgearkasse. En sekundær og mekanisk uafhængig elektrisk motor driver baghjulene og kan fungere i isolation eller sammensat med hybridmotoren for, for at skabe firehjulstræk om nødvendigt. Et centermonteret litium-ion batteri sikrer omkring 50 kilometers elektrisk drivkraft på bagerste drivaksel. Tophastigheden er 120 km/t på elkraft alene. Benzinmotoren kan endvidere fungere som en range-extender generator der kan forlænge rækkevidden eller alternativt i Sport-mode, for at levere hestekræfter sammen med de elektriske motorer.

tags: