1. Home
  2. Baggrund
  3. Økodæk sparer dig kassen!
0

Økodæk sparer dig kassen!

Økodæk sparer dig kassen!
0
0

Snakken om brændstoføkonomiske biler har aldrig været så populær som nu, men det er ikke kun selve bilfabrikanten folk skal sætte krav til!

De nye ENERGY Saver+ dæk er endnu ikke i butikkerne, og vil blive produceret i 14”, 15” og 16”. – Læs mere om dem forneden og den nye dækmærkning.

Økodæk lanceres samtidig ny dækmærkning

De nye økodæk fra Michelin kommer samtidig med den nye mærkning af dæk, som træder i kraft i Europa fra d.1 november. Med den nye mærkning bliver det lettere at segmentere i blandt de mange dæk, da man førhen kun kunne se efter bæreevne og hastighedsegenskaber.
Den nye mærkning inkluderer vejgreb/bremseevne på våd vej, rullestøj og rullemodstand/økonomi, hvilket er nogen af de mest relevante informationer.

Iflg. en tysk analyse som tager udgangspunkt i 20.000 europæiske ulykker sker 70 % af ulykkerne på tør vej, hvorfor det indeks ville gøre dækmærkningen endnu mere grundig og overskuelig. – Dækkets levetid i kilometer måler mange af dækfabrikanterne også, men denne faktor bliver som udgangspunkt heller ikke inkluderet i den nye mærkning.

Følg Michelin Danmark på Facebook her.

Spar 200 liter brændstof per 45.000 km

Michelin er ikke bange for at prale af deres nye ENERGY Saver+ dæk, som de fortæller kan spare en bilist for op mod 200 liter brændstof over en rækkevidde på 45.000 km. Dette er målt i forhold til, hvis man vælger et andet sæt dæk, som har fået den laveste karakter i rullemodstand.

Læs også:  Mercedes-Benz lancerer ny version af ikon fra 1979

Michelin påstår endda, at man i forhold til de ligeværdige konkurrenterne kan spare i gns. 21 liter brændstof gennem dækkenes levetid(min.7l & maks 39l). – De nye ENERGY Saver+ dæk anses for at have en levetid på 47.000 km, hvilket iflg. Michelins egne tests også er væsentlig længere end konkurrenternes.

Selvom der er fokuseret på at skabe et dæk som har lav rullemodstand, så har man også fokuseret på sikkerheden, hvor man på våd vej har en bremselængde som er 16 meter mindre end dæk som har fået den dårligste karakter i den nye ordning. Det bedre resultat ved katastrofeopbremsning på våd vej er bl.a. opnået ved, at det nye dæk har en flade med 10 % bedre kontakt til vejen. – Her testede Michelin dækket efter 18.000 kilometers kørsel, hvor bilen med Michelin-dækkene på i gns. bremsede 1,2 meter før de andre mod ligeværdige konkurrenter(min. 0,1m & maks 2,3m).

Læs også:  Audi SQ7 opgraderes på design og teknologi

ENERGY Saver+ dækkene er dog ikke komplet nye, da serien har eksisteret i omkring 20 år, hvor biler med Michelins økodæk monteret tilsammen har brugt 15 milliarder mindre brændstof, og dermed har sparet miljøet for en merudledning på 38 millioner ton CO2.

Den nye dækmærkning giver ENERGY Saver+ flg. karakterer:


Michelin præsenterede dog også deres første dæk kun til elbiler, som fik de bedste karakter i både lav rullemodstand og bremsning på våd vej. – Dækket er lavet specielt til den nye elbil Renault Zoe.

Hvordan med produktionen af Michelin-dæk?

Under et sæt dæks livscyklus bliver miljøet belastet med lidt over 92 % af den samlede udledning, når det sidder på kundens bil. Alligevel arbejder Michelin selvfølgelig hårdt på, at reducere deres 8 % af udledningen som bl.a. kommer fra udvinding af råmaterialerne, produktionen og distributionen.

I et interview med Lennart Lomaeus som er ”Environment & Prevention and Norms & Regulation Manager” for de nordiske lande fik vi forklaret, at gummiet fra alle dæk produceret af Michelin til Nordeuropa bliver genbrugt til et andet henseende efter det har udtjent sin pligt.

Læs også:  Bilsikkerhedsteknologi: Højteknologiske systemer

Derudover blev der tilføjet, at Michelin var blandt de førende dækfabrikanter, når det kommer til miljørigtig produktion. – I forhold til 2005 var CO2-udledningen fra fabrikkerne reduceret med 33 % i 2011, mens målet er sat til 45 % for 2016.

Den mere CO2-venlige produktion er fremkommet af nytænkning og bl.a. ved hjælp af solenergi. Eksempelvis har Michelin installeret 17.000 solcelleanlæg ved Puy-en-velay fabrikken, hvilket skåner miljøet for en årlig CO2-udledning på 300 ton!

Lennart Lomaeus tilføjede dog, at en af de større udfordringer er, at 1/3 kører med mindst ét dæk, hvor dæktrykket er 0,5 bar for lavt. Det påvirker både brændstoføkonomi og sikkerhed særdeles negativt, hvorfor det er vigtigt, at gøre billisterne opmærksomme på denne problemstilling.