BMWs nye supersedan og coupé får 430 hestekræfter fra en twin-turboladet rækkesekser; 0-100 km/t på 4.1 sekunder med DCT. På markedet fra juni 2014.
BMW M3 vender tilbage, men udelukkende som sedan og for første gang nogensinde med turbolader. Tilføjelsen af trykladning gør op med 26 års BMW M tradition for at anvende højtydende sugemotorer i M3.
De overstående billeder viser den produktionsklare bil for første gang og den 431 hestes firedørs M3 sedan vil få selskab af en M4. Begge biler er på markedet fra juni 2014.
Hjertet i den nye M3 og M4 er en helt ny 3.0-liters twin-turboladet rækkesekser med direkte indsprøjtning. Den er baseret på BMWs velkendte N55-motor, der findes i biler som 435i og 135i. Vægtbesparende tiltag har medført at den nye motor er 10kg end forgængeren, med en totalvægt på 205 kg.
Med 431 hestekræfter fra 5.500 omdr./min til 7.300 omdr./min og 550Nm mellem 1850 omdr./min og 5.500 omdr./min leverer rækkesekseren 12 heste og 150Nm mere end den turboløse V8-forgænger.
Det er 150 heste per liter, 45 mere end forgængeren. Takket være turboladning har den nye M3 og M4 den højeste litereffekt i M-bilernes historie. Omdrejningsbegrænseren ligger på 7.300 omdr./min, 600 omdrejninger lavere end forgængeren.
BMW har arbejdet med vægten i den nye M3 og M4 og takket øget anvendelse af lette materialer er vægt-til-effekt forholdet nu 22 hestekræfter per ton højere end forgængeren med 274 heste per ton. Det svarer nogenlunde til en Porsche 911 Carrera S.
Baghjulene bliver som udgangspunkt trukket af en sekstrins manuel gearkasse. Gearkassen er helt nyudviklet og er efter sigende 12 kg lettere end den foregående enhed. De teknologiske højdepunkter omfatter tørsumpssmøring, en dobbeltpladet kobling, kulfiberforstærkede lejer og automatisk mellemgas sved nedgearinger. Alle gear er kortere end i forgængeren.
Som ekstraudstyr kan en syvtrins M Double Clutch Transmission (DCT) vælges med skiftepedaler. Det drejer sig om en videreudvikling af M5’erens enhed og har som forventet et manuelt program, inklusiv launch control og et burnout program der tillader hjulspind ved lave hastigheder.
Automatgearkassen gør M3 og M4 40 kg tungere, og giver M3 en vægt på 1.595kg og M4 en vægt på 1.572kg. Baghjulene bliver trukket af en nyudviklet drivaksel i kulfiber, der ifølge BMW er 40% lettere end forgængeren. Drivakslen er sammenkoblet med et aktivt M-differentiale, der ved hjælp af en elektrisk styret kobling regulerer kraftfordelingen på baghjulene.
Med en officiel 0-100 km/t tid på 4.3 sekunder med den manuelle gearkasse er både M3 og M4 et halvt sekunder hurtigere end forgængeren. DCT-gearkassen sænker 0-100 km/t tiden til 4.1 sekunder. Topfarten er som udgangspunkt begrænset til 250 km/t, men kan hæves til 280 km/t såfremt man ønsker det.
De officielle brændstoføkonomiske tal lyder på 11,7 km/l med den manuelle gearkasse og 12,0 km/l med automatgearkassen. Det resulterer i en CO2-udledning på 204g/km for den manuelle og 194g/km for den automatiske udgave.
M3 og M4 er baseret på samme platform som de regulære 3- og 4-serier, men hele undervognen er unik for bilerne med en øget sporvidde for med 34mm og 18mm bag. Affjedringen er en traditionel MacPherson foran og multi-link bag. De er spækkede med letvægtskomponenter der ifølge BMW har gjort bilen stivere og sænket den uaffjedrede vægt. Styretøjet er elektro-mekanisk med en Servotronic funktion der tilpassser vægtningen efter hastigheden og kan finpudses yderligere ved hjælp af bilens Comfort, Sport og Sport Plus-køreprogrammer.
De danske priser vil være klar i foråret 2014.