Opels nye stilfulde bybil vil blive kaldt Adam. Den nye bil, som tidligere var kendt under navnet ’Junior’ indtil nu, forventes at blive afsløret ved Paris Motor Show til september.
Den vil være klar ude hos forhandlerne i begyndelsen af næste år, som Opels svar til Mini og Fiat 500.
’Junior’ navnet blev overvejet til den produktionsklare model. Opel besluttede dog at det ikke var modent nok til bilen, som skal give Opel et image boost i segmentet, i et forsøg på at undslippe mellemklassen og rykke mod den mindste prestigeklasse.
De blev derfor enige om navnet ’Adam’, og Opel siger at det har den ekstra bonus, at folk vil diskutere navnet og give omtale.
Opel har bekræftet at Adam vil være kun 3.7 meter lang, samme længde som den nuværende Mini.
De har sammensat offentliggørelsen af navnet, med et officielt ’spionfoto’, der afslører tre-dørs udgavens brede, lave og sporty udseende. Der er også blevet spottet testbiler på Nürburgring.
Designet består bl.a. et bagvindue der minder om den første Ford Ka, og en svungen taglinje i samme stil som Audi A1.
Officielt beskriver Opel udseendet som ’maskulint og sporty’.
GTi og elektrisk udgave under udvikling
Idéen bag Adam er at skabe en bil der er ‘chic og morsom’, og en der ikke nødvendigvis har god funktionalitet.
Den vil naturligvis være mulig at gøre til sin egen, gennem tonsvis af ekstraudstyr i samme stil som Mini og 500, og på trods af de begrænsede dimensioner, vil den ifølge Opel hverken føles hverken billig eller skrabet, kun lille.
Platformen for den lille Adam er General Motors nye, til små biler der er blevet udviklet i Korea. Den forventes også at blive anvendt i næste generation af Opel Corsa.
Den vil blive bygget i Tyskland, på Opels fabrik i Eisenach.
Motorudvalget vil bestå af økonomi-orienterede trecylindrede benzin samt dieselmotorer.
Der går dog rygter om at motorrummet er blevet udviklet på at huse større, firecylindrede motorer.
En elektrisk udgave forventes også på markedet i 2015.