1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Passat som GTE er klar til dansk lancering

Passat som GTE er klar til dansk lancering

Passat som GTE er klar til dansk lancering
0
0

Til april introducerer Volkswagen den innovative plug-in-hybrid-teknologi til den nye Passat i Danmark. Navnet er Passat GTE og bygger på samme teknologi som i Golf GTE.

Drivlinjen består af en 156 hestes 1.4 liters turbomotor, et 9,9 kWh Lithium-Ion-batteri samt en 115 hk elmotor, der bliver styret af en 6-trins DSG-gearkasse. Forbruget er angivet til hhv. 34 km/l som fire-dørs samt 33,8 km/l som Variant.

Bilen kan indstilles til fire forskellige køreprogrammer. Vil man køre kun på el, så trykker man blot på ”E-Mode”, hvor rækkevidden er op til 50 km. Når der ikke er mere strøm tilbage på batteriet tændes TSI-motoren, og når batteriet så igen har tilpas med strøm skiftes der automatisk til et ”Hybrid-køreprogram”, hvor systemet automatisk regenerer strøm til batteriet. Vælger man ”Battery Charge” vil der blive sparet på strømmen, så man eksempelvis kan aktivere ”E-mode”, når man kører ind i byen. Oplader man batteriet i en almindelig 230 volt stikkontakt er opladningstiden 4 timer og 15 minutter. Bruger man en wallboks er ladetiden reduceret til 2 timer og 30 minutter.

Læs også:  Fuldelektriske køretøjer i Danmarks kommuner: Hvem ligger i spidsen?

Trykker man på GTE-knappen vågner bilen op med en mere sportslig ånd. Den samlede ydelse er 218 hk og 400 Nm, hvilket betyder 100 km/t er klaret på 7,4 sek som sedan og 7,6 sekunder som variant. Topfarten er desuden 225 km/t. Ved aktivering af GTE-køreprogrammet skifter motorlyden, ligesom effekten i motorrummet forøges, DSG-gearkassen bliver mere sportslig og tilvælges den adaptiv undervogn (DCC), så vil bilen blive strammet op.

Sådan kan du genkende Passat GTE

Foruden GTE-logoerne har den miljøvenlige Passat en blå linje, der løber over forlygterne og igennem kølergrillen. Frontkofangeren har desuden C-formet LED-kørelys ligesom e-Golf.

Interiøret er også blevet gjort lidt mere raffineret og luksuriøst. Composition Media radiosystemet med en 6,5” touchskærm er standard. Speedometeret er også ændret, således man har et såkaldt ”powermeter”, hvor man kan holde øje med forbruget af strøm samt regenereringen.
Opgraderer man til Discover Media eller Discover Pro navigationssystemerne vil man få ekstra funktioner såsom rækkeviddemonitor, energi-flow indikator og nul-emission-statistik.

Læs også:  9 tips til at køre sikkert og lovligt på de tyske veje

Det skal den koste dig

Passat GTE koster fra 499.990 kr. som fire-dørs sedan samt 514.990 kr. som Variant. Beskatningspriserne er hhv. 433.927 kr. og 446.995 kr.