1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Porsche 918 Spyder, den hurtigste Porsche til dato!
0

Porsche 918 Spyder, den hurtigste Porsche til dato!

Porsche 918 Spyder, den hurtigste Porsche til dato!
0
0

Porsches nye kronjuvel er 918 Spyder som netop er offentliggjort ved Frankfurt Motor Show.

Tidligere kunne vi fortælle om selvsamme bil på Nürburgring, hvor den satte rekord for gadebiler på den anerkendte tyske racerbane. De legendariske 20,8 kilometer på Nürburgring Nordschleife tog kun 6 minutter og 57 sider, hvilket er 14 sekunder hurtigere end den afgående rekordholder, Gumpert Apollo Sport.

0-300 km/t på 22 sekunder

Porsche 918 Spyder er selvfølgelig udstyret med hybridteknologi, og den samlede ydelse når 880 hestekræfter! 608 af hestekræfterne kommer fra en 4,6 liters V8, som trækker baghjulene med en elmotor, mens endnu en elmotor driver forhjulene. På denne måde har 918 Spyder et firehjulstræksystem, baseret på det Porsche Motorsport benytter i racerbilen 911 GT3 R Hybrid.
Literydelsen er 132 hk, hvilket er 26 hk/l mere end Carrera GT, og med et maksimalt omdrejningstal på 9.150 omdr/min er sjælen fra racerbanen bevaret – lyden skulle efter sigende også være himmelsk.
Accelerationstiden er anslået til 2,8 sekunder fra 0-100 km/t, 7,7 sekunder fra 0-200 km/t, 22 sekunder fra 0-300 km/t og topfarten hele 344 km/t.

Trods den enorme ydelse på næsten 900 heste fortæller Porsche, at 918 Spyder er blevet testet til 33 km/l i NEDC-testen – dette resultat opnår man kun ved at bruge 30-40 af hestekræfterne…

Pga. hybridsystemet kan man vælge kun at køre på strøm, hvilket batteriet kan klare i 32 kilometer, og her kan stadig accelereres fra 0-100 km/t på syv sekunder, mens topfarten er 150 km/t. Vælger man Hybrid arbejder benzinmotoren og elmotoren sammen, for at opnå maksimal effektivitet og et minimalt forbrug. I Sport Hybrid leverer V8-motoren den primære fremdrift, og elmotorerne bruges kun hvor de med fordel kan aflaste benzinmotoren.

Til sidst er er der Race Hybrid og Hot Lap, hvor førstnævnte indstilling leverer de maksimale præstationer, eksempelvis under kørsel på bane, mens V8-motoren stadig oplader batterierne, så snart føreren ikke kører med fuld gas. Under hård acceleration leverer elmotoren et kort men magtfuldt boost af energi. Hot Lap udløser det sidste potentiale i 918 Spyder og kan kun aktiveres i ”Race Hybrid”. Her udnyttes alt tilbageværende energi i batteriet, for at levere et par enkelte lynhurtige omgange.

Teknologi fra Le Mans

Den nye racerbil som Porsche har udviklet til Le Mans i 2014, har haft stor indflydelse på 918 Spyder, for det var fra den nye racer, at vi hentede chassiset i kulfiber. V8-motoren er endda baseret på RS Spyder prototypen som deltog i Le Mans LMP2-klassen.

Chassiet er inspireret af motorsport, og har Porsche Active Suspension Management (PASM) samt den medstyrende bagaksel, som også er introduceret på 911 GT3 og 911 Turbo/Turbo S. Ved lav hastighed styrer baghjulene modsat forakslen, giver en mere direkte indstyring og letter opgaver som parkering. Ved høje hastigheder styrer baghjulene samme vej som forhjulene, hvilket giver en virtuel forlængelse af akselafstanden og dermed en suveræn stabilitet.

Selv dækkene til 918 Spyder er gennemtestet for at kunne håndtere motorens ekstreme kræfter, og dermed give et maksimalt greb på alle slags underlag. Michelin har derfor udviklet en ny dæktype kaldet Pilot Sport Cup 2 – det krævede 550 protyper, 400 pre-production prototyper og 200 dæktests før ingeniørerne var tilfredse!

918 Spyder er en superbil, men Porsche gør selv en dyd ud af at fortælle, den er skabt til at blive brugt hver dag!