1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Porsche løfter sløret for GT3
0

Porsche løfter sløret for GT3

Porsche løfter sløret for GT3
0
0

Den nye 991 GT3 vil modsat tidligere udelukkende være tilgængelig med PDK-gearkassen, men har til gengæld firehjulstyring og et rødt felt ved 9.000 omdr./min.

Mens Ferrari og McLaren har stjålet massernes opmærksomhed, har puristernes skeptiske øjne holdt vågent øje med Porsche standen. Den nye GT3 er spækket med teknologi og en lettere, stivere karosse. Særlig affjedring der er 30mm lavere end en regulær Carrera, 475 hestekræfter fra en skrigende ny, turboløs 3.8-liters boxer-sekser. Firehjulsstyringen er åbenbart en afgørende faktor i opnåelsen af en tid på under 7 minutter og 30 sekunder på Nürburgring og mens førnævnte lyder lovende, ved vi endnu ikke hvorvidt den nye GT3 vil vise sig at være hurtigere end Nissan GTR.

Den kontroversielle nyhed er naturligvis overgangen til at udelukkende tilbyde GT3 med PDK. Porsche er selvsagt bekendt med problemet og tilbyder nu en række interessante innovationer for at holde puristerne glade. Mere om dem senere.

Læs også:  Range Rover: Luxus cruiseship på landevejen

Motoren er uheldigvis ikke længere samme Mezger enhed der findes i 991 Cup modellen, men er nu baseret på motoren der findes i den regulære Carrera S. Med det sagt har GT3’erens motor fået et kolossalt skud teknologi for at differentiere den fra de gængse 911 modeller. Først og fremmest er der støbte plejlstænger i titanium, støbte stempler, individuelle brændstofpumper for hver cylinder, tørsumpssmøring, hule ventiler og meget mere. Den er 25 kg lettere end den tidligere enhed, hvilket er 5 kg mindre end PDK-gearkassen tilføjer.

0-100 km/t på 3.5 sekunder

De 475 hk bliver leveret ved 8.250 omdr./min og det maksimale moment på 421Nm leferes ved 6.250 omdr./min. Det er altså en turboløs motor af den gamle skole, hvor der skal omdrejninger til før der sættes gang i sagerne. Topfarten er 313 km/t og 0-100 km/t klares på 3.5 sekunder. PDK-gearkassen har vakt debat blandt Porsche entusiaster verden over, men gearkassen er radikalt ændret fra den mere finder i de mere gængse 911 modeller. Først og fremmest er samtlige gear blevet sænket kontra den regulære PDK gearkasse inklusiv syvende der nu ikke længere er økonomi-gearet. Gearskiftene tager under 100 millisekunder, hvilket der grundlæggende ikke er noget imponerende i og de foretages ved hjælp af pedalerne på rattet eller gearstangen, der fungerer som i en racerbil hvor ned er et gear op og omvendt.

Læs også:  Nye biler sladrer om danske bilister

De fleste af disse nyheder var på forhånd blevet gættet af motorpressen, men introduktionen af firehjulstyring kom bag på alle og enhver der ikke havde foden indenfor i Stuttgart. Som med lignende systemer modsætter baghjulene forhjulenes bevægelse ved hastigheder under 50 km/t og følger parallelt over samme hastigheder.

Porsche beskriver dette som en virtuel forkortelse af akselafstanden med 150mm ved lavere hastigheder og en forlængelse på 500mm ved højere.

911 GT3 forventes at koste i omegnen af 1.5 millioner danske kroner når den ankommer til november i år.