Vejen mod den selvkørende bil udbygges med hastige ryg. Næste stykke, der skal lægges, er fartpiloten til andet end når det går lige ud – og den første fabrik, der taler om det, er Porsche.
911-mageren er i fuld gang med at teste systemer, der ikke blot kan holde farten mellem to punkter og behændig afstand til den forankørende, nu skal fartpiloten i alle Porsche-biler også kunne regne den bedste fart ud i et sving. Tilsyneladende kan systemet, kaldet InnoDrive, føre bilen gennem et hvert sving, så længe det ikke overstiger en g-krafts-påvirkning på 7g.
Systemet kan sættes op fra kabinen, af sikkerhedshensyn kræver systemet dog, at føreren beholder hænderne på rattet.
Når systemet bliver til virkelighed, skal du forestille dig dette scenario: Du har fartpiloten sat til 80 km/t i din nye Porsche. Du kommer til et sving. Bilen vil så selv udregne den bedste fart at gå gennem svinget med – du har hænderne på rattet, men rør ikke pedalerne.
VAG-koncernen, der ejer Porsche, siger selv, at systemet vil forbedre brændstoføkonomien og sænke rejsetiden en smule.