1. Home
  2. Baggrund
  3. Registreringsafgiften under pres
0

Registreringsafgiften under pres

Registreringsafgiften under pres
0
0

Dansk Industri og FDM slår alarm, efter at et nyt svar fra skatteministeren har vist, at det er væsentligt billigere at afskaffe registreringsafgiften end hidtil forventet.

I det, i øjeblikket, usandsynlige scenarie at registreringsafgiften skrottes, vil den gennemsnitlige dansker få råd til en sikrere, mere miljøvenlig og og væsentlig større bil. Og det skal den, såfremt det står til en gruppe organisationer, inklusiv Dansk Industri og FDM.

Helt nye tal fra Skatteministeriet viser, at tabet ved at afskaffe den udskældte registreringsafgift vil være i omegnen af 7 mia. kroner årligt. Undersøgelsen blev bestilt sidste år og omfatter gevinster fra øget momsbetaling og arbejdsudbud.

Staten tjener i øjeblikket 14,5 mia. kr. årligt på afgiften, hvilket er langt billigere end regeringen har givet udtryk for i Folketinget, hvor der er afgivet skøn på 15-20 mia. kroner. Ifølge Liberal Alliance betaler bilejerne 2 kr. for at gavne staten med en enkelt. 

“Det er en uretfærdig og dum afgift, som især rammer børnefamilier hårdt. Bilen er en forudsætning for at få det hele til at hænge sammen,” siger skatteordfører Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance.

Senest i december sidste år, anbefalede Dansk Industris Produktivitetspanel at staten skulle gøre noget ved afgiften og det seneste ministersvar øger presset væsentligt, mener Thomas Møller Sørensen, direktør for DI Bilbranchen:

“De dynamiske effekter ved at fjerne afgiften skal tages med, når vi ser på de reelle omkostninger ved afgiften,« siger Sørensen

“Bilafgifterne er forældede og modarbejder målet om grønne og sikre biler,« lyder det fra adm. direktør for FDM Thomas Møller Thomsen.

Fra Danske Bank kritiseres registreringsafgiften også. Her peger på privatøkonom Las Olsen på, at skatterne og afgifterne er forvridende og koster borgeren mere i tab, end de giver statskassen i gevinst:

“Men jeg er overrasket over, at der åbenbart er så stort et forvridningstab ved registreringsafgiften,” siger privatøkonomen.

Det til trods, mangler der et politisk flertal for at fjerne afgiften. Regeringen eller oppositionspartiet Venstre ser i øjeblikket ikke noget akut behov.

Læs også:  Leasing vs. køb: 3 fordele og ulemper

januar i år frigav Skatteministeriet følgende udtalelse vedrørende omlægningen af registreringsafgifterne:

“Det er regeringens ambition at gennemføre en provenuneutral omlægning af afgifterne på personbiler. Det er ønsket, at det skal blive mere attraktivt for danskerne at vælge en miljøvenlig og energirigtig bil og dermed bidrage til at understøtte en mere energieffektiv transportsektor og reducere udledningen af drivhusgasser.”

Skatteministeriet oplyser til Bilsektionen at der endnu ikke er nyt at berette om arbejdet.