Renault har bekræftet at de overvejer at lancer en ny udgave af den klassiske Renault 5 for at styrke deres position I segmented. En kilde bekræftede at en genfødt Renault 5 bliver diskuteret og ville kunne sælges sideløbende med den eksisterende Twingo, såvel som den kommende nye Clio.Renault 5 var den første rigtige moderne 3-dørs hatchback og bliver nu betragtet som et fransk stilikon. Den var en europæisk bestseller det meste af 1970erne og blev først afløst i 1985, da den blev erstattet af den lignende Supercing.
Renault afviser dog idée nom at udvikle et underselskab I stil med Citröens DS5, men understregede at en eventuel ny 5 ville skabe samme effekt for fabrikken.
“We’re seriously thinking about bringing back the Renault 5 to underpin the Clio” og fortsætter: “For it to be a credible car it would have to offer more than a Twingo. That would mean it wouldn’t have to just be good dynamically, but would have to introduce a notion of the revolution that the 5 brought to the market in 1972, both in terms of technology and positioning.”
Undgår retro
Renaults designere forsøger at undgå et skabe et design, der fremstår for retro, nu hvor den franske producent forsøger at tildele dens biler et mere futoristisk designsprog.
Forvent at se flere referancer i designet, til den gamle bil, hvilket indebærer de karakteristiske rektangulære forlygter, slank grill, lave folder i profilen, tykke kofangere samt vertikale baglygter.
Interiøret forventes at få et løft over Renaults andre små biler, med en bred vifte af lækre materialer, som bl.a. har været med til at gøre biler som Mini og Fiat 500 populære.
I tidens ånd må det forventes at Renault vil tilbyde en lang række muligheder for at gøre bilen personlig, i stil med andre eksklusive minibiler på markedet. Det forventes at Renault 5 vil blive bygget på samme platform som den nye Clio IV, Renault Nissan Alliance B-platformen, der offentliggøres ved Paris Motor Show til september.