1. Home
  2. Bilnyheder
  3. SAAB lever på ny
0

SAAB lever på ny

SAAB lever på ny
0
0

I 2011 fik vi at vide at SAAB-sagaen var overstået og at dørene blev lukket for sidste gang i Trolhättan. I dag satte produktionslinjen i gang igen.

Svenske SAABs bortgåen vakte vrede og sorg blandt bilentusiaster verden over. Efter et langt, næsten ubærligt systemforløb måtte de særprægede biler med turbo, særlig styling og komfortable sæder set sig slået af recessionen. SAAB havde altid tilbudt køberne noget anderledes – et mere sprælsk alternativ til det sædvanlige tyske metal fra de tre store producenter. Af den årsag, for de var sjældent de skarpeste biler på landevejene, fandt de vej til mange bilnørders hjerter.

Det er derfor med stor glæde at vi kan vende tilbage til overskriften og berette, at sagaen nu fortsætter. Trollhättan danner endnu engang hjem for en summende bilfabrik. SAAB lever igen.

Læs også:  Range Rover Electric: Skabt til at køre forrest

Virksomhedens ejere, National Electric Vechicle Sedens (NEVS), et svensk-kinesisk samarbejde, frigav tidligere på året en en video af den første pre-produktions SAAB 9-3, der rullede af produktionslinjen. I dag følger flere gode nyheder: produktionslinjen kører atter på ny. Der er ikke tale om en decideret tilbagevenden til fabrikkens tidligere kapacitet, faktisk planlægger NEVS kun at fremstille 10 biler om ugen i udgangspunktet, og de nye ejere forventer at gå meget forsigtigt frem.

De eneste biler der vil blive produceret foreløbigt, er nye eksemplarer af den ’gamle’ 9-3, en model der allerede var mere end udskiftningsmoden da SAAB lukkede ned for to år siden. I det mindste bliver den relativt potent, med en 220-hestes 2.0-liters turbobenziner der leverede kræfterne i den gamle Aero-model. 0-100 km/t er under syv sekunder og topfarten er 250 km/t.
Priserne i Sverige forventes omkring 280.000 svenske kroner for den manuelle udgave.

Læs også:  Hvad er et partikelfilter?

NEVS planlægger også at bygge en elektrisk udgave i foråret 2014, der udelukkende skal markedsføres i Kina. Bilen forventes at få et par kosmetiske ændringer, men der ligger allerede en bestilling på 200 biler fra Kina. Og det er netop i Østen at NEVS forventer at sælge flest modeller, til trods af et par biler vil blive skudt af i hjemlandet.

Der er endnu ikke snak om nye modeller eller eksport til resten af verden, eller hvad pokker SAABs elektriske arm vil have af betydning for fabrikanten fremover.

Uanset hvad, ser det ud til at SAABs vej vil blive bumlet som altid, især med et modelprogram der er mere end usædvanligt. I det mindste er der liv hos svenskerne foreløbigt.