1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Scirocco fylder 40
0

Scirocco fylder 40

Scirocco fylder 40
0
0

I år er det 40 år siden, at Volkswagen introducerede deres helt nye sportscoupé. Med navn fra en vind fra Sahara og design af italienske Giugiaro, var den Golf-baserede Scirocco født.

Den allerførste generation af Scirocco afløste den nu legendariske Karmann-Ghia Coupé, der havde været på markedet siden 1955. Udviklingen og produceringen af Scirocco blev efterfølgende udliciteret  til Karmann mens Giugiaro fortsat stod for designet, som med første generation af Golf. Med forhjulstræk var Scirocco ikke kun smuk og sportsligt kørende, også praktikaliteten var velbevaret med 533 liters bagagerum med bagsæderne nede. I topmodellen TS var sportssæder med ternet betræk, sportsrat med tre eger og voltmeter samt ur standardudstyr.

Den underbyggende platform stammede fra Golf og I 1974 var Scirocco tilgængelig med en 60-hestes 1,1-liters motor og to 1,5-liters enheder med henholdsvis 70 eller 85 heste. Topmodellen med 85 hestekræfter klarede 175 km/t på toppen og 0-100 km/t på 11 sekunder, hvilket var hæderligt efter datidens standarder. I 1976 kom Scirocco GTI, der med sin 1,6-liters motor på 110 hk kunne klare 0-100 km/t på 8,8 sekunder og en topfart på 185 km/t. Der blev solgt 58.942 enheder det første år, mens der I Danmark blev solgt 648 biler mellem 1974 til 1981.

Læs også:  Koreansk elbil er Årets Bil i Europa 2022

Scirocco II

Som med første generation, var anden udgave af Scirocco baseret på en Golf I og endnu engang produceret af Karmann. Volkswagen stod selv for designet, der nu var blødere og rundere i udtrykket og væsentligt mere aerodynamisk. I 1981 lød motorprogrammet en 60-hestes på 1,3 liter, 70 hk med 1,5-liter, 85 hk med 1,6-liter eller 110 hk i GTI og GLI. I 1985 kom en større, 16-ventilet 1,8-liters motor med 139 heste der muliggjorde en 0-100 km7t tid på 8,1 sekunder og en topfart på 208 km/t – den hurtigste Scirocco nogensinde på tidspunktet. Motoren stammede fra Golf II GTI 16V. Bilen blev 10cm længere og kunne rumme mere bagage.

VW eksperimenterede med en hurtigere Scirocco og fremstillede i den forbindelse to prototyper. Denne ene med en 1,7-liters turbomotor og 177 heste, der sammensat med et mekanisk spærredifferentiale kunne nå 100 km/t på 6,5 sekunder. Udover det byggede Volkswagen en Scirocco Bi Motor med endnu en 1,7-liters motor bagi. Topfarten var 290 km/t og 0-100 km/t lød på 4 sekunder rent. Anden udgave af Scirocco blev produceret mellem 1981 og 1992 og blev solgt i 291.497 eksemplarer.

Læs også:  Ford afslører endnu en elektrisk varebil

Corrado

I 1988 introducerede Volkswagen Corrado, der havde bevæget sig op i et højere prisleje og tyskerne lod derfor Scirocco II fortsætte i produktion til 1992.

Samme år blev mindre motorstærke og billigere udgaver af Corrado introduceret. I vanlig stil var Corrado baseret på en Golf II, men kraftigt modificeret og tilgængelig med enten 160 heste og G-lader og en automatisk hækspoiler eller fra 1991 en 190-hestes VR6 motor.

Scirocco III

Corrado udgik af produktion i 1995 og Volkswagen stod uden en klar afløser, da markedet for coupébiler ikke længere var, hvad det havde været op gennem 70’erne og 80’erne. Først 11 år senere præsenterede Volkswagen konceptbilen IROC på Paris Motor Show – en bil, der i 2008 blev til den nye Scirocco. Downsizing og turboladning medførte, at Scirocco kunne fås med turbomotorer fra 122 til 200 heste. Med platform fra VW Golf var DSG-gear og adaptiv undervogn tilgængeligt på ekstraudstyrslisten og i 2009 introduceredes topmodellen R, der med sine 265 heste kunne klare 0-100 km/t på 6,0 sekunder og en topfart på 250 km/t. 

Læs også:  Elektriske E-Transit når nye højder med Ford Pro

I år blev Scirocco III forsigtigt opdateret med ændret front og bagende, samt nyt interiør. Den er tilgængelig med 150 dieselheste eller 180 hk i benzinudgaven.