Mercedes-Benz har afsløret den endelige produktionsudgave af den radikale nye CLS Shooting Brake.
Den kurvede stationcar vil indfinde sig på det danske marked til november, men de danske priser er endnu ukendt.
Bilen blev udviklet under kodenavnet X218, og vil blive markedsført over E-klasse stationcar.
CLS Shooting Brake fik grønt lys af Mercedes’ administrerende direktør, Dieter Zetsche, efter en positiv modtagelse af konceptbilen, der blev afsløret ved Paris Motor Show i 2008. Efterfølgende så vi endnu en konceptbil ved Beijing Motor Show i 2010.
Begrænsede ændringer
I Danmark vil bilen blive solgt med en begrænset række motorer fra den eksisterende CLS modelrække, og overraskende nok huser bilen mere bagagerumsplads end rivalerne Audi A6 Avant og BMW 5-serie Touring.
Der er kun begrænsede ændringer i forhold til konceptudgaven. Kun et par mindre kosmetiske ændringer, samt en ny stavemåde til navnet er ændret.
Baseret på den regulære CLS sedan, og Shooting Break er forlænget med 16mm i længden, og er 2mm lavere. Akselafstand, bredde og hjulafstand er det samme.
Konkurrencedygtigt bagagerum
På trods af den sportslige profil, huser CLS Shooting Brake 590 liter bagagerumsplads, hvilket er knap så meget som E-klasse stationcar med 695 liter.
Det er dog stadig 25 liter mere end Audi hævder A6 Avant huser, samt 30 liter mere end BMW 5-serie Touring kan tilbyde.
Med bagsæderne foldet ned, råder man over 1.550 liter plads, der er ganske konkurrencedygtigt i klassen.
Interiøret deles med CLS sedan. Bagsæderne har nu plads til tre mand, og bagsæderne kan ligges ned fra bagagerummet.
Bagagerummet kan udføres i kirsebærtræ eller børstet aluminium, såfremt man ikke er tilfreds med det tykke tæppe.
Shooting Brake modellen er 4.956mm lang, 1.881mm bred og 1.413mm høj, hvorfor den er 16mm længere og 2mm lavere end den normale CLS.
Gængse motorer
Motorerne kender vi fra den regulære CLS. På dieselfronten har vi 250 CDI med 201 hk samt større 350 CDI med 261hk.
De vil blive gjort selskab af en enkelt benzinmotor som udgangspunkt: en twin-turboladet 5.5-liters V8 i den kommende CLS63 AMG Shooting Brake, som vil få debut ved Paris Motor Show til september og har 525 heste og 700 Nm! Det forventes dog også, at der på et senere tidspunkt vil blive offentliggjort mindre benzinmotorer.
-Opdatering-: Det vides nu også, at man på benzinsiden vil finde en CLS350 med 3.5 liters V6 og CLS500 med 4.6 liters V8.
En syvtrins automatgearkasse er standardudstyr, med automatisk stop/start. AMG modellen anvender Mercedes’ dobbeltkoblingsgearkasse.