Skoda SuperB 2.0 TSI 4X4 DSG
I sidste ende virker det lidt vanvittigt med de 280 hestekræfter fra den lille performancemotor i familieflyderen SuperB. Det optimale motorvalg til SuperB er fortsat den 150 hestes 2.0 TDI med DSG.
Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber5.0
Komfort9.0
Plads10.0
Udstyr7.0
Pris8.0
Skoda SuperB er kendt for sin rummelighed og komfortable køreegenskaber til en fornuftig pris. Men kan den også blive køredynamisk, hvis man smider en 2-liters turbomotor under hjelmen med 280 hestekræfter?
Vi har prøvet SuperB Combi 2.0 TSI 4×4, der deler motor med eksempelvis Audi S3, VW Golf GTI/R og SEAT Leon Cupra. Med sine 280 hestekræfter og 350 newtonmenter fra 1.700-5.600 omdr/min er 0-100 km/t klaret på blot 5,8 sekunder, mens topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t! Alle kræfterne sendes effektivt i asfalten vha. firehjulstrækket, der bl.a. sørger for man slipper for hjulspin.
Den sekstrins DSG-gearkasse smider det ene gear ind efter det andet, men man savner et ekstra gear ved motorvejskørsel. Uanset om man bruger alle de brændstoføkonomiske tricks man har lært, så bliver det en smule dyrt at køre SuperB 2.0 TSI, da man skal forvente 11,5-12 km/l.
Ude på motorvejen er SuperB retningsstabil, yderst fornemt affjedret og meget støjsvag. Dette er en sand motorvejscruiser, men også i byen klarer den bump og huller uden problemer. Det er svært at komme i tanke om en anden i bil i klassen og til samme pris, som kan løse opgaven på samme fornemme vis.
Motorens 280 hestekræfter kan fint benyttes på motorvejen, hvor man overhaler de fleste uden videre problemer, og mange kigger noget forvirret, når den store stationcar pludselig får fart på. Selv en Golf GTI Performance vil uden problemer blive hægtet af. Det er dog de færreste som ligger og accelerer konstant på motorvejen, og det er på ingen måde de dyder som SuperB lægger op til.
Forventer man sprød motorlyd som i Golf GTI og Leon Cupra, så bliver man skuffet. Den siger lidt, men man havde forventet lidt mere, når man nu har valgt en 280 hestes bil om end SuperB har fokus på det komfortable.
På landevejene føles bilen nu også noget tung at danse med. Der går ikke mange sving før man dropper ”den sjove kørsel”. SuperB kører på ingen måde dårligt, tværtimod, men det er ikke de dynamiske køreegenskaber som imponerer.
Der er altså ikke lagt op til nogen sportslig køreoplevelse, og så giver det pludselig ikke megen mening med 280 hestekræfter. Styretøjet er fint, men ikke helt så præcist, som man kunne forvente det i en bil med 280 hestekræfter. Desuden savner man også feedback igennem styretøjet, og bilen er i det hele taget for tilbagelænet. Dette er dog et kæmpe plus, når vi taler om komforten, for her kommer ingen i samme prisklassen i nærheden af SuperB.
Fokus på rummelighed og komfort
Kabinen i SuperB er i klassen for sig selv, når man kigger på rummeligheden. På bagsædet kan man uden problemer sidde med benene over kors. Bagagerummet byder desuden på 660 liter og hele 1.950 liter når bagsæderne lægges ned – Passat stationcar rummer 650-1.780 liter.
Interiørkvaliteten er ikke på niveau med Volkswagen Passat, men med prisforskellen i mente tænker man ikke specielt meget over det. Testmodellen havde bl.a. det store infotainmentsystem samt det imponerende Canton lydanlæg, hvilket man bestemt ikke kan klage over. Speedometret er dog et af de mere kedelige steder i kabinen, og det kigger man jo desværre en hel del på.
Stationcarmodellen af SuperB koster fra 315.000 kr. med den lille 125 hestes 1.4 TSI motor. I den helt anden ende af skalaen for benzinmotorer finder man testmodellen, der dog også koster 543.000 kr. Om end det er klart den hurtigste model i SuperB modeludvalget, så er det faktisk ikke den dyreste. SuperB med en 190 hestes 2.0 TDI dieselmotor med både firehjulstræk og DSG koster nemlig 548.000 kr.
I sidste ende virker det lidt vanvittigt med de 280 hestekræfter fra den lille performancemotor i familieflyderen SuperB. Det optimale motorvalg til SuperB er fortsat den 150 hestes 2.0 TDI med DSG.