Deloitte har netop offentliggjort en analyse, hvori det fremgår de syddanske bilforhandlere klarer sig næsten dobbelt så godt som deres københavnske kolleger!
Tallene er udregnet ud fra gns. resultat pr. forhandler, og Deloitte har udført analysen hos 775 bilforhandlere fordelt over hele landet.
Én af grundene til den større succes i Sønderjylland er bl.a. de alternative transportmuligheder, som ikke kan måle sig med dem man finder i København – derfor er der oftere brug for mere end én bil til en sønderjysk familie.
Prisforskellen på at være bilforhandler i København og Nordjylland er også udregnet til cirka 4,5 millioner kroner, da udgifter til løn og husleje generelt er højere. Derudover er konkurrenterne også tættere på i Københavnsområdet, hvorfor man lettere kan tabe et salg.
Rekordsalg kan ikke ses på indtjeningen
Selvom 2012 var et rekordår for antal solgte biler, så er det svært at se på bilforhandlernes årsresultater, da danskerne har forelsket sig i minibilerne til under 100.000 kr.. Avancen forhandlerne modtager ved at sælge disse biler er mellem 1.500-3.000 kr., hvilket dermed er en hel del mindre end de større modeller.
”Som bilforhandler er der begrænset salg af ekstraudstyr i de små biler. Forhandleren kan i bedste fald sælge et par måtter og håbe på at sælge en finansiering for at øge indtjeningen på det samlede salg”, siger Lars B. Nielsen, Partner hos Deloitte.
Mange af bilforhandlerne forventer svære tider, da 47 % af de adspurgte bilforhandlere forventer et faldende salg i de kommende tre måneder. Hvis forventningerne fra forhandlerne selv holder, og vi fortsat køber små biler, så må vi forvente flere forhandlere lukker kassen i.