1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test af Årets Bil i Danmark 2015: Citroën C4 Cactus
0

Test af Årets Bil i Danmark 2015: Citroën C4 Cactus

Test af Årets Bil i Danmark 2015: Citroën C4 Cactus
0
0

Citroën C4 Cactus er netop blevet kåret til Årets Bil i Danmark 2015. Vi har testet den rummelige familiebil med det spøjse design, som frem for alt er et ufatteligt godt tilbud.

Bilers design er ofte genstand for en hed diskussion. Med den nye Citroën C4, som har fået tilnavnet Cactus, er der kommet en helt ny model, som for alvor skiller sig ud i trafikken, og debatten på vores Facebook-side efter sejren til Cactus understreger, hvor meget den franske familiebil deler vandene. Designet er da også en af de primære årsager til, at det lykkedes Citroën at hive den fornemme Årets Bil-titel med hjem fra finalen i slutningen af november.

Når man har drejet nøglen, bemærker man hurtigt den karakteristisk lyd fra den 3-cylindrede motor. Det er en lidt speciel lyd, som i Cactus er særlig tydelig på grund af meget ringe lydisolering. Der er kun lige det hårde lag plastic, som sidder på metallet. Det kan høres særligt på bagdørene, som leverer et usædvanligt billigt klonk, når de smækkes – og det samme med bagklappen.

Lav vægt – høj køreglæde

Det lave niveau af isolering er dog noget af det, der gør, at Cactus har en imponerende lav vægt på under 1000 kg. Og det kan mærkes, når bilen sættes i gear (gearkassen kommer vi tilbage til). For den lave vægt giver overraskende gode køreegenskaber, og trods en relativt lille motor, er Cactus frisk og let manøvrerbar. Under Årets Bil-arrangementet på Jyllandsringen viste Citroën Cactus sig da også som en af de større overraskelser, fordi den med sin lave vægt faktisk kunne give et smil på læben, når den blev presset rundt på banen.

Læs også:  Tre helt unikke BMW Art Cars kommer til Danmark

En lille detalje, som man måske ikke umiddelbart lægger mærke til, men som ikke desto mindre er væsentligt, når man eksempelvis lige skal have 15 kasser bajere med i bilen er, at Cactus godt nok har et ganske stort – men også utrolig dybt – bagagerum. Der er egentlig fin plads til en barnevogn, men læssekanten er usædvanligt høj, hvilket gør adgangen til bagagerummet lidt begrænset.

Teknisk udfordret

Rent teknisk er bilen desværre ikke noget vidunder. Den 5-trins manuelle gearkasse, som jeg nævnte tidligere, er noget værre sjask. Det er den klassiske suppegryde, som bringer tankerne tilbage til en Citroën C5, jeg havde for år tilbage. Det er ikke positivt. Man kan faktisk blive i tvivl, om den er i frigear, når man rykker i gearstangen. Det handler ikke nødvendigvis om kvalitet, for gearkassen er ikke kendt for at have de store problemer, men selve oplevelsen af den sidder ikke lige i skabet. I det hele taget mangler drivlinjen en smule. Speederresponsen er ok, men koblingen blev jeg heller ikke helt dus med i løbet af testperioden. Styretøjet er også meget let, men det er til gengæld praktisk ved bykørsel. Rent teknisk har den altså nogle ikke helt uvæsentlige mangler, hvorfor den nyskabende Cactus ikke opnår topkarakter i min bog.

Læs også:  Bilteknologi: De nyeste avancerede sikkerhedsfunktioner

Design i verdensklasse

Men det er ikke teknikken, der sælger bilen. Der er designet. Designet bærer bilen – og det på en fin måde. Det er nyskabende – uanset hvad man ellers synes – og jeg mener, den gør det på en vellykket måde. Den karakteristiske front med de smalle lygter og den runde front er noget særligt. Og så er der selvfølgelig de famøse airbumps – de såkaldte Bilka-puder. Det er mest af alt en designfeature, men der er da ingen tvivl om, at de på en tætpakket parkeringsplads kan redde bilen fra et par buler og ridser gennem tiderne. På trods af undgåede buler og ridser er det dog ikke umuligt, at det kan være med til at sænke bilens gensalgsværdi, da det muligvis viser sig at være et modefænomen, som om få år vil være hamrende umoderne. Det skal man lige overveje.

Gennemført interiør

Det er dog ikke blot udenpå, den er særlig. Interiøret er særdeles minimalistisk med ganske få knapper. Alle funktionerne er integreret i den trykfølsomme skærm. Det gør kabinen meget elegant at se på, og det fungerer ok. Man kan dog kun gøre en ting ad  gangen. Skærmen kan ikke multitaske ligesom eksempelvis BMW’s system, så du kan ikke både justere radiokanalen og kabinens temperatur, mens du gerne vil se, hvor langt du kører på literen. Det bliver særligt udfordrende, når mange af informationerne fra instrumentbrættet også er lagt ind i skærmen. Eksempelvis er der ingen informationer om omdrejninger, brændstofforbrug eller triptæller i instrumentbrættet. Mange basale funktioner er altså fjernet. Om det er en fornuftig løsning, kan man naturligvis diskutere, men det giver et rent design, og det er virkelig gennemført.

Læs også:  Lamborghini vinder 'Manufacturer of the Year' ved det årlige TopGear.com Awards i London.

Vi synes:

Teknisk set er den ikke prangende, og støjniveauet er i den høje ende på grund af manglende lydisolering. Men kabinen er ganske rummelig og der er godt overblik. Designet – både inde og ude – er nyskabende, og brændstoføkonomien er nogenlunde ambitiøs. Frem for alt er Citroën C4 Cactus dog et utrolig godt tilbud.

Citroën C4 Cactus, 1.2 Puretech
1.2 liters trecylindret benzin
Ydelse: 82 hk v. 5.750 o/min
Moment: 118 Nm v. 2.750 o/min
Topfart: 167 km/t
0-100 km/t: 12,9 sek
Forbrug: 21,7 km/l – 105 g/km
Køreklar vægt: 965 kg
Bagagerumsvolumen: 358/1.170 liter
Mål i cm: L: 415,7 B: 172,9 H: 153,0
Pris: 169.990 kr.