1. Home
  2. Bilmærker
  3. Audi
  4. TEST: Audi A4 Avant – Når mindre er mest

TEST: Audi A4 Avant – Når mindre er mest

TEST: Audi A4 Avant – Når mindre er mest 6.1
0
0

Anmeldelse

6.1

Audi A4 Avant 1.4 TFSI 150 hk med 7 trins s-tronic er en flot og velkørende bil. Vil du have den med lækkert udstyr bliver den dyr, så der skal vælges med omhu. Sats på adaptiv fartpilot og så er du allerede langt.

Motor & gearkasse6.7
Køreegenskaber7.3
Komfort7.4
Plads7.5
Udstyr0.7
Pris7.0

 

Audi A4 Avant 1.4 TFSI 150 hk med 7 trins s-tronic er en flot bil og en af D-segmentets mest populære. Konkurrencen med Renault Talisman,  Ford Mondeo og Alfa Romeo Giulia er hård, men Audi har længe været firmabilfolkets favorit og A4 holder stadig fast i mange kunder. Og med god grund.

2016-audi-a4-avant-1-4-tfsi-150-hk-med-7-trins-s-tronic-8

Som det allerede er nævnt er designet smart . Audi har sit eget udtryk. Om det er ved at være bedaget og lidt kedeligt er op til den enkelte.. Man kan se det er en Audi og det sætter mange pris på, for mærket har masser af goodwill og prestige med.

I den testede version er A4 Avant udstyret med den store xenon-plus pakke. Det ser fedt ud og virker lige så godt som det ser ud i mørkekørsel.

Inde bag rattet er det let at finde en gød kørestilling. Testbilen havde Audi 7-trins S-tronic gearkasse og gearvælgeren ligger godt i hånden, det tykke læderrat er dejligt at holde på og på den måde er alting tilfredsstillende i Audi’en. Lidt irriterende er placeringen af stilke og knapper rundt om rattet. Nogle funktioner styres med knapper for enden af stilke. De t er fint nok, men man kan ikke se det lille røde lys, der tænder i enden af stilken, fordi er det er præcis hvor man har hænderne placeret. Man skal lægge hovedet ud til siden, for at finde ud af om funktionerne er til eller fra. en detalje, ja. Og man vænner sig sikkert til det, hvis man har mere end en uge i bilen.

Læs også:  ID.7 Brager frem og sikrer titlen som årets firmabil 2024

Audi’s menunavigering fungerer fint, når man lærer den at kende. En lille smart og meget anvendelig feature er, at der på den store drejeknap, der fungerer som ‘mus’ i menuerne også er et trykfølsomt område ovenpå. her kan man skrive med en finger navnet på det sted eller den by man skal hen. Bogstav for bogstav genkender systemet dine kragetæer og den metode kan man bruge uden at flytte øjnene fra kørebane til trykskærm. Sikkert, sjovt og smart.

Kabinen er lånt i Audi TT og det giver en lækker cockpitfornemmelse. Man sidder lavt og den relativt høje midterkonsol giver fornemmelsen af kørebrønd. Bortset fra stilkene omkring rattet er instrumenterne der hvor de skal være og der er masse  af muligheder for at lege med, hvilke oplysninger man gerne vil have vist på skærmen foran rattet.

Læs også:  Mercedes-AMG GLC SUV: Kraftfuld Hybridteknologi og Uovertrufne Kræfter

Langsomme nedgearinger

A4 Avant kører godt. Det er som tyske biler ofte er, komfortabelt og Audi tilsætter et strjf af sport, hvilket slet ikke skader. gearkassen reagerer ikke så hurtigt som hos nogle af komkurrenterne, men til gengæld for du lidt motorlyd, inden nedgearingerne og det er med til at give den sporty feeling, der knytter sig til Audi.

Styringen i Audi’en er dejlig direkte og affjedring tilpas stram ti, at bilen ikke krænger i rundkørsler og om hurtige hjørner. her hjælper de gode sæder også til.
Testbilen er der lane assist, adaptiv fartpilot og jeg ved det er skrevet før på bilsektionen.dk, især det sidste er jeg fan af. Både for komforten, men også for sikkerheden. Det er bare smart.

De 150 heste er måske lige i underkanten. På papiret er Audi’en hurtig nok, men jeg savner lidt overskud i overhalinger og accelerationer.

Ikke prangende, men plads nok

Pladsen i A4 Avant er ikke prangende. Foran er den god og på bagsæderne anstændig, dog er lofthøjden lidt lav. Bagagerumemt er så stort at der godt kan pakkes til ferier for familier og købes ind til juleaften. I bagagerummet er der kroge til tasker og poser, men de er noget sølle og lader noget tilbage at ønske.

Læs også:  Pressemeddelelse: Mercedes-AMG Lancerer SL 63 S E PERFORMANCE - Kongen af SL-Serien

A4 Avant er frisk og sjov at køre i. Og så kan den alt det den skal. Køre langt uden at trætte chauffør og passagerer. Rumme fodboldtasker og indkøb. Og pynte i de fleste indkørsler. Og i  forhold til A6, der efterhånden har nogle år på bagen er det værd at oveveje lillebroderen. De penge man sparer på at vælge noget mindre får man mest ud af, hvis man bruger dem på noget af det fede (og ret dyre) ekstraudstyr, der gør livet og køreturene mere behagelige.

Audi A4 Avant 1.4 TFSI

  • Pris: Testbil inkl. udstyr: 759.000 kr.
    Audi A4 Avant fås fra 489.337 kr.
  • EU-miks: 19,6 km/ltr.
  • Motor: 1,4 R4, Ydelse: 150 hk ved 4200 omdr./min.
    Moment: 250 nm/1500-3500 omdrejninger.
  • Topfart: 210 km/t
    0-100 km/t: 9 sek.
  • Bagagerum: 505 ltr.

2016-audi-a4-avant-1-4-tfsi-150-hk-med-7-trins-s-tronic-12