1. Home
  2. Bilmærker
  3. Alfa Romeo
  4. Test: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 140 Distinctive
0

Test: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 140 Distinctive

Test: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 140 Distinctive
0
0

Vi må nok starte med at indrømme, at Alfa Romeo Giulietta her på redaktionen tager prisen som klart den pæneste bil i Golf-klassen, og med drengedrømmen om en Alfa Romeo, så kunne det kun blive en god testuge.

Testbilen var udstyret med den lille 2.0 JTDm dieselmotor som yder 140 hk, og klarer 0-100 km/t. på 9,0 sekunder. Som udgangspunkt var motoren minusset ved bilen, da vi havde håbet på en endnu mere livlig motor(gerne over i benzin-afdelingen), da vi har dårlig erfaring med deres dieselmotorer, som plejer at larme meget.

De 140 hestekræfter er rigeligt

Som ugen skred frem fandt vi dog ud af, at dieselmotoren klarer jobbet fuldt ud, hvilket specielt gælder under acceleration i ’’Dynamic’’, hvor man har hele 350 Nm fra 1.750 omdrejninger i minuttet. På motorvejen savner man heller ikke ekstra kræfter, og den klarer det fint i både 110 og 130 zoner, hvor støjniveauet samtidig er ganske fornuftigt. – Det er primært hjulstøj som er at høre.

Den 6-trins manuelle gearkasse har korte skift, og fungerede præcis som den skulle.
Faktisk føler man ikke, at man mister moment når det næste gear tager over!

Derudover er det ikke et normalt kedeligt design af gearknoppen, men det er der i mod meget sporty, da den er i aluminium.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Sportsånd og 22,2 km/l!?

Da vi først kørte bilen igennem København var det i ’’Normal’’, hvor motoren fungerede som en halvdød diesel. – Selvom det ikke ligefrem er underholdende at køre i ’’Normal’’, så er det der man kan køre op i mod 22,2 km/l, og udlede kun 119 gram CO2 per kilometer.

Modellen var også udstyret med Start/Stop, som fungerer særdeles godt når den slukker, men når den skal starte op igen, så er det knap så diskret.

Trykker man DNA-knappen op i ’’Dynamic’’, så føles det som en helt anden bil, da den skifter motorstyringen, og man får nu det fulde moment, som er det der får den til at føles som en rigtig sportsbil. – Her kører man selvfølgelig ikke de 22,2 km/l, men det opvejer den ekstra underholdningsværdi!

Bedre plads i kabinen

Kigger man i bagagerummet, så har man 350 liter ligesom i VW Golf, mens at kabinen er en smule større, hvilket specielt bagsædepassagererne sætter pris på.

Modellen var også udstyret med Sportivo-pakken, som blandt andet inkluderede sort kabine og sportssæder i dellæder. – Specielt sædernes design forelskede vi os i, mens man på længere ture godt kunne savne lidt mere støtte ved baglåret.

Sjov i skarpe sving

Styreegenskaberne er der heller ikke meget dårligt at sige om, selvom de ikke er helt på niveau med VW Golf. Giulietta trækker dog godt på vej ud af svinget, når man beder den gøre brug af det fulde momentet på 350 Nm, hvilket er disse steder, at man virkelig kan få en sporty følelse ud af den.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Specielt med Sportivo-pakken føler man der er bedre bid, og mere føling med vejen, da den har fået større fælge, sportssæder og fastere støddæmpere. – Kører man meget på veje med bump, så vil man nok helst være fri for sportspakken, men den er det hele værd, når man først kommer ud på landevej eller motorvej.

Rigtig gode priser

Priserne på Giulietta starter fra 276.500 med den mindste udstyrspakke, og strækker sig op til 450.000 for den store 1750 TBi med 235 hestekræfter.

Den mest interessante motor i modelprogrammet er iflg. vores mening den sprælske 1.4 TB Multiair med 170 heste, som både kan erhverves med og uden automatgear(TCT). – Prisen uden automatgear er 329.500 kr., mens det med er på 359.500 kr.

Konklusion:

Prisen på Giulietta 2.0 JDTm i Distinctive udgave er 362.700 kr., hvilket som udgangspunkt er en rigtig fin pris for en sportslig og samtidig økonomisk bil. – Specielt med den charme som Alfa Romeo har. – Selvom den koster lidt mere en VW Golf 2.0 TDI, så kører Giulietta længere på literen, den er mere sportslig og der er en helt anden charme over mærket.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Hvis vi skulle købe Giulietta, så ville det dog være med den 1.4 liters turbobenzinmotor med 170 hk, som vandt prisen ’’Best New Engine’’ i 2010. – Den er 33.200 kr. billigere og 1,2 sekunder hurtigere fra 0-100 km/t. – Hertil skal der dog siges, at den kører 5 km/l mindre. – Vælger man modellen med automatgear som er 3.200 kr. billigere end den testet model, så kører man hele 19,2 km/l.

Hvis man typisk kører længere ture, og vil have en sportslig bil i Golf-klassen med massere af charme, så bør Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm Distinctive stå øverst på listen.

Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 140 Distinctive

Ydelse: 140 hk ved 3.750 omdr./min / 350 Nm ved 1.750 omdr./min

Præstationer: Topfart er 205 km/t. 0-100 km/t på 9,0 sek

Oplyst forbrug: 22,2 km/l – 119 g/km

Mål i cm: Længden: 453 cm, Bredde: 180 cm, Højde: 147 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 362.700 kr.