Home Bilmærker Alfa Romeo Test: Alfa Romeo MiTo QV

Test: Alfa Romeo MiTo QV

Test: Alfa Romeo MiTo QV
0
0

En firkløver på siden af Alfa Romeo MiTo forvandler den fra konebil til sjov lille racer for manden, jo, den er god nok!

Historien om opfindelsen af firkløver-logoet dog knap så festlig. Firkløver-mærket er nemlig til minde om Ugo Sivocci, som brugte logoet for første gang på sin Alfa Romeo RL.
Det første løb med firkløveren på siden vandt han, men da han få måneder senere skulle køre samme løb kom han ikke derfra i live.
Siden da har firkløveren været at finde på Alfa Romeos racerbiler i respekt for Sivoccis dødsfald i 1923.

170 hestes MultiAir motor

Vi har tidligere testet Alfa Romeos 1.4 liters MultiAir motor, men før var det med 135 heste og TCT-gearkassen som er Alfas svar på en dobbeltkoblingsgearkasse. Kombinationen var dog ikke succesfuld, og derfor så vi frem til at teste den mere potente MultiAir motor med en manuel gearkasse samt diverse lækkerier på udstyrslisten.

MiTo med 135 turboheste var tilpas kraftfuldt, men tilføjer man 35 heste ekstra samt en udmærket 6-trins manuel gearkasse med kort skift, så er der lagt op til sport. Vi tog den derfor med på Sjællandsringen, hvor MiTo overraskede med sine køreegenskaber!

Med en køreklar vægt på 1.279 kilo, 170 turboheste, Q2-differentialet og den elektronisk justerbare undervogn ligger MiTo QV solidt på banen. Den er ikke lige så skarp på Mégane R.S., men det er overraskende tæt på! Her har Alfaen dog også en fordel af sin mindre størrelse på Sjællandsringen. Testmodellen kostede dog også 431.900 kr., hvilket er cirka 2.000 kr. mindre end en Mégane R.S.

De stærke køreegenskaber opleves dog også på almindelige landeveje, hvor det er sjovest at tilbringe tid med MiTo QV. Styretøjet er tilpas hårdt og præcist, og man føler konstant der er kontrol, mens undervognen også gør en opmærksom på alle ujævnheder. Det skal dog nævnes vi skulle tilbringe et par dage med MiTo QV, før vi rigtig forstod den til fulde. – Men når det er sket, så er der ikke meget at klage over!
I forhold til vores tidligere test af MiTo 135 hk MultiAir var QV’erens undervogn mere stabil, og havde lettere ved at finde til ro efter ujævnheder, hvilket man bl.a. kan takke Q2-systemet for, mens testmodellen også havde elektronisk justerbare støddæmpere til en merpris på 14.000 kroner.

7,5 kg per hk

Med en ydelse på 170 heste er forholdet mellem køreklar vægt og ydelse særdeles imponerende. Der er én hestekræft per cirka 7,5 kilo, og det er noget som kan mærkes! – Med en 1.4 liters motor er ydelsen per liter 124 hestekræfter.
Træder man speederen i bund er 0-100 km/t klaret på 7,5 sekunder, hvilket føles en del hurtigere når man sidder i kabinen. Er man tilmed på autobahn uden fartbegrænsning kan den fortsætte til 219 km/t!

Lyden fra den “lille” motor er også god, og der kvitteres med rå turbolyd så snart man beder motoren arbejde. Kort sagt klarer den jobbet godt hele vejen rundt, hvilket bl.a. hjalp den til at vinde ”Best New Engine” tilbage i 2010.

Den manuelle gearkasse fungerer godt med MultiAir motoren, og der er ingen tvivl om TCT-gearkassen ikke kan følge med. Det er dog ikke den skarpeste gearkasse vi har prøvet i en GTI, men den gør jobbet godt med den lave gearing og korte præcise skift.
Hvis man derfor vil ramme det maksimale drejningsmoment på 250 Nm v. 2.500 omdr/min kræver det flere gearskift, hvilket hæver fornemmelsen af sport og man er i ét med bilen for at opnå den bedste oplevelse.

DNA – Glem NA

  • (D)ynamic
  • (N)ormal
  • (A)ll-Weather

Ligesom de andre Alfa-modeller er MiTo udstyret med DNA-systemet som starter i Normal, hvor MiTo QV bestemt ikke føles sporty! Når man kører i Dynamic bliver speederresponsen mere aggressiv, drejningsmomentet forøges, mindre indgriben fra ESP og ASR samt en hårdere servostyringen . – Kort sagt, den burde står i Dynamic fra standard!

Er DNA-systemet sat til Normal anbefaler gearskifteindikatoren allerede ved omkring 45 km/t man bruger femte gear. Det hjælper dog også på brændstoføkonomien som iflg. Alfa Romeo er hele 16,7 km/l, hvilket vi aldrig opnåede, da man bestemt ikke køber en MiTo QV for at køre i femte gear ved 45 km/t….

Det siger dog sig selv motorens stærkeste side ikke er motorvejskørsel, da den hurtigt kommer til at lyde anstrengt i 130-zoner og larmen bliver en smule påtrængende. Skal man bruge kræfter til en overhaling er “larmen” undskyldt, den korte tid man befinder sig i overhalingssporet.

Kulfibersportssæder til 43.000 kroner

Inde i kabinen ligner MiTo QV ikke noget specielt… I testbilen var der dog ét positivt element som stjal alt opmærksomheden indendørs! Sæderne var nemlig Sabelt-kulfibersæder til en merpris på 43.000 kr. Man skal ikke regne med at få disse penge igen når den en dag skal sælges, men hvis man vil have den ultimative oplevelse i sin MiTo QV, så er de et must!

Det meste af den resterende kabine er dog kedelig, og det er specielt midterkonsollen som virker direkte deprimerende i forhold til bilens udstråling udefra. – Specielt i den gule farve og med de store fælge.

Grundet de smalle kulfibersportssæder bliver bagsædepladsen dog en smule bedre, og man hører derfor knap så meget brok fra bagsædepassagerne. – Så længe de ikke er høje nok til at støde hovedet på loftet…

Konklusion:

Alfa Romeo MiTo QV er muligvis den bedste GTI du kan få i klassen i Danmark. Prisen kan diskuteres, da den er på niveau med VW Polo GTI 3-dørs som har DSG-gearet. – Men en rigtig lille GTI’er skal være udstyret med manuelt gear samt have den charme og frækhed som MiTo tilbyder…

Priserne på privatleasing er i skrivende stund ved at blive opdateret.

[table “” not found /]