Det nyeste medlem af Audi Q-familien er Q3’eren, som dermed giver alle interesserede i BMW X1 et billigere og flottere alternativ – men er den også bedre?
Audi Q3 er ligesom resten af Q-familien en SUV, men modsat de større modeller er Q3’eren mere indbegrebet af en livsstilsbil, da de fleste takker nej til firehjulstrækket og primært vil blive brugt i byen. Frihøjden er 17 centimeter, hvorfor den dermed har et bedre udgangspunkt end de fleste personbiler, hvis det kommer til terrænkørsel.
Design er et spørgsmål om smag, men ift. BMW X1 vil de fleste finde Q3’eren mere ”normal”. Dette skyldes blandt andet BMW X1’erens tyngdepunkt er meget lavere, hvilket sikrer gode køreegenskaber og bedre aerodynamik. Audi Q3 testmodellen er dog udstyret S line pakken, hvilket både udvendigt og indvendigt giver et mere dynamisk og aggressivt design.
I Audi Q-modelprogrammet er Q3’eren klart den mest sportslige og dynamiske model, mens både Q5 og Q7 designmæssigt kan anses som store firkantede og klodsede firmakasser – også kendt som Hellerup tanks.
Rummelig er den minsandten også med sine 4,39 meter i længden, hvilket både giver voksne fin plads på bagsædet og en udmærket siddeposition. Dette er selvom den er 25 cm kortere end Q5 storebroderen. Derudover finder man 460 liter i bagagerummet, hvilket kan forøges til 1.365 liter ved at slå bagsæderne ned. Tilsvarende finder man 490 liter med oprejste bagsæder i A4 Avant.
Bredden og højden er hhv. 1,83 og 1,60 meter, hvilket dermed nogenlunde er det samme som BMW X1 og Volkswagen Tiguan.
Lille men raffineret motorudvalg
Motorudvalget byder på 170-211 benzinheste, mens de to dieselmotorer yder enten 140 eller 177 hestekræfter. Testmodellen er den store 2.0 TDI med S tronic gearkassen og quattro-firehjulstræk, hvorfor drivlinjen bestemt ikke kan kritiseres.
Motoren yder de 177 hk ved 4.200 omdrejninger i minuttet, mens man allerede ved 1.750 omdr/min har 380 newtonmeter, hvilket fortsætter til 2.500 omdr/min. Accelerationstiden fra 0-100 km/t er angivet til 8,2 sekunder, mens den køreklar vægt på 1.660 kg er med til at holde brændstoføkonomien på 16,9 km/l. Under testperioden kørte vi lidt over 15 km/l, hvilket er ganske imponerende taget i betragtning af, at testmodellen ved starten af testen kun havde kørt omkring 15-20 kilometer.
Kigger man på den anførte brændstoføkonomi lokker BMW X1 med 20d xDrive-modellen, hvor man bliver lovet 18,2 km/l.
Vil du have flere hestekræfter kan du vente på Q3 RS i 2013, som vil tilbyde omkring 360 heste.
S tronic gearkassen er den velkendte VW DSG dobbeltkoblings som fungerer fantastisk med alle prøvede motorer. Skiftene er bløde og selv når den er kold gør den det bedre end de fleste andre gearkasser. BMW’s 8-trins automatgearkasse er dog muligvis bedre, men den er tilmed også typisk dyrere i tilkøb.
Den mest interessante drivlinje i danske øjne må dog være den forhjulstrukne 140 hestes 2.0 TDI motor koblet til en sekstrins manuel gearkasse, hvormed prisen reduceres med cirka 120.000 kr. fra 594.000 kr. til 478.000 kr.
Stærke og sjove køreegenskaber
Desværre er SUV’erne ikke kendt for at have gode køreegenskaber, og det er ikke fordi Q3 revolutionerer, men køreegenskaberne er stærke sammenlignet med BMW X1 der bl.a. har et lavere tyngdepunkt.
Selvom vejret i testugen med sne kun gjorde det værre for Q3 testmodellen på sommerdæk, så lykkedes det den at imponere. Quattro-firehjulstrækket som diesel-topmodellen selvfølgelig er udstyret med hjalp godt til, og Q3 blev tæt på underholdende at køre. Men man var dog aldrig i tvivl om, hvor man havde den, og dermed må køreegenskaberne konkluderes som værende i den bedre ende af SUV-markedet.
Den tekniske søster til Audi Q3 er Volkswagen Tiguan, men det kan hurtigt konkluderes de fleste som overvejer Audi ikke vil ”nøjes” med det lidt mindre fine Volkswagen-brand. Hertil kan for sjov skyld nævnes, at Audi Q3 produceres hos SEAT i Martorell i Spanien…
Audi-kabinen som vi kender den
Inde i kabinen vil man opleve et ganske lavt støjniveau, da kabinen er godt skærmet af for både motor- og vindstøj. Dermed vil selv de tidligere A6-ejere føle sig fint til rette også endda med et lidt bedre udblik over trafikken.
Indeni bar testmodellen også præg af S line udstyrspakken, hvor man bl.a. finder et 3-eget multifunktions-sportslæderrat, S line sportssæder med perforeret sædebetræk i Alcantara/læder samt andet.
Fra standard vil den kabinen dog føles skrabet, hvilket vi også kender fra BMW og Mercedes. Derfor skal man være klar med kuglepennen til at krydse af på ekstraudstyrslisten, hvor de fleste vil kræve fartpilot(ekstraudstyr) i deres bil til 500.000 kr..
Det kan dog nævnes man som minimum bl.a. både finder 16” alufælge, musikanlæg og manuel aircondition i alle modeller – spender 11.500 kr. ekstra og få bl.a. klimaanlæg, lys- og regnsensor samt bluetooth i businesspakken.
Konklusion:
Audi Q3 er en meget velkørende moderne livsstils SUV, hvor man tilmed får terrænkøreegenskaber. BMW X1 kører dog lidt bedre, men giver ingen mening ift. Audi Q3, da vi har med SUV’er at gøre!
Sidst men ikke mindst er Audi Q3 billigere end en tilsvarende BMW X1. Men for at vælge Audi Q3 skal man glemme den større Mazda CX-5, hvor man både får mere udstyr og en bedre 175 hestes motor og tilmed sparer over 100.000 kr. – Audi/BMW-brandet koster…
[table “” not found /]