1. Home
  2. Bilmærker
  3. Audi
  4. Test: Audi TT 2.0 TFSI Quattro S-Tronic
0

Test: Audi TT 2.0 TFSI Quattro S-Tronic

Test: Audi TT 2.0 TFSI Quattro S-Tronic
0
0

En tirsdag formiddag får jeg overdraget nøglerne til den nye Audi TT. Da den første generation blev lanceret i 1998, var det en bil som skilte sig ud, men den anden generation blev mere anonym, og desværre ligner den tredje generation meget forgængeren. Derfor er den nye Audi TT en bil, som jeg personligt har svært ved at se forandringerne på udvendigt.
Dog kan man hurtigere spotte den nye TT’er forfra, hvis den har LED-forlygter som testmodellen. Standardlygterne er Xenon, men LED-lygterne kan klart anbefales, og hvis man har en lygtefetish kan man opgradere videre til de vilde LED-Matrix-lygter.
Specielt bagfra er ændringerne i mine øjne minimale, men heldigvis har Audi taget revanche inde i kabinen.

Fremtidens cockpit

Audis nye digitale cockpit er innovativt og ultra intuitivt. Klimaanlægget og sædevarmen styres via knapper på luftdysserne, og det er med til at gøre kabinen mere enkelt og elegant end før. Der er heller intet stort infotainmentsystem i midterkonsollen, for det er flyttet over i instrumenthuset. Desuden er hele instrumenthuset blevet digitalt, og således har man en 12,3 display i høj opløsning. Da displayet er digitalt kan man ligeledes lege med opsætningen af det, således omdrejningstælleren og speedometret kan fylde mere af displayet, hvis man eksempelvis ikke har brug for navigationen.

Audi digital cockpit - Den nye TT har en super smart navigation integreret i speedometret

Rattet i testmodellen var et ekstremt lækkert multifunktionslæderrat, og med hænderne omklamret om det gik det af sted mod Odsherred. Men hvorfor Odsherred tænker du sikkert. En fornem ny bil kræver en god location, og i Nordvestsjælland finder man Dragsholm Slot – en perfekt location til en fotosession og efterfølgende overnatning.

Læs også:  Audi Q8: Ny opdatering til flagskibet i Q-familien

Af sted går det mod motorvejen fra Audi Gladsaxe, og den 2-liters turbomotor er i første omgang forholdsvis stille. Jeg klager dog ikke, for bilen skal også være varm, før den får fuld pedal.

Ny platform og færre kilo

Kigger vi på teknikken er TT’eren blevet 50 kilo lettere, og har fået et 9mm lavere tyngdepunkt. For at holde vægten nede har en TT fra standard blot et elektronisk differentiale, mens en Golf GTI Performance leveres med et elektromekanisk differentiale. Audi forsvarer sig dog med, at man kan vælge Quattro-firehjulstrækket, hvis man savner greb.
TT’eren gør nu også brug af MQB-platformen, der dermed er at finde i alt fra SEAT Leon, Volkswagen Passat og nu Audi TT. Men hvad gør det når platformen blot gør bilen bedre.

Audi TT set forfra ved Dragsholm Slot i Oddsherred

Lyd når man beder om det

Efter et godt stykke tid på motorvejen når jeg nogle øde landeveje, hvor jeg trykker et par gange på ”Audi Drive Select” for at komme i Dynamic Mode. Pludselig sker der ting og sager når speederen trykkes i bund. Foruden bilen er blevet mere aggressiv og direkte, så er der nu pludselig lyd, masser af lyd! Det er dog desværre blot en såkaldt sound composer som leverer lyden igennem luftdysserne, men det laver ikke om på, at man hurtigt fanger sig selv i at trække på smilebåndet. Når et gear køres helt ud kvitteres der ligeledes med et lille knald fra udstødning, og det er såmænd ægte nok. Senere på ugen kørte jeg gennem Frederikssundsvejtunnelen, og sikke TT’eren kan lave smæld, så man nærmest får ondt i ørerne.

Læs også:  Audi's Mesterværk: R8 Coupé V10 GT RWD2

Som en Golf GTI Performance?

Efterhånden var jeg kommet tæt på Dragsholm Slot, så det var på tide at prøve en 0-100 km/t acceleration. Den 2-liters TFSI motor yder 230 hk og 370 Nm. Det er dermed den samme motor som i Golf GTI Performance, men momentet er hævet med 20 Nm, og testmodellen har yderligere Quattro-firehjulstrækket.

Foran mig er der et langt øde stykke landevej, og jeg slår herefter start/stop fra, sørger for den stadig er i Dynamic Mode, aktiverer ESC Sport og sætter gearkassen i Sport. Herefter trykker jeg bremsen helt i bund, før jeg kan trykke på speederen. 4.000 omdrejninger løber omdrejningstælleren hurtigt op til, og efter et par sekunder sender jeg raketten af sted med mig bag rattet. Der er ingen tvivl om det går hurtigt, og gearskiftene fra den sekstrins S-Tronic dobbeltkoblingsgearkasse går så hurtigt, at TT’eren endda glemmer de ellers så fornøjelige knald fra udstødningen. På 5,3 sekunder er 100 km/t og jeg må indrømme, at jeg er noget overrasket. Det var sgu alligevel imponerende. Om end lydbilledet ikke var hvad jeg havde forventet, så må man sørme sige, at TT’eren får sendt en af sted på optimal vis. Quattro-firehjulstrækket er også imponerende, da vejen var våd og det regnede en smule, men der var ikke det mindste hjulspind!

Læs også:  Audi Q4 e-tron: Vejen til fremtidens elektriske mobilitet

Den nye Audi TT er en kvik lille sportsvogn, der også er usædvanlig sjov at køre.

Vi synes:

Audi TT er blevet markant mere lækker og innovativ. Og så gør det vel ikke noget, at den oven i hatten er blevet sjovere end nogensinde før.

Audi TT 2.0 TFSI Quattro S-Tronic
2-liters firecylindret turbo benzinmotor
Ydelse: 230 hk v. 4.500 omdr/min, 370 Nm v. 1.600 omdr/min
Præstationer: Topfart: 250 km/t – 0-100 km/t: 5,3 sekunder
Forbrug: 15,6 km/l
Køreklar vægt: 1.410 kg
Mål i cm: 417,7, 183,2, 135,3
Bagagerumsvolumen: 305-712 liter.
Pris: 812.884 kr.

tags: