435i, det nye navn for 3-serie coupé, er den kraftigste benzinudgave indtil M4 dukker op til sommer. Vi kørte den på danske vinterveje.
Vi har tidligere kørt bundskraberen i 4-serie modelprogrammet, 420d. Vi blev imponerede over dens kvaliter som landevejskonge og langturslimo lige så og historien er langt hen ad vejen det samme i 435i, men M Sportspakke hjælper med at skabe den differentieringen fra 3-serien som vi efterlyste i 420d.
Til forskel fra sin firedørs slægtning, har 4-serien en længere akselafstand, omkalibreret affjedring og et lavere tyngdepunkt. Ja, sågar det laveste tyngdepunkt i nogen bil BMW producerer i øjeblikket. Indtil Danskerne engang vimser rundt i sommerkjoler og shorts er 435i den stærkeste bil i 4-serie modelprogrammet og det er ikke nogen sløv af slagsen: 6 cylindre på række med tryk på udløser 306 heste og 400 Nm fra en nøk over tomgang. De blev i testbilens tilfælde sat i asfalten gennem den mesterlige 8-trins ZF automatgearkasse, der er ekstraudstyr til en tand under 40.000 kroner. Tilføjelsen af sidstnævnte skærer tre tiendedele af 0-100 km/t tiden, ned til 5.1 sekunder: hurtigere end en svinedyr og noget mere eksotisk Ferrari 456M kunne præstere i 1998. ’Kassen ville vi have svært ved at undvære og det samme gør sig gældende for de ellers lækre aluminiumsbeklædte skiftepedaler, der af ugudelige årsager var undladt fra bilen.
Uden dem, er du nødsaget til at hive og skubbe i gearstangen som en anden rallykører og det er underholdende nok i en rum tid, men, tvinger højre hånd fra rattet i kritiske øjeblikke og virker et eller andet sted fuldkommen omsonst med automatgear.
Der melder sig dårlige nyheder idet man trykker startknappen i bund og lader de seks propper springe til live. Vi havde drømmet os til en nedskaleret udgave af M135i’ens fanden-i-voldske, om end kunstigt lydende motor og såfremt man er af samme sindelag vil man blive skuffet. Ikke nok 14 heste har taget benene på nakken, så har BMW tilmed udeladt den herlige indsugningslyd. I den anden ende af vognen er støjen fra de dobbelte afgangsrør guddommelig, men er primært forbeholdt fodgængere og andre forbipasserende for du gør sig ikke videre bemærket bag rattet. Som det oftest er tilfælde med tyskerne, er det næppe noget tilfælde – for få uger siden præsenterede BWW deres nye M235i for pressen, der groft set har klappet deres fedtede hænder til blods sidenhen. BMW har en klar, defineret idé omkring 4-serien og 2-seriens identitet og ikke overraskende er 4-serien den mere tilbagelænede af de to. Og udover det den smukkeste.
Misforstå os ret, skal, 4’eren er jo for pokker ikke nogen båd i svingene. De imponerende dynamiske dyder fra 3-serien er finpudset og poleret og fremstår i 4-serien mere helstøbte og mere afbalancerede end nogensinde. Med køreprogrammet i Sport+ tillader ESP’en fornøjelige slag med halen og kobler man systemet fra, er der rig mulighed for sidelæns manøvrer på både våd og tør vej. De fede bagdæk giver klækkelige mængder af greb, men giver 4-serien nervøse tendenser på grænsen af grebet end i den 420d vi havde fornøjelsen af for et par måneder siden. Dækkene er viklet om et sæt 19-tommers fælge som dukker op i forbindelse med M Sportspakken og tilvalget af sidste synes mest at være en smagssag.
Vi foretrak affjedringskomforten og køregenskaber på de mindre og smallere 18-tommers fælge, men M Sport løfter kabinen ud af den firmabils trivialitet som den ellers er i fare for at blive fanget i og tilføjer i øvrigt karroseriet lidt ekstra attitude. Kabinen er ellers identisk med 3-serie; et ergonomisk paradis og sportsrattet, der er nærmest identisk med det i den kommende M4 fortjener en særlig hæder. Der er ikke meget føling gennem styretøjet, der er elektrisk af miljømæssig årsager, men det er præcist og hurtigt nok til at kan overse det.
Så er vi skuffede? Lidt, men vi kan ikke rigtigt tillade os det. Insisterer man på at gøre sin 435i til en sportsvogn, hjælper BWW gerne med ’M Performance’ dele som udstødning, bremser, chiptuning og spærredifferentiale. Sidstnævnte har ikke været tilgængeligt på ikke-M biler siden engang i 90’erne. Når du så har købt dig fattig i fabrikstuning fra BMW, har din 435i til gengæld 333 hestekræfter og forhåbentligt en lyd der matcher, men du ender skræmmende tæt på prisen på en M4.
Sammenholdt med konkurrenterne tager 435i sig alvorligt godt ud. Der er ingen vej uden om det – 435i er i en anden dynamisk liga end Audi S5 og Mercedes C350 Coupé. Audi’en er med dens firehjulstræk mere ensidig i det dynamiske udtryk og C-klassen er en 7 år gammel bil, som i de regulære udgaver ikke opnåede den samme køredynamiske polish som rivalen fra BMW.
Vi mener:
435i er et helstøbt kvalitetsprodukt der er underholdende når du forlanger det. Efterlyser du en sportsvogn, så gem pengene til den hurtigere M235i.
Model: | BMW 435i M Sport |
Ydelse: | 306 hk v.5.800 o/min400 Nm v. 1.200-4.000 o/min |
Præstationer: | Topfart: 250 km/t0-100 km/t: 5,1 sek |
Oplyst forbrug: | 12,7 km/l – 185 g/km |
Køreklar vægt: | 1.510 kg |
Mål i cm: | L: 463 B: 182 H: 137 |
Bagagerumsvolumen | 445 liter |
Vejledende pris uden ekstraudstyr | 879.000 kr. |