Home Biltest Test: BMW i8 – fremtiden er kommet
0

Test: BMW i8 – fremtiden er kommet 7.5

Test: BMW i8 – fremtiden er kommet 7.5
0
0

BMW i8

7.5

BMW i8’eren er et teknisk vidunder, men du skal være lidt af en type for at kunne leve med opmærksomheden. Folk vil følge efter dig hjem for at tale med dig om din bil, og du vil få mange nye ”venner”. Den nye Porsche 911 Carrera 4S er både hurtigere og en halv million kroner billigere, men i8’eren stjæler alligevel opmærksomheden.

Motor & gearkasse10.0
Køreegenskaber9.0
Komfort8.0
Plads3.0
Udstyr8.0
Pris7.0

2.765.952 kr. er den helt eksakte pris for BMW i8 efter regeringens afgiftsnedsættelse. i8’eren, den altoverskyggende BMW i ethvert showroom, hvor den er til stede. Det er dog ikke kun designet man betaler for.

Jeg fik æren af at testkøre den futuristiske sportsvogn i fire dage, hvilket var noget af en drengedrøm, trods jeg afleverede den noget småparanoid tilbage.

i8’eren er ikke bare almindelig opsigtsvækkende, nej, den råber på opmærksomhed. Derfor når jeg heller ikke længere end første lyskryds, hvor den første videofilm af bilen bliver lavet af en familiefar med Føtex-posen i den anden hånd. Jaja, den er pæn, men det må da være en noget tam film tænker jeg, for i8’eren siger jo ingenting ved bykørsel. Mon ikke han savner lidt V8-lyd?

Den selvcentrerede type?

Jeg har sat hele dagen af for hurtigt at få et komplet indtryk af i8’eren. Flere timer bag rattet kræver lidt væske med i kabinen, og derfor sætter jeg kursen mod et supermarked. Da jeg har fundet en parkeringsplads går det op for mig, at jeg har glemt dørenes noget specielle måde at åbne på… Dørene åbner som en batmobil, og en almindelig p-plads kan derfor ikke gøre det.
Jeg finder to p-pladser og parkerer lige i midten af dem – ellers kan jeg jo ikke komme ind igen, hvis en anden parkerer ved siden af mig… Mens jeg på bedste vis forsøger at komme elegant ud af i8’eren, hvilket ikke kan lade sig gøre de første par gange, så vender en del hovedet for at kigge nærmere på den atypiske bil med den i deres øjne sikkert meget selvcentrerede chauffør (ift. min parkering), som lige er trillet ind på p-pladsen.

Hårdtpumpet Mini-motor i kombination med elmotor

Da jeg gør klar til at køre henvender en ældre herre sig. Han vil høre, om det er den der underlige og meget dyre BMW elbil? Vi tager en tur rundt om bil, og jeg får forklaret det faktisk er en hybrid. Foruden elmotoren på 131 hestekræfter som trækker forhjulene, så er der en trecylindret 1.5 liters Mini benzinmotor med 231 hk som trækker baghjulene. På papiret kan den køre 47,6 km/l, hvilket man nok ikke lige skal regne med, hvis du kører bare nogenlunde almindeligt. Trods der er både en elmotor, et batteri og en brændstofmotor, så er den køreklar vægt holdt nede på blot 1.485 kilo! Den lave vægt skyldes bilen er bygget i kulfiber med en bundramme af aluminium. En Audi S3 med S-tronic vejer 15 kilo mere, og den har ikke vægten fra hverken et batteri eller en elmotor – dét sætter tingene lidt i perspektiv. Mågevingedørene vejer næsten ingenting, og det er nærmest surrealistisk.

I8’eren kan også køre på ren strøm i cirka 37 km, hvilket betyder man kan oplade batteriet ved motorvejskørsel og så køre på strøm gennem byen. Vi nåede ikke at oplade i8’eren ved en almindelige ladestander, da den selv generer strømmen til batteriet rigtig fint.

Når man triller af sted i den normale køreindstilling starter man på elmotoren, og når der bliver brug for flere hypper aktiveres benzinmotoren. Trykker man på sportsknappen sker der ting og sager med bilens karakter.

Fra at være nærmest lydløs lyder i8’eren som en rigtig sportsbil – som en hårdtpumpet V6’er. Lyden er dog kunstig, for der er ingen trecylindret bil som lyder sådan. Normalt bliver kunstig lyd for meget, men BMW har virkelig fået afstemt det på en yderst fin måde, der samtidig gør man også nyder at skifte gear selv med skiftepedalerne, så man kan høre motoren spise nogle omdrejninger. Det er dog ikke kun indvendigt bilen kvitterer med kunstig motorlyd, men der er faktisk også udvendige højtalere, som får i8’eren til også at lyde godt udenfor. Accelereres der for fuld knald er 100 km/t passeret på 4,4 sekunder, mens topfarten lyder på 250 km/t. Lyden er igen fantastisk, men kigger man på omdrejningstælleren kan man her se, at motoren ikke er helt så omdrejningsvillig, som den sikkert havde været, hvis det ikke var en enormt hårdtpumpet 1.5 liters TwinTurbobo motor med tre cylindre.

Kunstig motorlyd som man faktisk gider høre på

Det er klogest at lade bilen skifte gear selv, hvis man altså ikke vil nyde den kunstige lyd og få bilen til at slå små ”prutter” ved nedgearing. Gearkassen er lynhurtig ligesom speederresponsen er i særklasse. Fra 0 km/t, på landevejene og selv på motorvejen rykker i8’eren virkelig hurtigt de første meter, hvilket skyldes elmotoren har det maksimale drejningsmoment allerede ved nul omdr/min. Det er dog primært ved lave mellemaccelerationer og på landevejen der virkelig er kræfter at hente. Giver man den gas på motorvejen, så kan ligner og føles accelerationen nogenlunde den samme som i en VW Golf R / Audi S3.

Helt igennem skarpe køreegenskaber

Køredynamisk er i8’eren utrolig skarp. Vi prøvede den ikke på bane, men der er ingen tvivl om, at den ville gøre det godt. Vægten er placeret de helt rigtige steder, da forbrændingsmotoren er lige mellem baghjulene, batterierne er at finde i kardantunellen og elmotoren er mellem forhjulene – dermed har man et meget lavt tyngdepunkt. I sving kan man give tidligt gas, og det er utrolig let at styre gassen da speederresponsen er meget præcis og reagerer asap. Styretøjet strammes også op i Sport, men det ville ikke gøre noget, hvis det gav en smule mere feedback.

Trods i8’eren på alle måder er en sportsvogn, så er det ikke noget problem at tilbagelægge længere ture. Komforten er faktisk rigtig fin.

BMW i3 eller i8? Skuffende interiør

Interiøret er en smule skuffende. Man føler ikke ligefrem det er en sportsvogn til næsten tre millioner kroner. På mange måder ligner i8’eren en BMW i3 indvendig… Der mangler bl.a. et stort eksklusivt infotainmentsystem med touch-teknologi, ligesom flere paneler også kunne sidde i en BMW 2-serie eller 3-serie. Dog er speedometeret digitalt, men Audi Virtual Cockpit er federe. Head-up displayet er dog en rigtig fed detalje, og grafikken er iblandt de bedste.

BMW i8’eren kan dog få udskiftet LED-lygterne med laserlys, og det havde testmodellen. Laserlyset oplyser vejen 600 meter frem, hvilket er noget nær det dobbelte af de bedste LED-lygter på markedet. Lyset har et blåligt skær, og det er yderst behageligt, når man tager en aftentur på landevejene, hvor der ellers ville være helt mørkt.

BMW i8 er indvendigt lige så meget en egoistbil som eksteriøret antyder. Bagsæderne er der, men de ikke til nogens verden nytte. Medmindre du har et spædbarn, så kommer der ikke til at sidde nogen på bagsædet. BMW: hvorfor har I ikke fjernet dem og sparet vægten? Bagagerummet er ikke bare småt men minimalt – her kan man se alt den moderne teknologi har stjålet plads, for i8’eren er jo ikke ligefrem kort (den 4,7 måler meter), men der er højst plads til en lille håndkuffert.