Home Biltest Test: BMW M235i
0

Test: BMW M235i

Test: BMW M235i
0
0

Opskriften er simpel: en kompakt bil, fin vægtfordeling, baghjulstræk og en seksrækket turbomotor med masser af kræfter. Vi er forelsket i BMW’s nye M235i.

I løbet af testugen måtte vi flere gange forklare, at M235i ikke er en rigtig M-model, men der i mod en M Performance. Men hvad er forskellen? Kort sagt er de rigtige M-modeller udviklet til brug på baner, men kan også benyttes til mere almindelig hverdagskørsel. M-divisionen udvikler selv motorer, undervogne og mange af de andre dele, mens M-Performance er en tuning, tilføjelse af sportsundervogn, M-bremser samt et mere sportsligt interiør og eksteriør. Så skal man sætte forventningerne til M235i ned? Nej!

For et års tid siden prøvede undertegnet M135i på svenske landeveje, og det gik ikke stille for sig skal jeg hilse at sige. Dengang havde testmodellen også baghjulstræk, hvilket jeg personligt mener er at foretrække, da det gør bilen mere utæmmet. Denne gang har importøren heldigvis også fravalgt det ellers imponerende effektive firehjulstræk, der dog samtidig cirka koster det samme som en luksusfamilietur til Maldiverne – i runde tal: 85.000 kroner…
Efter jeg har fået overladt nøglerne kan jeg mærke det allerede kribler og krabler for at komme af sted. Det er netop en bil som M235i der virkelig kan tænde mig! 326 hestekræfter og baghjulstræk i en så lille og kompakt bil. Nej tak til en stor slæde om den så havde det dobbelte antal hestekræfter. Lad mig blot afrunde med at sige: less is more…

På vej ud af byen er M235i ikke ligefrem lydløs, men den afslører heller ikke potentialet under motorhjelmen. Motorlyden er afdæmpet trods man sagtens kan høre det er en rækkesekser som gemmer sig under motorhjelmen. Gearkassen er en ottetrins ZF-sportsautomatgearkasse, og det får accelerationstiden ned på blot 4,8 sekunder, mens udgaven med manuel gearkasse skal bruge 5 sekunder rent. Når man holder speederen i bund kan man nyde musikken fra rækkesekseren, og mærke hvordan gearskiftene sker lynhurtigt og med ekstrem præcision. Jeg skal ærligt indrømme, at jeg gerne ville ofre de 0,2 sekunder for en manuel gearkasse, og samtidig spare de 50.000 kroner sportsautomatgearkassen koster. Dermed ikke sagt den er dårlig, for den er ekstremt effektiv og hurtigskiftende, hvilket man også selv har indflydelse på via de monterede skiftekontakter bag rattet. Jeg er dog blot fan af en god gammeldags manuel gearkasse, når det kommer til sportsvogne, men man kan ikke komme uden om automatgearkassens effektivitet.

Læs også:  Forpremiere: Supra er sjov, seriøs og sofistikeret

Hurra for baghjulstræk

Undervejs mod Tisvilde kommer jeg forbi et industriområde, hvor jeg har en bekendt, som råder over en stor parkeringsplads. Jeg giver ham et kald, og vi mødes på den tomme plads – du har måske allerede fantaseret dig til, hvad der så skete herfra…
Efter en kort snak blev sikkerhedssystemerne slået fra, og så skulle bilens balance ellers opleves. Donuts er selvfølgelig intet problem, men mest fascinerende er M235i’erens forudsigelighed. Det lyder måske kedeligt den er forudsigelig, men det er det bestemt ikke! Mange moderne sportsvogne er fandens til kedelige grundet deres forbandede effektive firehjulstræk. M235i’erens hale kan let kontrolleres og det er modsat en 575 hestes M6 med Competition Package. Det variable sportsstyretøj imponerer i særdeleshed også, da det giver bilen mere smidige og direkte køreegenskaber.

Læs også:  TEST: Moden Micra med ny motor

Efter et kvarters tid kører jeg videre mod Nordsjælland, og her kan jeg nyde motorens alsidighed. Motoren kan både være tilpas stille når gearkassen hopper op i ottende gear, men træder man bare lidt på speederen geares der hurtigt ned, og man mærker hvor momentstærk den 3-liters turbomotor er. Skal motorsnakken blive lidt mere nørdet, kan det nævnes motoren går under navnet N55, og allerede ved 1.300 omdr/min yder maksimale drejningsmoment på 450 newtonmeter, og man nyder det helt op til 4.500 omdrejninger i minuttet! Det er i særdeleshed et langt spektrum, hvilket bl.a. skyldes motoren har to turboer, der både leverer masser af moment ved lave og høje omdrejninger. Alle andre i klassen bruger en 2-liters firecylindret turbomotor, mens Subaru har en 2,5 liters i deres WRX STI.

Nej tak til Eco, ja tak til Sport+!

Inde i M235i kan man også vælge iblandt Eco Pro drive, Comfort, Sport og det specielle Sport+, hvor der bliver åbnet lidt op for løjerne – man kan dog stadig forvente at blive reddet, hvis man løber tør for talent… Indstillingen er dog perfekt på landevejene, hvis der vel og mærke er tør vej. Er vejene knastørre ligger M235i sig stabilt, men er dækkene lidt slidt og er vejene fugtige eller godt våde, så skal man være vaks!

Det sidste stykke mod Tisvilde går med at betragte kabinen, der ikke er noget specielt, hvis man ser bort fra de blå designelementer, det lækre M-rat og sportssæderne. Sportssæderne er bestemt i den bedre ende, men de måtte gerne være endnu smallere og mere performanceorienteret. Udvendig kan man genkende M235i på de M-stylingen der bl.a. inkluderer 18” M letmetalfælge, de dobbelte afgangsrør, de større blå M bremser samt diverse andre småting. Hvis man finder målebåndet frem vil man også bemærke, at den er 10mm lavere end den almindelige 2-serie, hvilket skyldes M sportsundervognen.
I hverdagen er 2-serien også tilpas praktisk, da man godt kan klemme et par voksne ind på bagsæderne, hvis man ikke skal alt for langt. Ind- og udstigning er dog ikke helt let, da man nærmest sidder helt nede på jorden. Bagagerummet har en kapacitet på 390 liter, hvilket er overraskende imponerende for den lille coupé, der dermed har 10 liter mere end en VW Golf.

Læs også:  Er X1 BMWs mindste og kedeligste SUV?

Efter en hel uge i selskab med M235i var det svært at finde et validt ankepunkt… Så skulle det da lige være, at jeg hele tiden skulle tanke den op, trods den er angivet til 13,2 km/l, men det tal kom jeg aldrig i nærheden af…

Vi synes:

Højst sandsynligt den bedste bil fra München i øjeblikket – vi kan kun tro M4’eren truer denne bemærkelse.

BMW M235i:

3.0 liters rækkesekser motor med to turboer
Ydelse: 326 hk v. 5.800-6.000 omdr/min, 450 Nm v. 1.300-4.500 omdr/min
Præstationer: Topfart: 250 km/t – 0-100 km/t: 4,8 sekunder(Sportsautomatgear)
Forbrug: 13,2 km/l – 176 g/km
Køreklar vægt: 1.545 kg
Mål i cm: 445,4, 177,4, 140,8
Bagagerumsvolumen: 390 liter

Pris: 725.900 kr. (testmodellen: 843.784 kr.)