Home Bilnyheder Kviktest: Ford Focus 1.0 EcoBoost Titanium
0

Kviktest: Ford Focus 1.0 EcoBoost Titanium

Kviktest: Ford Focus 1.0 EcoBoost Titanium
0
0

1 liter, 1 turbo og 125 hestekræfter.
Overstående er ABC i en motor, som ikke fylder mere en et A4 ark og sikrer Focus, som den foreløbigt bedste allrounder i klassen.

En kvabset familiebil motoriseret af en enkelt liter.
Fords EcoBoost-satsning er uden tvivl det mest radikale tilfælde af downsizing, vi hidtil har været vidne til.

Afdæmpet

Den størrelsesmæssigt talentfulde motor skal efterfølge den turboløse 1.6-liters, firecylindrede enhed som tidligere har været holdepunktet i modelprogrammet. Ydelsen på 125 hestekræfter er identisk, alt imens momentet samt brændstoføkonomien har fået et gevaldigt nøk opad.

I wellness-tidens ånd er den samtidig blevet 30 kg lettere, hvilket givetvis gavner miljøvenligheden, men også de dynamiske færdigheder.

Som Fiat 500 TwinAir ejer, havde jeg gjorde mig store forhåbninger omkring turbotøven- samt brøl i dur med Porsche 911 Turbo.

Brølet udebliver, og det samme gør sig gældende for enhver form for tøven.

Godt det samme, for købersegmentet er næppe udgjort af benzinsniffende biltosser som jeg selv, men nærmere ganske regulære familier, der lader sig lokke af de praktiske og økonomiske kvalifikationer af pakken.

Læs også:  Comeback til Camry i Danmark

Og hvilken pakke det er.
Jeg kan uden forbehold udråbe EcoBoost motoren som en af de mest rørige, støjsvage og vibrationsfrie motoriseringer jeg nogensinde har haft glæden af at opleve.

Lydbilledet er dannet, uden at nogensinde blive i nærheden af overdøvende eller generende karakter. Turboladeren sætter sig naturlige begrænsninger, og det klæder en i forvejen moden bil.

Samtidig opleves trækkraften decideret lineær op igennem omdrejningsregistreret, indtil viseren siger 6 og den ene liter taber pusten.

En bedrift

Trecylindrede motorer har som hovedregel mere anlæg for vibrationsmæssige gener, men på trods af et fravær af en balanceaksel, har Ford ved hjælp af en snedig ubalance i en udvalgt række af motorens komponenter formået at eliminere enhver antydning af dem.

Man efterlyser nærmest blot et glimt af imperfektion, men Focus er et duksedreng og viser sig altid fra sin bedste side.

Læs også:  Test: Kan Ceed rykke fra de andre i Golf-klassen?

At Ford har været fremsynede på området, lader sig tilkendegive gennem BMWs udmelding om, at de forventer at introducere en tilsvarende 1.5-liters, trecylindret enhed i deres mindste modeller, blot lidt over et halvt år efter at EcoBoost motoren blev introduceret.

For nyligt offentliggjorde den amerikanske gigant, at den ene liter også ville finde vej til Fiesta, B-MAX og sågar den fornyede udgave af det europæiske flagskib, Mondeo.

Ford hævder selv at de med pålidelighed har formået at få motoren til at operere med omkring 180 hestekræfter, hvilket stiller lovende udsigter for fremtidige Fast Fords.

Indtil da, kan vi højest sandsynligt forvente både at se 100- såvel som 125-hestes udgaven i B-MAX samt Fiesta, og den burde gøre en ganske underholdende figur i sidstnævnte.

Skønhedsfejl

Gennem testugen måtte der dog kæmpes hårdt for at få kørecomputeren til at vise mere end 16.5 km/l ved blandet kørsel, hvilket efter alt og dømme ikke er i overensstemmelse med de oplyste tal.

Læs også:  ...når Chiron ikke rækker

Til motorens forsvar skal det fremhæves nævnes at den ikke havde tilbagelagt meget mere end 5.000 kilometer – til mit eget, at andre journalister har gjort sig samme erfaring.

Og på trods af at mindste motorudgave er den mest velkørende, føler jeg stadig at Focus mangler det sidste ekstra.
Navnlig et mere kommunikativt styretøj, samt en mindre aggressiv fjedring i samme.

Konklusion:

På trods af førnævnte skavanker, udemærker Focus med 1-liters EcoBoost motoren sig stadig som den absolutte mest helstøbte bil i klassen, og måske på markedet.

Og indtil Golf VII ser dagens lys på det danske marked, dukker der næppe oprigtige rivaler op.

[table “” not found /]


tags: