1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Ford Focus 1.6 EcoBoost Stationcar Titanium
0

Test: Ford Focus 1.6 EcoBoost Stationcar Titanium

Test: Ford Focus 1.6 EcoBoost Stationcar Titanium
0
0

Vi har to gange før testet Ford Focus i hatchback, og nu kom turen til stationcaren, som er cirka 20 centimeter længere.

Ford Focus stationcar har altid passet godt til det danske marked, da den har en perfekt størrelse. – Den er nemlig 27 cm kortere end Mondeo stationcar, som mange synes er for stor at manorerer rundt med i bygaderne.

Pladsen i bagagerummet

Ford slår ikke nogen rekorder med rummeligheden i bagagerummet, hvor pladsen varierer mellem 490 og 1.516 liter afhængig af, om bagsæderne er slået ned eller ej. Sammenligner man med Astra ST og Golf Variant tilbyder Opel Astra ST 1.550 liter som maksimum mens Golf Variant er på 1.495 liter.

Dermed lægger Ford Focus stationcar sig midt i segmentet, hvad angår plads i bagagerummet. Det skal dog nævnes, at Ford har holdt læssekanten lav, hvilket er en fordel, når man hurtigt vil have nogle tunge genstande ind i bagagerummet.

Bagsæder og forsæder

Pladsen på bagsæderne skuffer en smule med benpladsen, mens lofthøjden er en smule bedre end i hatchbacken. Regner man med at få benplads som i den 27 cm længere Mondeo Stationcar, så tager man dog grueligt fejl.
Ligesom i hatchbacken er pladsen på forsæderne tilpas, og langt de fleste knapper samt funktioner er nemme at tilgå.

Læs også:  Fords Ikoniske Ranger pick-up går elektrisk i 2025 - Plug-in Hybrid på vej

En af klassens mest dynamiske stationcars

Familier kan hurtigt få brug for den ekstra plads som stationcars tilbyder, og her frygter mange familiefædre, at de mister den ekstra køredynamik, som der plejer at være i en kortere hatchback.

Det skal dog også siges, at Ford Focus er sjovest i hatchback, men Ford er sluppet godt fra de ekstra 20 cm som er koblet til.
Sammenligner man med Golf Variant og Astra ST, så er Focus minimum én til to klasser bedre køredynamisk.

Motorerne i Ford Focus stationcar

Udvalget af motorer og udstyr er det samme i hatchback og stationcar, hvor den mindst brændstoføkonomisk model man kan erhverve sig, er en 1.6 liters Ti-VCT med Powershift som kører 15,6 km/l og udleder 149 gram CO2 per kilometer(Energikalsse B).

Testbilen var udstyret med den store 1.6 liters EcoBoost med 182 hk som kører 16,7 km/l og udleder 139 gram CO2 per km.
Vi har før testet den lille 1.6 EcoBoost med 150 hk som har samme brændstoføkonomi, mens prisen er 19.500 kr. lavere.
Fordelen ved de ekstra 32 hestekræfter findes ved lave omdrejninger, hvor den store model trækker bedre.

Læs også:  Ford Mustang GTD: En ny superbil er født

I vores første test af Focus prøvede vi den økonomiske 1.6 TDCi, som overraskede os yderst positivt med sin trækkraft og 23,8 km/l.. Umiddelbart vil den også være vores primære valg, hvis vi skulle bruge Focus til firmakørsel, og havde et budget på omkring 320.000 kr.

Smart ekstraudstyr

Hos mange bilproducenter koster et semi-automatisk parkeringssystem en bondegård, men hos Ford er prisen 7.500 kr., og det virker upåklageligt! I Ford Focus vil de fleste springe programmet over, mens det begynder med at blive spændende i stationcar-modellen. – Da den er 20 cm længere.

Førerassistance-pakken indeholder Active City Stop, BLIS, el-foldbare spejle og lane keeping aid. De tre sikkerhedssystemer er yderst effektive, hvor det sidstnævnte bl.a. kan hjælpe en med at holde bilen inde for stregerne.
Selvom det er smarte systemer, og prisen på 20.600 kr. er fair i forhold til markedsprisen, så er det stadig over de fleste børnefamiliers budget til ekstraudstyr. – Igennem de næste år bliver meget af dette dog også standardudstyr i de fleste biler. – F. eks har VW up! som standard city emergency brake.

Læs også:  Ford Mustang GTD: En ny superbil er født

Konklusion:

Ford har overrasket os positivt med Focus stationcar, hvor man ikke mister alt køredynamikken som Focus bl.a. er anerkendt for.
Focus Stationcar er dog ikke banebrydende på nogen punkter, men samlet set er den en af klassens bedste.

Ford Focus 1.6 EcoBoost Stationcar Titanium

Ydelse: 182 hk ved 5.700 omdr./min / 240 Nm ved 1.600 omdr./min

Præstationer: Topfart er 222 km/t. 0-100 km/t på 8,1 sek

Oplyst forbrug: 16,7 km/l – 139 g/km

Mål i cm: Længden: 456 cm, Bredde: 182 cm, Højde: 151 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 341.750 kr.