Da vi testede den økonomiske Ford Focus 1.6 TDCI som kører 23,8 km/l, så var vi ikke i tvivl! – Ford havde formået at lave en ECO-bil som faktisk både var tilpas underholdende og komfortabel.
Kigger man væk fra de økonomiske 1.6 liters dieselmotorer, og der i mod vil teste noget mere sporty, så havner man over i EcoBoost-afdelingen.
To forskellige 1.6 EcoBoost
Testmodellen var den lille 1.6 EcoBoost med 150 turbohestekræfter og en 6-trins manuel gearkasse, mens der også er en større med 182 hk til 331.750 kr..
Den primære grund til Ford startede EcoBoost teknologien var, at de skulle opnå en bedre brændstoføkonomi. – Ydelsen og specifikationerne skulle dog ikke falde, og Ford har virkelig formået at finde grænsen mellem tilpas sjov motor og tilfredsstillende brændstoføkonomi. – For selvom man har 150 eller 182 turboheste, så kan man køre hele 16,7 km/l, mens CO2 emissionen er på 139 gram per km.
Vi har endnu ikke testet den store, men allerede med den lille 1.6’er får man langt flere kræfter end man behøver. – Faktisk følte vi allerede med den 1.6 TDCi, at den havde en yderst passende motor til modellen.
Det skal dog alligevel ikke trække ned, at man får en motor som er yderst kvik, og samtidig er brændstoføkonomisk!
Den 1.6 EcoBoost motor er både livlig og vild med omdrejninger, hvilket den blandt andet beviser med moment på toppen og en dejlig motorlyd. Faktisk vil vi gå så lagt at konstatere, at 1.6 EcoBoost motoren fremstår som en af klassens bedste. – Det samme konstaterede vi med testen af Ford Mondeo 2.0 EcoBoost.
Gearkassen er stadig velfungerende og nem at administrere. Den er nem at rykke rundt, og det er hverken uden at være for blød eller hård.
Halv GTI oplevelse
Man kan hurtig konkludere, at Ford Focus 1.6 EcoBoost ikke er ment som en GTI, men er et alternativ til familiefaderen som ønsker en rap familiebil.
Alligevel er der lidt GTI over den, men den er selvfølgelig afstemt til komfortabel kørsel, og det er derfor mest undervognen og det fantastiske vejgreb i sving, hvor man bl.a. kan takke TVC-systemet for den sporty oplevelse.
TVC-systemet står for Torque Vectoring Control, og sørger for at dele momentet mellem forhjulene, så man kan få fordelt kræfterne i stedet for at få dem begrænset.
Ford har netop offentliggjort Focus ST, og der er rygter om en ny Focus RS. – Dette vil være fuldblodige GTI’er. – Og vi kan ikke vente på at komme bag rattet på dem!
Konklusion:
Vi er stadig lige så positive over for Ford Focus, og om man er til en økonomisk diesel eller den mere sporty 1.6 EcoBoost med 150 hk, så er det små 1.000 kr. som gør forskellen.
Hvilken af modellerne man vælger er en smagssag, men til normal kørsel er den 1.6 TDCi ganske passende. – Hertil skal man huske, at den er langt mere brændstoføkonomisk.
Hvis man der i mod tager på bilferie, så vil man prissætte de ekstra hestekræfter, som man har med den mere sporty 1.6 EcoBoost-motor.
Hvis du køber en Focus, så anbefaler vi, at man vælger Titanium-versionen, da merprisen er lav i forhold til, det ekstra udstyr man får med.
Ford Focus 1.6 EcoBoost Titanium
Ydelse: 150 hk ved 5.700 omdr./min / 240 Nm ved 1.600 omdr./min
Præstationer: Topfart er 212 km/t. 0-100 km/t på 8,7 sek
Oplyst forbrug: 16,7 km/l – 139 g/km
Mål i cm: Længden: 436 cm, Bredde: 182 cm, Højde: 148 cm
Vejledende pris uden ekstraudstyr: 312.250 kr.