Ford Focus ST3
Ford Focus ST er højst sandsynligt den sjoveste bil til under 500.000 kr. Den eneste konkurrent skulle være den væsentlig billigere Fiesta ST. Ford cementerer dermed sin placering ret grundigt.
Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber9.0
Komfort7.0
Plads6.0
Udstyr8.0
Pris7.0
Fords i øjeblikket mest køredynamiske bil er Focus ST. Jeg har endnu ikke haft mulighed for at prøve dieselversionen, men om end den har fået umådelig god kritik, så er den næppe så sportslig som benzinmodellen. Det er det samme med Golf GTI og Golf GTD. Jovist er Golf GTD sjov, men man smiler bare lige lidt mere i den rigtige GTI. Motoren på to liter, fire cylindre og turbo byder på 250 livlige hestekræfter i Focus ST benzin, og de venter bare på at blive sluppet løs.
Kæmpe smil bag rattet
Bag rattet smiler man så længe der er lys i speedometeret. Gearkassen er en sekstrins manuel gearkasse med tilpas tætte skift. Når først bilen er sat i gear, gælder det dog om at holde ordentligt fast i rattet. Focus ST gør brug af Revoknuckle-systemet (fungerer som et spærredifferentiale), der skal tøjle momentet på 345 newtonmeter mellem 1.750 til 4.500 omdrejninger i minuttet! Revoknuckle-systemet laver dog ikke om på, at der fortsat er en hel del torque-steer i Focus ST under acceleration – trods et også forbedret Torque Vectoring Control-system har fundet vej til den faceliftede model. Det føles ikke ligefrem klinisk perfekt, at man får rystet armene godt igennem under en acceleration, men det understreger bilens brutalitet sammen med lyden. Ja, en Golf GTI lyder også godt, men Ford Focus ST lyder bare bedre, basta.
Accelerationen fra 0-100 km/t tager 6,5 sekunder og festen stopper først ved 250 km/t. Det maksimale drejningsmoment er tidligt til stede og man nyder godt af det langt op af omdrejningstælleren – og en Focus ST kan sagtens tåle at få nogle tæv.
Focus ST er på alle tidspunkter en imponerende køremaskine, der primært henvender sig til dem som vil have en vild GTI – både på køreegenskaberne og udseendet. ESP-systemet har også tre indstillinger, så bilens ”livlighed” kan indstilles efter førerens kørestil – eller mangel på samme…
De 250 hypper er 20 heste mere end en Golf GTI Performance, men faktisk er Golf GTI Performance stadig en smule hurtigere fra 0-100 km/t. Man savner dog på ingen måde kræfter, og man skulle til en hver tid tro Focus ST var den mest potente, da køreoplevelsen er mere vild – Golf GTI er ret klinisk ligesom eksempelvis Golf R.
Foruden Focus ST kører meget underholdende, så sidder man godt fast i Recaro sportssæderne, der i ST3-udstyrsniveauet er i læder. Sæderne ser noget brutale ud, og jeg synes ikke ligefrem de er pæne, men de løser deres opgave ude på landevejene til UG.
Ikke svær at genkende
Det er ikke ligefrem svært at genkende ST’eren, og slet ikke hvis farven er den gullige/guldfarvede Tangerine Scream. Jeg ved ikke om jeg synes farven er køn, men opmærksomhed, det skaffer den! Merprisen for denne lakering er dog også 14.000 kroner.
Farven er dog ikke det eneste som kan afsløre Focus ST, da den har specielle 18” alufælge, en komplet ST-design stylingpakke (midterudstødningen er også ret speciel), en karosserifarvet tagspoiler, Racaro forsæder, ST dørtrinsbeskyttere og et specielt ST sportsrat. Modellen vi prøvede var dog ST3 udstyrsniveauet, der yderligere byder på Bi-xenon forlygter, LED kørelys, Racaro sportssæder i komplet læder, formstøbte Racaro bagsæder og otte-vejs el-justerbare forsæder. Merprisen er 40.000 kroner.
Kabinen er bedre udført end i den almindelig Focus, men det er ærgerligt alt i kabinen er så mørkt. Desuden kunne vi godt savne en smule mere eksklusive materialer rundt omkring. Kabinen i Golf GTI er i hvert fald lidt mere stilfuld.
Jeg er ikke personligt fan af SYNC-systemet – heller ikke det nye SYNC2. Først og fremmest synes jeg det er langsomt og ikke specielt intuitivt. Det er heller ikke specielt brugervenligt, at man skal læne sig frem for at klare de forskellige indstillinger i systemet.
En sjov detalje er man kan holde øje med bilens ladetryk, olietryk og olietemperatur, der bliver vist i hvert sit lille display. Man skal dog ikke regne med at bruge det specielt meget, når man kører, men det er da en sjov designdetalje.
Knap så konservativ og knap så praktisk
Praktisk set kører Ford Focus ST både kortere på literen end en Golf GTI, ligesom den også har et mindre bagagerum. Bagsædeplads er der heller ikke så meget af, da de store Recaro-sportssæder fylder en del. Hertil skal det dog siges, at Focus ST kan fås som stationcar, og så er alle pladsproblemerne løst.
Mens Volkswagen Golf GTI er en god allrounder der er meget konservativ i sit udseende, så skriger Ford Focus ST nærmest på opmærksomhed. Nogle vil endda kalde den for opmærksomhedskrævende, ligesom jeg også har hørt den blive omtalt som en Randers-Ferrari… Det laver dog ikke om på, at det er en hylende underholdende bil.
Indtil den nye Ford Focus RS kommer på banen med sin 2.3 liters 320 hestes EcoBoost-motor koblet til et firehjulstræk, så er der næppe nogen tvivl om, at ST’eren giver den mest køredynamiske oplevelse.
Ford Focus ST3
2-liters firecylindret benzin
Ydelse: 250 hk v. 5.500 o/min, 345 Nm v. 1.750-4.500 o/min
Topfart: 250 km/t – 0-100 km/t: 6,5 sekunder
Forbrug: 14,7 km/l
Køreklar vægt: 1.437 kg
Bagagerumsvolumen: 363-1.262 liter
Pris: 491.190 kr. (451.190 kr. for ST2).