1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Ford Galaxy Titanium 2.0 TDCi – MPV familieluksus
0

Test: Ford Galaxy Titanium 2.0 TDCi – MPV familieluksus

Test: Ford Galaxy Titanium 2.0 TDCi – MPV familieluksus 7.5
0
0

Ford Galaxy Titanium 2.0 TDCi

7.5

Ford Galaxy er en fornem langtursbil til den store familie, som gør op i høj affjedringskomfort og masser af plads.

Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber8.0
Komfort8.0
Plads9.0
Udstyr7.0
Pris5.0

Ford Galaxy mødte verden tilbage i 1994, og på omtrent 20 år er der sket lidt af hvert. Den store familie-MPV er nu skarpere end nogensinde før.

Konkurrenterne hedder VW Sharan, SEAT Alhambra og Renault Espace, og prismæssigt befinder Galaxy sig lige i midten. SEAT Alhambra er klart den billigste, men det har aldrig været Fords intention at lave en prisbasker.

Høj pris kan forhandles

Prisen starter ved 462.370 kr. for den 1.5 EcoBoost benzinmotor med 160 hestekræfter og Trend udstyrsniveau, mens den billigste 120 hestes diesel koster 4.000 kr. mere. Standardudstyret inkluderer tågeforlygter, Quickclear opvarmet forrude (meget praktisk hvis ruden er sat til med sne eller is), Ford SYNC 1.1 4,2”, fartpilot, 2-zoners klimaanlæg, flyborde ved 2. sæderække samt eksempelvis læderbetrukket rat og gearknop.
Vælger man Titanium topudstyret får man yderligere 17” alufælge, LED-kørelys, masser af kromdetaljer, autolys, regnsensor, automatisk nedblænding af fjernlys, Ford SYNC 2.8 10,1”, Tri-zone aircondition, Lane Keeping assist, Active Park Assist og parkeringssensorer for og bag. Prisforskellen fra Trend til Titanium er 25.000 kr., men man kan kun opgradere fra Trend til Titanium ved den 150 hestes dieselmotor, da alle andre motorer er fastlåst et specielt udstyrsniveau.

Læs også:  Fords Ikoniske Ranger pick-up går elektrisk i 2025 - Plug-in Hybrid på vej

Vi prøver topmodellen

Modellen vi testede var den 180 hestes diesel med PowerShift automatgear til 573.080 kr. og her er Titanium udstyr standard. Testmodellen er dog også et rigtig godt eksempel på, hvordan en Galaxy bør være udstyret og motoriseret. For at vende tilbage til Fords prissætning, så skyldes den højde pris, at Galaxy ikke henvender sig til hvem som helst. Galaxy er en luksuriøs familie MPV, og skal derfor ikke skydes ud i hobetal. Omvendt er Ford-forhandlerne kendt for at være forhandlingsvillige, hvilket betyder listeprisen typisk skal ses, som det sted hvorfra forhandlingen skal tage udgangspunkt fra.

Mondeo-kabine og platform

Kabinen minder meget om Mondeo, hvilket ikke er tilfældigt, for de to biler deler en hel del teknologi. Bl.a. bruger de den samme CD-platform, som både S-Max og den nye Edge også gør brug af. Infotainmentsystemet i Titanium-modellen har en skærm på otte tommer, hvilket er en rigtig fin størrelse. Desværre er SYNC 2-systemet noget sløvt, så SYNC 1-systemet er næppe noget man heller bliver specielt imponeret over.

Der mangler ikke plads

Plads er der masser af i Galaxy og der er plads til hele syv personer. Faktisk er de syv sæder også standard, så man skal ikke betale mere for de to sæder i bagagerummet, som let kan slås ned eller op.

Alle de fem bagerste sæder kan vha. en knap i bagagerummet nedfoldes. Det hele sker meget let, og betyder man slipper for manuelt at lægge sæderne ned, hvis man pludselig står med noget meget tungt som skal ind i bilen. De to bagerste sæder i bagagerummet er dog helt elektrisk kontrollerbare, således man også slår dem op fra bagagerummet.

Læs også:  Fords Ikoniske Ranger pick-up går elektrisk i 2025 - Plug-in Hybrid på vej

Et andet vigtigt element er, at de to sæder i bagagerummet faktisk kan bruges – det kan ikke siges om mange andre biler, der reklamerer med at have plads til syv. Bagagerummet sluger helt op mod 2.336 liter, mens der med alle syv sæder i brug stadig er 300 liter til rådighed.
På anden sæderække er der masser af plads, og det gælder ikke kun for børnenes korte ben, men voksne finder sig også fint til rette. Forsæderne er også ganske udmærket men ret bløde.

Har man tendens til køresyge eller har ens børn det, så vil Galaxy blive et hit. Bilen er nærmest et stort vindue, så man er ikke i tvivl om, hvad der sker udenfor. Panoramaglastaget giver ekstra luft og lys i kabinen, hvilket sammen med de enorme vinduer nærmest er som at sidde under åben himmel.

Køreegenskaberne er på ingen måde dynamiske, men bus-lignende køreegenskaber er det ikke. Det føles i hvert fald mere som at køre en luksusbil frem for en bus. S-Max er langt mere køredynamisk, men pladsen er også mere trang. Trods S-Max ligeledes kan fås med syv sæder, så er der ikke samme rummelighed.

Læs også:  Ford Mustang GTD: En ny superbil er født

Bag rattet af Galaxy går tiden lidt langsommere, og pludselig bliver overhalingsbanen mindre vigtig. Med Galaxy triller man bare af sted i hel almindelig fart. Bilen er også meget retningsstabil og føles trods sin størrelse ikke speciel vindfølsom.

Støjniveauet er også tilpas lavt, hvilket er ret imponerende med bilens 1,75 meter i højden. Det får den til at ligne en gigant – uden den egentlig er længere end en Mondeo…

Ford Galaxy 2.0 TDCI Powershift
2.0-liters firecylindret diesel
Ydelse: 180 hk v. 3.500 o/min, 400 Nm v. 2.000 o/min
Topfart: 205 km/t – 0-100 km/t: 9,6 sekunder
Forbrug: 18,2 km/l
Køreklar vægt: 1.760 kg
Mål i cm: 484, 192, 175
Bagagerumsvolumen: 300-2.336 liter
Pris: 573.080 kr.