1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Ford Mondeo 1.5 EcoBoost
0

Test: Ford Mondeo 1.5 EcoBoost

Test: Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 7.5
0
0

Ford Mondeo 1.5 EcoBoost

7.5

Fornem fuldtræffer fra Ford!Mondeo er en vellykket kombination af et skarpt design og en praktisk bil. Den er støjsvag og velkørende, men prisen er også derefter.

Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber8.0
Komfort8.0
Plads9.0
Udstyr7.0
Pris5.0

I begyndelsen af året sendte Ford deres flagskib på markedet i en ny version, som skal konkurrere med andre nye modeller i klassen som Peugeot 508 og Volkswagen Passat. Vi har nu haft lejlighed til at teste Mondeo med en 1,5-liters benzinmotor og Titanium-udstyr, og vi kan allerede afsløre, at vi er ret begejstrede.

Den nye Ford Mondeo er kendetegnet ved et helt nyt design med en coupé-lignende profil, en markant trapez-formet grill og nogle smalle forlygter, der fuldender den nye designlinje fra Ford. Men rent faktisk er det kun i Europa, vi i år har skullet vende os til at se den nye Mondeo på landevejene. Det er nemlig mere end to år siden, den blev introduceret på det amerikanske marked.

Forsinket af finanskrisen

Forklaringen på den europæiske forsinkelse er, at Ford midt i finanskrisen valgte at lukke den fabrik, der hidtil havde bygget Mondeo for at samle al produktion på en ny fabrik og på den måde spare på udgifterne. Sidste år stod den nye fabrik i Valencia i Spanien klar, og så kunne vi europæere endelig få glæde af den nye Mondeo, der således i grove træk lægger ud med at være et par år gammel.

Ford har dog ikke ventet passivt på at den nye fabrik skulle stå klar, så modellen er løbende blevet opdateret, så den fra begyndelsen matcher konkurrenterne. Således har alle udgaver eksempelvis automatisk nødbremsesystem, og ekstraudstyrslisterne omfatter blandt andet nyudviklede LED-forlygter, adaptiv fartpilot og  indbyggede airbags i sikkerhedsselerne på bagsædet.

Motorvejsmaskine

Undervognen er også i mellemtiden blevet tilpasset europæernes ønske om en mere fast affjedring, hvilket betyder, at både fjedre og støddæmpere er anderledes i de europæiske modeller i forhold til de amerikanske, hvilket tydeligt mærkes, når man sender bilen ud på snoede landeveje. Selv om styrtøjet er til den lette side, føles bilen fast og stabil.

Læs også:  Ford Mustang GTD: En ny superbil er født

Og på motorvejene mærker man for alvor en af Mondeoens styrker. Et særligt fokusområde hos Fords ingeniører har nemlig været støjniveauet i kabinen. Alle huller, ledninger og samlinger er blevet isoleret, og mellem motorrummet og kabinen er isoleringen ligeledes forøget. Det betyder, at selv ved tyske motorvejshastigheder er det muligt at føre dæmpede samtaler med passagerer på både for- og bagsæde. Særligt i dieselversionen opleves bilen som usædvanligt støjsvag, men her i benzin-varianten er støj absolut heller ikke et problem. På dette punkt er Ford Mondeo nu fuldt ud på niveau med de tyske konkurrenter og væsentligt bedre end eksempelvis Kia Optima og Peugeot 508.

Fem forbrændingsmotorer

Mondeo kan blandt andet fås med en nyudviklet 1,5-liters (som vi tester her) og en opdateret 2,0-liters EcoBoost-benzinmotor. Det er også værd at fremhæve den lille prisvindende 1,0-liters EcoBoost, som dog nok mest af alt er bragt i spil i Mondeo for at sænke prisen på den billigste variant. På dieselsiden finder vi blandt andet en særlig ECOnetic-model med en 1,6-liters TDCi-diselmotor, som leverer et CO2-udslip på blot 94 g/km. Man kan dog også vælge den kraftigere 2,0-liters TDCi.

Her kan du få det fulde overblik over Mondeo-motorprogrammet.

De 160 hk i testversionen er umiddelbart rigeligt til et almindeligt behov. Det er selvfølgelig ikke i denne variant, det giver mening at købe årskort til track-days på den nærmeste racerbane, da bilen ikke ligefrem er let som en fjer, men der er rigeligt med moment til at være blandt de første igennem lyskrydset, når det skifter til grønt. Styrtøjet giver en udmærket feedback, og responsen fra speederen er let forsinket men trods alt velfungerende.

Læs også:  Fords Ikoniske Ranger pick-up går elektrisk i 2025 - Plug-in Hybrid på vej

Parkering uden buler

Lige så fremragende Mondeo er på de store lande- og motorveje, lige så stor en udfordring kan det være at begå sig i byen, når trafikken bliver tæt og parkeringsmulighederne få. Heldigvis er der mulighed for masser af avancerede parkeringssystemer, som både kan identificere egnede parkeringspladser, men også sørger for at føre bilen ind i en perfekt parkering parallelt med kantstenen eller ind mellem to andre biler i en parkeringsbås.

Samtidig forhindrer Active City Stop kollisioner ved kørsel i kø og bytrafik, mens vognbaneassistenten automatisk sørger for at holde bilen på sporet, hvis den kommer lidt for tæt på vejens kant- eller midterstriber.

Komfort og rummelighed

Inde i bilen leverer Ford en lækker oplevelse. Der er masser af plads. Både forsæde, bagsæde og i særdeleshed bagagerummet, hvilket er med til at give en luksuriøs oplevelse. Når man så har sat sig til rette i de velformede dellædersæde, som yder udmærket støtte og giver god komfort, så ser man på en relativt moderne instrumentering.

Der er takket være den store touchskærm relativt få knapper i kabinen, så det gør det mere overskueligt at se på. Skærmen er, når man tænder bilen – inddelt i fire forskellige zoner, hvor der er telefon, navigation, klimanalæg og multimedieafdelingen. Man kan herefter trykke på en af de fire menuer og gå mere i dybden. Det er ganske velfungerende.

Når det er sagt, er det dog alligevel ikke den mest raffinerede løsning, jeg har set. Designet på brugergrænsefladen er efter min mening ikke lige i øjet, knapperne ser ikke super lækre ud, og hvor det tydelige Microsoft-klistermærke på midterkonsollen tidligere var et kvalitetsstempel, opfatter jeg det i dag nærmere som et discount-stempel. Det er kikset. Men systemet fungerer.

Læs også:  Ford Mustang GTD: En ny superbil er født

Mondeo fås i to karrosserivarianter i form af en femdørs hatchback med stor bagklap samt en stationcar. I forhold til den tidligere Mondeo er der ikke sket så meget med kabinepladsen, men udgangspunktet var også klassens største akselafstand på 285 cm – eksempelvis seks cm mere end i VW Passat. Den er bevaret, og dermed er der masser af kabineplads. I femdørsudgaven betyder det coupé-inspirerede design, at loftshøjden en smule kneben på bagsædet. Men er det et problem, kan man for 15.000 ekstra vælge stationcaren, som byder på fremragende plads.

Prisen halter

Selvom Mondeo særligt køreteknisk og kvalitetsmæssigt står stærkt, ser det noget sværere ud med hensyn til prissætningen. Billigste udgave med 1,5-liter benzinmotor koster i omegnen af 400.000 kroner, hvilket faktisk er mere end en Volkswagen Passat. Og bevæger vi os op i næste og højeste udstyrsniveau, som vi finder i testbilen, er startprisen 425.000 for femdørsudgaven. Merprisen for den kraftfulde 2.0-liters dieselmotor er 40.000, og så begynder prisen af nærme sig den halve million, hvor mange potentielle købere måske har tendens til at vælge en lettere skrabet version af en tysk model i samme klasse til samme pris eller en Mazda 6, som er knapt 100.000 billigere i laveste udstyrsvariant.

Ford Mondeo 1,5 EcoBoost 160 Titanium
1,5-liters firecylindret benzinmotor
Ydelse: 160 hk v. 6.000 o/min, 240 Nm v. 1.500 o/min
Topfart: 222 km/t – 0-100 km/t: 9,2 sekunder
Forbrug: 17,2 km/l
Køreklar vægt: 1.485 kg
Mål i cm: 487, 185, 148
Bagagerumsvolumen: 550-1.446 liter
Pris: 425.000 kr.

tags: