Home Bilnyheder Test: Honda Civic 2.2 i-DTEC Sport
0

Test: Honda Civic 2.2 i-DTEC Sport

Test: Honda Civic 2.2 i-DTEC Sport
0
0

Honda Civic har i skrivende stund en yderst interessant kampagnepris på den nye Civic Sport med 150 dieselhestekræfter.

Prisen er efter et enormt prisdyk på 73.000 kr. lige under 290.000 kr., hvilket gør den til et tilbud der bør undersøges nærmere…. – Faktisk kan man købe Civic fra 219.000 kr. med laveste udstyrsniveau og den lille 1.4 liters benzinmotor.

Sporty design

Den gamle Civic henvendte sig primært til yngre par eller børnefamilier pga. det noget specielle design som krævede, at man ikke var bange for at skille sig ud. Civic ligner stadig sig selv, men mange af de futuristiske dele er udskiftet til mere anonyme, hvilket betyder flere lidt ældre nu også viser interesse.

Udvendigt er den nye Civic blevet både lavere og bredere i forhold til den gamle model. – Det gør den i vores øjne ser mere dynamisk ud end den gamle model, hvilket også sætter store krav til køreegenskaberne som vi kommer til senere.

Den gamle Civic havde en lille spoiler/bjælke på bagruden, og den har man valgt at beholde. Denne gang er den dog mindre og måske bedre placeret, hvilket betyder udsynet er blevet bedre, men stadig ikke specielt godt.

Selve instrumentbordet i Civic er unikt til denne model, og det er derfor værd at tage et ekstra kig på. For det er man nemlig nødt til! I første omgang virker det nemlig uoverskueligt med de mange skærme og tal, men efter kort tid vender man sig hurtigt til det, og sætter pris på at hastigheden bliver vist med store tal øverst i instrumentbordet.

Læs også:  322 km/t i firedørs Jaguar? Ja, på Fyn endda...

Bag rattet er pladsen for de fleste udmærket, men er man højere end de fleste, så savner man et rat som kan justeres ekstra i højden. På bagsæderne er pladsen ligesom den gamle model ikke i top, da passagerer med ben i den lange ende mangler en smule knæplads.

Bagsæderne kan dog stadig slås op ligesom biografsæder, hvilket vi kender fra andre Honda-modeller og bl.a. den gamle Civic-model, hvilket giver plads til lidt ekstra bagage, børnene kan klæde om i bilen eller andet. – Honda kalder systemet for ”Magic Seats”.

Bagagerummet der i mod er blandt klasses bedste med en kapacitet på 477 liter, da de fleste konkurrenter har omkring 100 liter plads mindre. Er der brug for yderligere plads kan man slå bagsæderne ned, hvorefter man kan gøre godt med 1.210 liter.

Udstyrsniveauet er fornuftigt

Sport-udstyrsniveauet inkluderer bl.a. 17” alufælge, tågelygter for, LED-kørelys, læderrat med multifunktionsknapper, aluminiumspedaler, dual zone klimaanlæg, intelligent multi-informationsdisplay, bakkamera, elruder for og bag, regnsensor, autolys, VSA(elektronisk stabiliseringssystem), fartpilot med hastighedsbegrænsning og lidt andet.

Kort sagt savner man ikke noget ekstraudstyr, og inde i kabinen virker den godt skruet sammen selvom der stadig er lidt plast. Honda har dog også arbejdet med, at oplevelsen af Civic skal få samme kvalitetsoplevelse som i storebroderen Accord. Det kan man bl.a. høre når man smækker dørene/bagklappen mens vi vil gå så langt som at sige, at interiøret kan måle sig med de lidt dyrere drenge i klassen.

Læs også:  Audi R8 med ny motor er nu endnu hurtigere

Kompromis mellem sport og komfort

Den tidligere Civic oste af sport, men helt så sporty er den nye Civic ikke. På designet ser det ellers lovende ud, men når man kommer ind i sving virker styretøjet en smule for upræcist og letgående, men dette er et kompromis med komforten. Honda Civic er nemlig blevet en bedre og mere behagelig hverdagsbil for mængden, hvilket skal opleves i byen eller på motorvejen.

I byen er det nemlig behageligt med det lette styretøj og lidt blødere undervogn, mens Civic på motorvejen specielt overrasker ved et meget lavt støjniveau og god retningsstabilitet.

Kraftfuld 2.2 liters diesel

Hondas nyeste version af dieselmotoren på 2.2 liter mødte vi for første gang i testugen. Den er kraftfuld, nøjsom men ikke helt støjsvag. Topeffekten på 150 hestekræfter finder man ved 4.000 omdrejninger i minuttet, hvilket er hørt for en dieselmaskine.

På motorvejen er støjniveauet intet problem, da det primært er under accelerationerne man ikke undgår at høre den lidt kraftige dieselbrummen.

Brændstoføkonomien er angivet til 22,7 km/l ved blandet kørsel i den prøvekørte model, mens man med de mindre 205/55-16 hjul kan komme op på 23,8 km/l! Honda har specielt arbejdet med aerodynamikken på dieselmodellen, hvilket bl.a. kan ses på et spjæld i frontgrillen som lukker afhængig af temperaturen, men også får mindre luftmodstand. Under baglygterne finder man dog også et par spoilere som hjælper luftstrømmen omkring bagpartiet.

Læs også:  Test: Tesla 3 er svær at komme udenom

Under testugen nåede vi ved brændstoføkonomisk kørsel op på næsten 20 km/l. Faktisk har Honda forbedret brændstoføkonomien med 20 % i forhold til den gamle dieselmotor, hvilket er gjort ved hjælp af bl.a. optimeret olieflow og reduceret friktion, mens man har en øko-funktion som hjælper chaufføren med at køre økonomisk.

Gearkassen er en 6-trins manuel som er tæt gearet og præcis, hvis man sammenligninger med andre almindelige familiebiler. Det gør Civic ekstra sjov at lege med på landevejene. Umiddelbart er gearkassen det mest spændende ved den nye Civic, hvor Honda endnu en gang viser de mestre området.

Konklusion:

Med en kampagnepris på 289.900 kr. på den testede model, tre års garanti på hele bilen op til 100.000 km, femårig garanti på udstødningssystemet, 10 års garanti på nogle undervognsdele og 12 års garanti mod gennemtæring er det både et billigt, sikkert og endda sjovt køb i Golf-klassen!

Passer ens kørselsbehov bedre til den 142 hestes 1.8 liters benzinmotor sparer man 40.000 kr., mens man samtidig får en bedre motorlyd samt en vægtreducering på 120 kg, hvilket gør den endnu skarpere i svingende.

[table “” not found /]


tags: