1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Honda Civic Tourer 1.6 I-DTEC Elegance
0

Test: Honda Civic Tourer 1.6 I-DTEC Elegance

Test: Honda Civic Tourer 1.6 I-DTEC Elegance 7.2
0
0

Honda Civic Tourer 1.6 I-DTEC Elegance

7.2

Den faceliftede Honda Civic kan sagtens stadig være med iblandt de bedste, men vi ærger os over, at Honda ikke har finpudset deres skørtdesignede Civic noget bedre.

Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber8.0
Komfort7.0
Plads6.0
Udstyr7.0
Pris7.0

Skal man have en stationcar i Golf-klasse segmentet, så er der rigeligt at vælge iblandt. Honda Civic Sport Tourer har førhen været iblandt vores favoritter, men spørgsmålet er, om et konservativt facelift kan sørge for, at den opretholder den plads?

SEAT Leon ST er den frække, hvor man får meget udstyr til en yderst favorabel pris. Skoda Octavia Combi er den fornuftige og rummelige. Både Hyundai i30 stationcar og KIA cee’d SW er dog også fornuftige, da de har nogle lange garantier.

Honda Civic har primært gjort sig bemærket med sin fine 1.6 liters dieselmotor, den skarpe manuelle gearkasse, det fornuftige udstyrsniveau og de finurlige smarte detaljer såsom bagsæderne, der kan slås op som var de biografsæder.

Læs vores førstehåndsindtryk af den nye Honda Civic Type R her.

Faceliftet har dog været anonymt med et par nye eksteriørdetaljer, der er lettest at se ved fronten. Fronten er nemlig blevet mere aggressiv og sportslig, ligesom der er kommet LED kørelys. Inde i kabinen er der kommet krom dørhåndtag, nye sædeindtræk og diverse andre smådetaljer. Vigtigst af alt er dog Honda Connect infotainmentsystemet, der dog ikke ligefrem imponerer. Systemet er bedre integreret end det gamle infotainmentsystem, men det er ikke på niveau med konkurrenternes.

Man kan stadig nyde dieselmotoren

Dieselmotoren er også den samme, og der er intet nyt at fortælle her. Den 1.6 liters dieselmotor med 120 hestekræfter har en dejlig kultiveret gang med rigeligt moment. Desuden lære man hurtigt motoren at kende, og i kombination med den skarpe sekstrins manuelle gearkasse, så er den sjov at køre. Brændstofforbruget er også rigtig fint.

Læs vores gamle test af Honda Civic Tourer 1.6 I-DTEC Sport her. 

Pladsen på bagsædet føles heller ikke ændret, og det kniber derfor for voksne, hvis de skal sidde på bagsædet i længere tid af gangen. Er man over 190 cm, så bliver loftshøjden også et decideret problem, hvis man sidder på et bagsæderne ud mod døren.
Bagagerummet derimod byder på 624 liter, hvilket også er det samme som før, men det er samtidig ganske tilpas. Har man brug for mere plads, så kan bagsæderne slås ned, hvorefter der er 1.668 liter at gøre godt med.

Ude på motorvejen er komforten rigtig fin. Dette gælder både affjedringen, men så sandelig også støjniveauet.

Vi mener:

Den faceliftede Honda Civic kan sagtens stadig være med iblandt de bedste, men vi ærger os over, at Honda ikke har finpudset deres skørtdesignede Civic noget bedre.

Honda Civic Sport Tourer 1.6 I-DTEC Elegance
1.6 liters firecylindret dieselmotor
Ydelse: 120 hk v. 4.000 o/min, 300 Nm v. 2.000 o/min
Topfart: 195 km/t – 0-100 km/t: 10,4 sekunder
Forbrug: 26,3 km/l
Køreklar vægt: 1.412 kg
Mål i cm: 459, 177, 148
Bagagerumsvolumen: 624-1.668 liter
Pris: 302.500 kr.