Home Bilnyheder Test: Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Sport
0

Test: Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Sport

Test: Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Sport
0
0

Honda er tilbage med en stationcar i mellemklassen, og resultatet er yderst vellykket. Modellen hedder Civic Tourer.

Udefra ligner den et rumskib, men det er såmænd ikke noget nyt, når vi kigger på de meget futuristiske designs Honda har budt på igennem tiden. Honda kan dog andet end at lave rumskibsagtige biler, da de er kendt for deres i-VTEC motorer, kvalitet, gode gearkasser og rigtig fornuftige køreegenskaber.

Testmodellen havde dog en i-DTEC-motor, hvilket er Hondas forkortelse for diesel, men i dette tilfælde er diesel bestemt ikke nogen dårlig ting. Hondas 1.4 og 1.8 liters benzinmotorer er efterhånden ret trætte, og det er ikke blot på brændstoføkonomi, men også motorgang de er bagefter. Dieselmotoren er dog en helt anden oplevelse! Den nye 1.6 liters motor med 120 heste har en fantastisk gang, er forholdsvis støjsvag og yder 300 newtonmeter ved 2.000 omdrejninger i minuttet. Desuden er den selvfølgelig også økonomisk, da den klarer op til 26,3 km/l, hvis man vælger en af de små udstyrsudgaver.

Læs også:  1-serien dropper baghjulstrækket

I forhold til hatchbackmodellen er stationcarudgaven 23 centimeter længere, hvilket er lidt kortere end en Golf Variant. Man skal dog ikke lade sig snyde, for kigger man i bagagerummet finder man 625 liter, og det er 20 liter mere end Golf Variant! Faktisk har Civic Tourer mere bagagerumsplads end Octavia Combi, som ellers var klasseledende på dét punkt. På bagsæderne kniber det dog lidt ift. Golf Variant og Octavia Combi, ligesom indstigningsforholdende også er lidt dårligere. Honda byder dog på de smarte ”magic seats”, hvor man kan slå bagsæderne op ligesom biografsæder, hvilket er ganske belejligt, hvis man hurtigt skal transportere en mindre cykel – eller henover sommeren klæde om i bilen inden man hopper i vandet.

Også god bag rattet

I førersædet er oplevelsen af Civic også god. Man sidder dog lidt specielt i forhold til de andre i klassen, og det betyder jeg personligt føler mig lidt for høj med mine 195 cm, mens andre har fortalt de følte sig for korte. Om ikke andet er køreegenskaberne rigtig fine og den sekstrins manuelle gearkasse fantastisk. Hele det mekaniske sammenspil kan der ikke sættes en finger på, og Civic Tourer med dieselmotor fremstår som en usædvanlig letkørt bil.

Læs også:  Derfor fortjener Renault et comeback med Twingo

Honda tilbyder også en udvidet sikkerhedspakke kaldet ADAS, hvor man får blindvinkelsassistent, automatisk fjernlys, advarsel om frontkollision, bakzoneassistent, vognbaneassistent og registrering af trafikskilte. Nogle af systemerne har lidt børnesygdomme, hvilket betyder de bipper og hyler i tide og utide – om der er fare på færde eller ej.

Kørekomforten er også fin, og den adaptive affjedring kan man vælge mellem Dynamic, Normal og Komfort. Systemet fungerer ganske udmærket, og man kan sagtens mærke forskellen på specielt komfort og dynamic, men om det er 10.000 kroner hver må den enkelte bedømme.

Udstyrsniveauet Sport byder på rigeligt med 17” alufælge, tågeforlygter læderrat og lædergearknop, to-zoners klimaanlæg, fartpilot, regnsensor, autolys, Bluetooth, multifunktionsrat, bakkamera og LED-kørelys.
Kabinen føles ikke ligefrem eksklusiv, men heller ikke billig. Du finder ikke nogen anden i segmentet der indvendig ligner Civic, og de mange skærme kan i første omgang være ret forvirrende, men efter kort tid vender man sig til det.

Læs også:  Fem grunde til at vælge den nye Scala frem for en VW Golf

Vi synes:

Honda Civic Tourer med dieselmotor er i øjeblikket Bilsektionens foretrækkende stationcar i segmentet.

Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Sport (ADAS/ADS og navi)
1.6 liters firecylindret dieselmotor
Ydelse: 120 hk v. 4.000 omdr/min, 300 Nm v. 2.000 omdr/min
Præstationer: Topfart: 195 km/t – 0-100 km/t: 10,3 sekunder
Forbrug: 25,6 km/l – 103 g/km
Køreklar vægt: 1.412 kg
Mål i cm: 453,5, 177, 148
Bagagerumsvolumen: 624-1.668 liter
Pris: 325.000 kr.

tags: