1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Honda Civic Type R – Klassens bølle
0

Test: Honda Civic Type R – Klassens bølle

Test: Honda Civic Type R – Klassens bølle 7.0
0
0

Honda Civic Type R

7.0

Honda Civic Type R er klassens bølle, der har ekstreme præstationer taget forhjulstrækket og den manuelle gearkasse i mente. Prismæssigt bliver Ford Focus RS med flere heste og firehjulstræk dog en seriøs konkurrent.

Motor & gearkasse9.0
Køreegenskaber9.0
Komfort4.0
Plads8.0
Udstyr7.0
Pris5.0

Historien om Honda Civic går langt tilbage, og den hurtige Type R er legendarisk i mange kredse. Siger man Honda Civic Type R vil mange sige, at den er synonym med en omdrejningsvillig sugemotor, men sådan er det ikke helt længere.

Honda-Civic-Type-R

Jovist er den nye motor også omdrejningsvillig, men motoren har nu også fået turbo. Således er der både VTEC og turbo, hvilket giver en imponerende ydelse på 310 hk og 400 newtonmeter, fra den firecylindrede motor. Således er der masser af trækkraft, og fra 2.500-4.500 omdr/min har man det fulde drejningsmoment, hvilket får den fra 0-100 km/t på blot 5,7 sekunder. Topfarten er desuden hele 270 km/t, hvilket betyder den let kører fra VW Golf R, Audi RS3 osv., hvis det kommer til en motorvejsduel i Tyskland.

Honda-Civic-Type-R-8

Modsat mange af konkurrenterne med +300 hestekræfter, så har Honda Civic Type R blot forhjulstræk, hvilket giver problemer i vådt vejr, men den er alligevel hylende effektiv med spærredifferentialet og en hård sportsundervogn. Honda fortæller dog også, at Civic Type R delvist er udviklet på Nürburgring, hvilket gør det til en rigtig lille racer. Ift. mange andre biler i klassen virker Hondaen også mere kompromisløs. Faktisk er Civic Type R den hurtigste forhjulstrækker på Nürburgring.

Honda-Civic-Type-R-2

Bag rattet af Civic Type R venter mange sjove køreoplevelser. Her er ingen automatgearkasse, men man skal selv være effektiv med den skarpe sekstrins manuelle gearkasse, hvis man vil have den fulde køreoplevelse. Dette er altså en bil som stiller krav til chaufføren, og man kan derfor ikke blot læne sig tilbage og holde speederen i bund. Faktisk er gearskiftene kun 40mm, mens den legendariske havde lidt kortere gearskift på 35mm. Man får den ultimative følelse af ”man to machine”.

Honda-Civic-Type-R-6

Honda-Civic-Type-R-10

Motorlyden er i sig selv en sjov oplevelse, og den fremstår mere mekanisk end hvad Golf GTI f. eks har. Gearskiftet bliver desuden kvitteret med en såkaldt waste gate lyd, der blot gør gearskiftet endnu sjovere.

Honda-Civic-Type-R-13

Farten i Civic Type R mærkes først rigtigt på landevejene og motorvejene, hvor man har mulighed for at lave mellemaccelerationer for fuld knald. Når der skal bremses ned igen er bilen meget stabil, og med 350mm bremser foran og 296mm bremser bagtil, er den lige så effektiv fra 100 til 0 km/t som fra 0 til 100 km/t.

Honda-Civic-Type-R-6

Honda-Civic-Type-R-12

Trods undervognen er til den hårde siden, så har Civic Type R adaptive fjedre, hvor hver af de fire fjedre arbejder uafhængigt af hinanden. Således bliver affjedringen tilpasset det enkelte hjul. Presser man på R-knappen (Race) i venstre side, bliver hele bilen strammet op, hvilket også gælder for affjedringen. I den normale køreindstilling er Civic Type R fortsat hård, men i Race-indstillingen bliver man rystet godt igennem. Faktisk strammes de adaptive fjedre op med hele 30 %!

Honda-Civic-Type-R-9

Ekstremt design og speciel kabine

Designet er desuden opmærksomhedskrævende med en kæmpe hækspoiler, og fire stor udstødningsrør, der får den til at se ud af mere end den er.

Honda-Civic-Type-R-7

Kabinen er næsten lige så speciel som udseendet. Speciel mest fordi der er en lille matpoleret alu-gearknop, som igen blot er et stort plus til det store manuelle gearskift. Desuden er sportslæderrattet ikke specielt stort, men man lægger bestemt mærke til det med de mange røde detaljer. Skålsportsforsæderne er også helt ekstreme og man rykker sig ikke en centimeter i selv de skarpeste sving. Vi er helt vilde med dem!

Honda-Civic-Type-R-11

Vi mener:

Honda Civic Type R er klassens bølle, der har ekstreme præstationer taget forhjulstrækket og den manuelle gearkasse i mente. Prismæssigt bliver Ford Focus RS med flere heste og firehjulstræk dog en seriøs konkurrent.

Honda Civic Type R
2-liters firecylindret benzinmotor med turbo og VTEC
Ydelse: 310 hk v. 6.500 omdr/min, 400 Nm v. 2.500-4.500 omdr/min
Præstationer: Topfart: 270 km/t – 0-100 km/t: 5,7 sekunder
Forbrug: 13,7 km/l
Køreklar vægt: 1.382 kg
Mål i cm: 439, 187,8 og 146,6
Bagagerumsvolumen: 498-1.214 liter.
Pris: 590.000,-

Honda-Civic-Type-R-14

Honda-Civic-Type-R-16

Honda-Civic-Type-R-15

Honda-Civic-Type-R-5

Honda-Civic-Type-R-4

Honda-Civic-Type-R-18