1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Honda HR-V 1.6 i-DTEC – Komfortabel og økonomisk
0

Test: Honda HR-V 1.6 i-DTEC – Komfortabel og økonomisk

Test: Honda HR-V 1.6 i-DTEC – Komfortabel og økonomisk 6.4
0
0

Honda HR-V 1.6 i-DTEC

6.4

Honda HR-V er den mest komfortable Honda vi har testkørt, men den imponerer desuden også med sin praktiske indretning. Desværre kunne prisen godt have været lidt lavere, men man kommer ikke uden om, at HR-V er et spændende alternativ til Nissan Qashqai.

Motor & gearkasse7.5
Køreegenskaber4.5
Komfort8.0
Plads9.0
Udstyr5.5
Pris4.0

De første generation af Honda HR-V blev produceret fra 1999 til 2006, og ift. den nye og anden modelgeneration er der sket lidt. Ikke mindst med designet, således den ikke ser helt så mærkværdig ud som den første generation.

Honda-HR-V

HR-V er baseret på mange af de samme dele som den nye Jazz. Således deler de platformen ”Global small platform”, men Honda har gjort både akselafstanden og sporvidden større i HR-V.

Honda-HR-V-2

Ekstremt praktisk

Størrelsesmæssigt er det svært at placere HR-V i et segment, trods Honda selv siger, at HR-V er en konkurrent til den populære Nissan Qashqai. Kigger man i bagagerummet er der samme kapacitet som i en Renault Kadjar eller Nissan Qashqai, mens akselafstanden ”blot” er samme størrelse som en Renault Captur.

Honda-HR-V-15

Honda-HR-V-14

Det er dog ikke kun i bagagerummet, hvor Honda HR-V imponerer med sine 470 liter og op til 1.533 liter, hvis man slår bagsæderne ned. Inde på bagrækken er der nemlig overraskende meget plads. Faktisk er der mere plads end både Kadjar og Qashqai, men det stopper ikke her, for Honda har selvfølgelig integreret de smarte Magic Seats, der kan slås op som biografsæder. Således kan børnene let klæde om inde i bilen eller der kan f. eks stå en cykel. Honda forklarer den usædvanlig gode bagsædeplads ved, at de har placeret brændstoftanken under forsædet.

Honda-HR-V-3

Chaufføren finder sig også hurtigt godt tilrette, da der er mange justeringsmuligheder, og SUV-højden gør, at man hurtigt får det udsyn man ønsker. Rattet minder på mange måder om det, som man kender fra Civic, men selve interiøret er lidt mindre innovativt – men derimod mere overskueligt. I Civic er der nemlig flere forskellige skærme, og det kan til tider blive ganske uoverskueligt, men sådan er det ikke i HR-V, hvor man blot skal koncentrere sig om det almindelige speedometer.

Honda-HR-V-9

Honda-HR-V-16

Klimaanlægget kontrolleres via en trykfølsom skærm, der giver kabinens design et mere luksuriøst udtryk. Man kan hurtigt konkludere, at det ville være mere praktisk med almindelige drejekontakter, men den digitale udgave er nu bare pænere.

Honda-HR-V-10

HR-V har fra standard sikkerhedspakken ”city safety”, der kan bremse bilen ned fra 32 km/t helt automatisk. Honda tør dog ikke love mere end sikker bykørsel med dette system, hvilket skuffer os en smule, da konkurrenten Qashqai fås med et mere avanceret sikkerhedssystem, der kan bremse ned helt op til landevejsfart. ADAS-sikkerhedspakken som er standard til udstyrsniveauerne Elegance og Executive inkluderer desuden også intelligent speed limiter, fjernlysautomatik, system til advarsel om frontkollision, vognbaneassistent og et system til registrering af vejskilte.

Honda-HR-V-13

Honda-HR-V-8

Tre udstyrsvarianter

Udstyrsvarianterne hedder Comfort, Elegance og Executive, mens der også er to forskellige udgaver af Elegance, da den kan leveres båd med eller uden navigation. Comfort byder på alt det man har brug for: Bluetooth, klimaanlæg, fartpilot, eljusterbare og elopvarmelige sidespejle, sædevarme foran, ISOfix, 16” alufælge og meget andet. Går man skridtet op som i testmodellen, så får man bl.a. yderligere et større anlæg, Honda Connect med touchskærm, 2-zoners klimaanlæg, regnsensor, parkeringssensor for og bag, tågeforlygter, lædergearknop og rat samt meget andet. Executive er det ultimative udstyrsniveau, hvor man bl.a. får Garmin navigation, bakkamera, LED-kørelys, LED forlygter, nøglefri adgang, 17” alufælge, panoramatag og diverse andre fikse detaljer.

Honda-HR-V-16

Spændende dieselmotor og komfortable køreegenskaber

Motormæssigt leveres Honda HR-V med enten en ny 1.5 liters benzinmotor eller den mere velkendte og roste 1.6 liters dieselmotor. Vi har prøvet dieselmotoren, der i HR-V yder 120 hestekræfter og 300 Nm v. 2.000 omdr/min, hvilket ikke gør det til nogen tjep sag fra 0-100 km/t på 10 sekunder, men det er rigeligt. Derudover er HR-V angivet til 25 km/l med dieselmotoren, hvilket vi i testperioden ikke helt nåede, men med 21 km/l er vi faktisk ganske tilfredse, da vi slet ikke tænkte på at køre ekstremt økonomisk.

Honda-HR-V-6

Den sekstrins manuelle gearkasse er desuden en fornøjelse at arbejde med. Skiftene er korte og præcise og man savner på ingen måde en automatgearkasse.

Honda-HR-V-7

Ude på vejene opleves HR-V som meget komfortabel. Det er en sand fornøjelse at køre længere ture, ligesom støjniveauet også er holdt på et ganske fornuftigt niveau. Faktisk er det den mest komfortable Honda, som vi har kørt til dato.
Styretøjet er fint med høj stabilitet, men det er også en smule følelsesløst, hvilket specielt opleves på motorvejens når det blæser lidt. Selve bilen er ikke specielt vindfølsom, men styretøjet føles pludselig ikke så præcist igen. Ugen forinden havde vi testet den vilde Honda Civic Type R, så alt er selvfølgelig relativt.

Prisen er 313.300 kr. for testmodellen. Dette inkluderer den 1.6 liters dieselmotor, ADAS-sikkerhedspakken og navigation. Startprisen for Honda HR-V starter ved 247.300 kr. med benzinmotor, men vil man nyde den faktiske dieselmotor er indstigningsprisen 20.000 kr. højere.

Honda-HR-V-5

Alternativerne hedder Mazda CX-3, Nissan Qashqai og Suzuki Vitara, men det som taler for Hondaen er de komfortable køreegenskaber, den praktiske indretning samt en rigtig fin dieselmotor.

Vi mener:

Honda HR-V er den mest komfortable Honda vi har testkørt, men den imponerer desuden også med sin praktiske indretning. Desværre kunne prisen godt have været lidt lavere, men man kommer ikke uden om, at HR-V er et spændende alternativ til Nissan Qashqai.

1.6-liters firecylindret diesel
Ydelse: 120 hestekræfter v. 4.000 o/min, 300 Nm v. 2.000 o/min.
Topfart: 192 km/t – 0-100 km/t: 10,3 sekunder
Forbrug: 25,0 km/l
Køreklar vægt: 1.435 kg
Mål i cm: 429,4 længde, 177,2 bredde, og 160,5 højde
Bagagerumsvolumen: 470-1.533 liter
Pris: 313.300 kroner

tags: