I Danmark fylder minibilerne størstedelen af bilsalget, og som bilentusiast kunne det derfor næsten ikke være værre. Eller er det nu så slemt endda?
Nyeste bil i klassen er Hyundai i10, der på papiret slår på praktikalitet og garanti. I10’eren har nemlig klassens største bagagerum og en fem års garanti med ubegrænset kilometer!
Ift. den gamle Hyundai i10 er den nye vokset, således den er 12,5 cm længere end klassens mest populære, VW up!. Den nye Hyundai i10 er både blevet udviklet og designet i Frankfurt, og den er i særdeleshed mere europæisk end den gamle model, der var usædvanlig kedelig. Det kan man dog ikke sige om den nye, der er langt mere udfordrende, til trods for den iflg. min mening ikke er lige så speciel i udseendet som eksempelvis VW up! var, da den først blev introduceret.
I10’eren skal dog ikke blot være en bil man vælger pga. god garanti og praktikalitet, men der er kælet for andre detaljer, således det også bliver et valg med hjertet og ikke blot hjernen. Derfor kan man vælge opfriskende farver til sæder, dørsider og instrumentbord i enten orange eller blå. Testmodellen var Comfort-udgaven, hvilket er det midterste udstyrsniveau, og hertil var der tilvalgt både navigation og den specielle orange farve. Om det er kønt kan du selv vurdere på billederne – iflg. min smag var der ”lidt” for meget orange…
Standardudstyret inkluderer ikke noget nævneværdigt på komfortsiden, men sikkerhedsmæssigt er man veludstyret. Fra standard har man seks airbags, hvoraf de to er gardinairbags, som ikke alle konkurrenterne har – såsom VW up!. Derimod har up!’en det smarte City Emergency Brake, der kan bremse bilen ved hastigheder op til 30 km/t.
Udstyrsniveauerne hedder Acces, Trend, Comfort, Comfort Air og Style. Testmodellen var Comfort-varianten, hvilket fik den samlede pris til at løbe op i 110.000 kr. med mindste motor. Comfort giver elruder i alle døre, elspejle med varme, fjernbetjent centrallås, varme i rattet, kunstlæder rat, radio med CD-afspiller og Bluetooth. Aircondition koster dog 5.000 kr. ekstra.
Som nævnt tidligere er i10’eren næsten 13 cm længere end VW up!, og det betyder man kan nyde gavn af fin plads i kabinen. Kørestillingen er meget oprejst om man kan lide det eller ej, men det giver ekstra god benplads på bagsædet. Der er plads til fem personer i kabinen, men forvent ikke at kunne placere tre voksne på bagsædet. Bagagerummet er 252 liter, hvilket er én liter mere end VW up!, men når bagsæderne lægges ned har man 95 liter mere!
Med testmodellens pris på 110.000 kr. får man den 1.0 liters trecylindrede motor med i købet, hvor man har 66 heste at gøre godt med. Motoren har ingen turbo, men heller ingen andre i segmentet tilbyder det, øv, øv. Testmodellen var angivet til 21,3 km/l, hvilket er skuffende ift. VW up! der kører op til 24,4 km/l med 60 hestekræfter. Volkswagen up! er væsentlig skarpere på brændstoføkonomien, da man har et start/stop-system, hvilket ved Hyundai i10 kun er tilpasset den allerbilligste variant der kører 23,3 km/l og koster 90.000 kroner.
Bag rattet virker i10’eren meget letkørt, og forgængerens 13” hjul er udskiftet med 14”, hvilket gør den virker mere stabil.
Servostyringen er selvfølgelig elektrisk, og desværre meget letgående, og man har næsten ingen føling i styretøjet.
Der er mange positive aspekter ved i10’eren, men desværre har den danske Hyundai importør haft besvær med at skaffe nok eksemplarer til Danmark, således der på flere varianter er alt for lang ventetid!
Vi synes:
Muligvis den bedste bil i mikroklassen i øjeblikket!
Hyundai i10 1.0 Comfort
1.0 liters trecylindret benzinmotor
Ydelse: 66 hk v. 5.500 omdr/min, 95 Nm v. 3.500 omdr/min
Præstationer: Topfart: 155 km/t – 0-100 km/t: 14,9 sekunder
Forbrug: 21,3 km/l – 108 g/km
Køreklar vægt: 1.008 kg
Mål i cm: 366, 166, 150
Bagagerumsvolumen: 443/1.380 liter
Pris: 109.995 kr.