1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Hyundai i30 Turbo
10

Test: Hyundai i30 Turbo

Test: Hyundai i30 Turbo 7.8
0
10

Hyundai i30 Turbo

7.8

Hvis du er træt af familiens kedelige Skoda Fabia og gerne vil have en bil, som kan kombinere køreglæde med praktiske egenskaber, skal du unde dig selv en tur i en Hyundai i30 Turbo. Der er garanteret smil på læben, hver gang du sætter dig bag rattet. Men trods en relativt billig pris er det ikke uden omkostninger. Højt brændstofforbrug, afgift og forsikringspræmie hæver de faste udgifter. Og så undgår du sikkert heller ikke en fartbøde i ny og næ.

Motor & gearkasse7.0
Køreegenskaber8.0
Komfort8.0
Plads7.0
Udstyr9.0
Pris8.0

De sportsligt inspirerede hatchbacks har efterhånden fundet deres publikum i Danmark. Peugeot 308 GT, Seat Leon FR og Kia Ceed GT er nogle af de modeller, som har lokket danskerne væk fra de klassiske og mere anonyme familiebiler. Nu vil Hyundai også lege med. Den nye Hyundai i30 Turbo skal tage kampen op.

Hvis du ikke skruer forventningerne for højt i vejret, vil du blive imponeret over Hyundai i30 Turbo. Den er ikke i samme liga som Golft GTI og Ford Focus ST, men køreegenskaberne kan give et smil på læben, prisen er i orden, og udstyrslisten er længere end en cykelrytters liste over sine dopingpræparater i 90’erne.

Sportsligt design

Hyundai i30 Turbo er grundlæggende en almindelig i30, men visuelt er der ændret på flere detaljer, så den fremstår som en væsentlig mere sportslig model – lige fra fronten, hvor luftindtag og markerede skørter gør bilen mere aggressiv at få øje på i bakspejlet, til bagenden med sine to markante udstødningsrør. Inde i kabinen er der sportssæder med solid støtte og masser af røde syninger og detaljer. Der er i det hele taget mange fede detaljer, god overskuelig instrumentering samt masser af praktiske løsninger.

Og så er der som sagt udstyret. Listen af udstyr vil ingen ende tage, men vi kan blandt andet fremhæve, ratbetjening, fartpilot, velfungerende multimediesystem med touch-skærm, automatisk indklappelige sidespejle, regncensor, panoramatag, elruder hele vejen rundt, bakkamera og ikke mindst fuldstændig nøglefri betjening. Det er en imponerende ustyrspakke, der er samlet i i30 Turbo.

Skarp oplevelse bag rattet

Køreoplevelsesmæssigt er der ikke meget at sætte en finger på. Styrtøjet kan indstilles til Comfort, Sport, Normal. Jeg har ikke kunnet mærke den store forskel på de tre indstillinger, men styrtøjet fungerer overordnet rigtig fint. Det er stramt og direkte med god feedback. Også gearkassen lægger op til leg med hurtige og smidige gearskift.

Motoren er en raffineret benziner på 1,6 liter, og med sine 186 heste kan den også gøre en ellers kedelig og øde landevej til en underholdende oplevelse. Men når jeg indledningsvist nævner, at man ikke må få for store forventninger, skyldes det, at den trods alt ikke når op på samme niveau som de rigtige GTI’er. Det er tydeligt at mærke de 70-100 hk, som den har mindre end de skarpeste i toppen af ligaen.

Høj kvalitetsoplevelse

Men selvom den må stå i skyggen af nogle af konkurrenterne motormæssigt, så har den mange andre kvaliteter – foruden udstyret. Overfladerne i kabinen er både pæne og behagelige at røre ved. Særlig her opleves i30 væsentlig bedre end forgængerne fra den sydkoreanske bilproducent. Lydnivauet i bilen er også ganske fint. Dog kan man ved 4-6.000 omdrejninger også sagtens nyde lyden af den lækre benzinmotor.

Der er god plads i i30 Turbo. Bagagerummet er tilpas rummelig, bagsædet er stort og nogenlunde komfortabelt, og set fra chaufførens synspunkt er det en fornøjelse, at både sæde og rat er multijusterbart, så det er muligt at finde en ergonomisk korrekt siddeposition.

Igen skal det i forbindelse med en test af Hyundai nævnes, at der er 5 års garanti uden kilometerbegrænsning. Det er virkelig værd at tage med i sine overvejelser. Så det kan godt være, den kraftmæssigt ikke kan følge med en Focus ST eller en Golf GTI, men til gengæld er både pris, køreoplevelse og garanti fuldt ud konkurrencedygtigt.

Faste udgifter trække ned

En af de eneste detaljer negative detaljer – som er meget udbredt i denne klasse – er, at den bruger rigtig meget brændstof. Det gælder som sagt de fleste modeller i klassen, at køreegenskaberne og de kraftfulde motorer koster, når du skal tanke bilen. Selv ved temmelig rolig kørsel klarede den ikke over 12 km/l., og det teoretiske forbrug lyder da også blot på 13,7 km/l, hvilket er ret uambitiøst.

Det betyder også, at ejerafgiften ligger i den høje ende med 3540,- om året. Også forsikringen vil sandsynligvis komme til at ligge relativt højt – naturligvis afhængigt af alder, bopæl og anciennitet, så Hyundai i30 Turbo er næppe en billig løsning, selvom nyprisen er særdeles konkurrencedygtig.

Hyundai i30 Turbo, 5-dørs, 1,6 GDI
1.6 liters firecylindret benzin
Ydelse: 186 hk v. 5.500 o/min, 265 Nm v. 1.500 o/min
Topfart: 219 km/t – 0-100 km/t: 8,0 sekunder
Forbrug: 13,7 km/l
Køreklar vægt: 1394 kg
Mål i cm: 430, 178, 147
Bagagerumsvolumen: 378-1.316 liter
Pris: 349.995 kr.