Home Bilnyheder Test: Jaguar F-Type R Coupé

Test: Jaguar F-Type R Coupé

Test: Jaguar F-Type R Coupé
0
0

Sidste sommer prøvede vi Jaguar F-Type V8 S roadster med 495 heste, men nu er der kommet en coupé på markedet, og den fås med 550 hestekræfter, så den skulle vi selvfølgelig prøve…

F-Typen er ligesom XJ-S’eren efterfølger til den legendariske og gudesmukke E-Type, der blev produceret fra 1961 til 1975. E-Typen blev også både lavet som coupé og roadster, hvorfor det var en selvfølge, at F-Typen skulle følge trop i begge varianter.

Jaguar er ingen kæmpe bilfabrikant sammenlignet mod eksempelvis tyske VW og Mercedes, og sammen med Land Rover/Range Rover blev de for nogen år siden overtaget af indiske TATA. For at være fornuftige har Jaguar derfor også brugt en nedskaleret XK-platform, og det er med til, at F-Typen vejer mere end Porsche 911.

Taget på F-Typen er udført i aluminium, hvilket betyder den er helstøbt i en aluminiumsramme, og det øger bilens stivhed og reducerer vægten – desværre havde testmodellen panoramaglastag, hvilket øger vægten. Coupéudgaven fået stivere fjedre, mens R- og V8 S-modellen yderligere har et elektronisk aktivt differentiale, hvilket gør det muligt at udnytte kræfterne bedre, da det maksimerer vejgrebet og giver mere kontrol. Og kontrol er der brug for, når man har 550 hestekræfter og 680 newtonmenter fra 2.500-5.500 omdrejninger i minuttet! Motoren er en 5-liters V8 kompressor, og vi kender den allerede fra andre Jaguar-modeller, og i udgaven med 550 hestekræfter et det den højest ydende standardmotor fra Jaguar nogensinde!

Med motoren tændt begynder legen, og det er specielt lyden man skal lægge mærke til – men den kan du bestemt heller ikke undgå at høre… Ved opstarten skråler den ottecylindrede motor så smukt, at alle vender sig om for at se nærmere. Lyd er dog svært at beskrive, men mens en Mercedes E63 AMG eksempelvis lyder brutal, så er F-Typens lyd mere fin i det. Testmodellen havde også den aktive udstødning, der har aktive omløbsventiler, således der under performancekørsel udledes mere direkte lyd, og det giver et mere dybt, dramatisk brøl. Det betyder man kan nyde lyden af buller og brag i Københavns gader, når man slipper gassen over 2.500 omdrejninger i minuttet. Har den fået tilpas med omdrejninger kvitteres der nærmest med en maskingeværsalve, og man kan se borgerne på Nørrebro søge dækning, mens de skræmt kigger over på F-Typen… Og netop lyden er en af de helt store oplevelser ved F-Typen, når den aktive udstødning folder sig ud. Man kan trille gennem København med 40-50 km/t, og stadig finde sig selv grinende pga. det brutale bulder. De fleste supersportsvogne kræver højere hastigheder, før man trækker på smilebåndet.

Læs også:  Er farven lige så giftig som køreegenskaberne?

I byen kan man dog ikke nyde kræfterne til fulde, men det kan man derimod på motorvejsrampen. 100 km/t er passeret på 4,2 sekunder, og hvis man holder speederen i bund stopper festen først ved 300 km/t! Jaguar har endda fortalt, at man blot har sat begrænseren der, da det ellers ville kræve andre dæk…
Gearkassen er den ottetrins ZF, der bl.a. også bliver brugt af BMW og Maserati, og det er bestemt en fin gearkasse! Man savner dog lidt hurtigere skift ved nedgearingen, og det virker umiddelbart som om, at BMW har været bedst til tilpasningen af gearkassens software.
I midterkonsollen finder man alle de sjove knapper til Dynamic funktionen, traction control, den aktive udstødning og start/sluk knappen i en opsigtsvækkende orange farve.
F-Typen har 380 mm bremser foran og 376 mm bagtil, hvilket betyder den sagtens kan komme ned i fart igen, men hvis man er helt hysterisk kan keramiske kulfiberbremser tilkøbes for 202.000 kroner, men så bliver der også barberet 21 kilo af vægten.

Læs også:  Mere M-power til X-familien

F-Typens køreegenskaber er ganske imponerende med bilens størrelse og vægt taget i mente. Bagenden er også relativ let at styre, når man tænker på der sendes 550 heste til baghjulene. Kort sagt er den dog ikke lige så dynamisk som en Porsche 911, hvilket mest af alt skyldes den højere vægt. Jaguarens højere vægt kan undskyldes med, at den er bedre udstyret som en hverdagsbil, og er mere komfortabel end en 911’er.
Jaguar F-Type R Coupé klarede Nürburgring på syv minutter og 39 sekunder, hvilket gør den seks sekunder hurtigere end XJ220, og dermed er F-Typen den hurtigste seriebyggede Jaguar nogensinde.

Bag rattet er man ikke i tvivl om, at coupé-udgaven af F-Typen er skarpere end roadsteren, hvilket primært skyldes den bedre vridningsstabilitet. Det elektronisk styrede spærredifferentiale arbejder også hurtigt, og når man kører i Dynamic-køreprogrammet bliver der lukket op for lidt ekstra sjov. Dynamic åbner lidt for antispind, styrevægten øges, gearkassen skifter hurtigere og lader motoren tage flere omdrejninger, mens speederresponsen også bliver mere livlig. Trods Dynamic-funktionen gør F-Typen mere livlig, så er der dog ikke meget fare på færde, da der hurtigt bliver lukket ned, og derfor må man slå mere fra, hvis man virkelig vil opleve bilen. Med traction control fra bliver oplevelsen dog straks mere hæsblæsende, og man skal være klar til pludselige reaktioner, som var det en teenagepige.

Læs også:  Test: Fuld gas med Swift Sport – the only way

Trods det er køreegenskaberne, lyden og motoren som skal sælge F-Typen, så er kabinen også nævneværdig. I R-udgaven finder man lækre sportssæder, der kan justeres på flere måder, så man sidder godt klemt, når det går stærkt for sig. Kabinen er spækket med lækre læderoverflader, og det er kun enkelte steder man kan se lidt plast, men overordnet er det bestemt en veludført kabine! Jaguar har en fetish med, at der altid skal være noget som ruller op fra midterkonsollen, og mens det i XF’eren er gearvælgeren, så er det i F-Typen de to midterste luftdysser.
Infotainmentsystemet er det eneste rigtige kritikpunkt ved F-Typen. Jaguar har valgt fortsat at bruge deres langsomme og ikke specielt intuitive infotainmentsystem, og det er ikke værdigt i en bil som testmodellen med et prisskilt på næsten 2,7 millioner kroner! Køber du en Golf og investerer 30.000 kroner får du et infotainmentsystem som er klasser bedre!

Vi synes:

Den 380 hestes sekscylindrede sportsmodel vil være et godt kompromis for de fleste, men intet slår V8’erens kraftoverskud og ikke mindst brutale symfoni.

Jaguar F-Type R Coupé
5-liters ottecylindret kompressormotor
Ydelse: 550 hk v. 6.500 omdr/min, 680 Nm v. 2.500-5.500 omdr/min
Præstationer: Topfart: 300 km/t – 0-100 km/t: 4,2 sekunder
Forbrug: 9 km/l – 259g/km
Køreklar vægt: 1.650 kg
Mål i cm: 447 , 192,3, 113,9
Bagagerumsvolumen: 407 liter
Pris cirka: 2.180.000 kr.