1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Jaguar XE S
11

Test: Jaguar XE S

Test: Jaguar XE S 6.8
0
11

Jaguar XE S

6.8

Jaguar XE S kører og lyder fantastisk. Det er acceptabelt prisen er over både BMW og Mercedes, men her bliver det et nøk for meget.

Motor & gearkasse9.0
Køreegenskaber9.0
Komfort8.0
Plads4.0
Udstyr7.0
Pris4.0

Med nøglen til den spritnye Jaguar XE S gik turen mod smukke Valdemar slot nær Svendborg.

Turen startede ved Terminalen i Birkerød, hvor den sjællandske Jaguar-forhandler holder til i sine nye indbydende lokaler.

Jeg spottede XE S’eren med det samme, da jeg trillede ind på parkeringspladsen. Dér stod den i sin røde frække mondering, og det sportslige bodykit afslørede, at der var tale om den i øjeblikket vildeste Jaguar XE. Jaguar pønser dog på en XE R, der vil få en ottecylindret kompressormotor, som vi kender fra F-typen. XE S’erens motor kender vi dog også fra F-typen, da det er den sekscylindrede kompressormotor med 340 hestekræfter, hvilket får den sportslige sedan fra 0-100 km/t på blot 5,1 sekunder!

Læs vores test af den vilde Jaguar F-Type R Coupé her.

Konkurrenterne hedder BMW 340i, Mercedes C400 og Audi S4. Alle modeller har en 3-liters motor med seks cylindre, men det er XE S’eren, som har flest hestekræfter, mens C400’eren vinder på moment. Prismæssigt er Jaguaren med i toppen, men det er Audi som vil have mest. S4’eren koster lidt over en million kroner, Jaguar XE S står til 982.300 kr., Mercedes C400 Matic til 845.400 kr. og BMW 340i til 819.000 kr. – dermed er 340i cirka 160.000 kroner billigere!

Jaguar har førhen ville konkurrere mod BMW 3-serien, men X-Typen var ikke nogen succes. Den havde firehjulstræk, og byggede på samme platform som den daværende Ford Mondeo.

XE har masser af udstyr

Jaguar XE har keyless fra standard, ligesom man også har en ottetommers touchskærm med navigation, DAB, keyless, fartpilot og bluetooth. S-modellen har dog bl.a. yderligere 18″ alufælge, S-bodykit, røde bremsekalibre, Bi HIX Xenonforlygter, sportsaffjedring, diverse aluminiumsdetaljer, specielle sæder, sportslæderrat og et stort Meridian anlæg på 380W. Ekstraudstyrslisten er dog lang, og man kan bl.a. tilvælge et stort soltag, head-up display og et park-assist system. Således kostede testmodellen også cirka 1,2 millioner kroner.

Kabinen er ekstremt lækker med med mange fine læder- og aluminiumsdetaljer. Panelet omkring forruden er også flot udført, da det mødes i midten omkring et Jaguar-logo. Derudover har XE’eren selvfølgelig også den sjove detaljer, at gearvælgeren skyder op og ned fra midterkonsollen, når bilen tændes/slukkes.

Med prisen i mente trykkede jeg på startknappen, og det gav et lille vræl fra udstødningen. Inde i kabinen startede infotainmentsystemet og der kom lys i speedometret – så langt, så godt. Infotainmentsystemet er en klar forbedring af Jaguars gamle, men grafikken i det nye kunne godt være højere, ligesom det til tider reagerer en smule sløvt. Speedometeret er heller ikke synderligt interessant, og man savner muligheden for et digitalt speedometer, som vi kender det fra f. eks både Audi og Volkswagen.

Komplet nyt chassis og skarpt styretøj

Teknisk set gør XE’eren brug af et nyt chassis, der er baseret på 75 % aluminium. Det stål som er brugt, har Jaguar primært placeret omkring dørene og bagenden af bilen, da det hjælper med at balancere vægten bedst muligt.

Læs også:  Jaguars sidste benzindrevne sportsvogn: F-Type ZP EDITION

Det er bl.a. det nye chassis, som er med til at sikre, at den nye XE’ere brillere. Trods den faktisk er tungere end en 340i (før 335i), så føles den på ingen måde tung at danse med. Affjedringen er fantastisk, og føles ikke for hård ved lange stræk til trods for sportsaffjedringen.

Styretøjet er desuden et elektrisk, men Jaguar påstår det er mindst lige så skarpt, som de bedste af de traditionelle hydrauliske! Vi kan fortælle, at det bestemt er iblandt de skarpeste i klassen, og det er en fornøjelse at rive XE S’eren igennem det ene sving efter det andet. Samtidig er XE’eren selv i S-udgaven også overraskende god på lange køreture, og men det er specielt på motorvejen, hvor den finder sig til rette som en fornem og luksuriøs flyder.

I midterkonsollen finder man desuden JaguarDrive Control, hvor man kan vælge mellem Standard, Eco, Dynamic og Winter afhængig af kørestil og vejr. I Dynamic bliver XE’eren mere kontant og præcis, ligesom sikkerhedssystemerne lader en lege lidt mere.

Læs også:  Jaguars sidste benzindrevne sportsvogn: F-Type ZP EDITION

Racermotor fra F-typen

Rosende ord omkring motoren er der mange af, men for en gangs skyld, så starter vi med kritikken. Kritikken er dog ret begrænset, da det kun er brændstoføkonomien, som vi vil slå ned på. XE S er angivet til 12,3 km/l, hvilket ikke er langt fra hverken S4, C400 eller 340i, men umiddelbart virker det som om, at Jaguars tal er mindre realistiske end de andres. Det kan i hvert fald afsløres, at tankstationerne også var glade for testen af XE S’eren.

Den 3-liters kompressormotor har 340 hk og 450 Nm, og ydelsen leveres meget lineært. Udover motoren er hurtigreagerende, så lyder den også fantastisk! Den lyder selvfølgelig ikke som i F-typen, men det er den første standard bil jeg har kørt, hvor lyden er en komplet fornøjelse, hvis man er bare lidt biltosse – selv på motorvejen hører man let brølene fra udstødningen, hvis man træder speederen ned. Jeg har førhen prøvet S4 samt den gamle 335i, og fælles for begge biler er, at de ikke leverer lydoplevelsen – trods de har potentialet.

Trods XE S’eren kan larme som en lille sportsvogn, så er den samtidig støjsvag på motorvejen. Dette skyldes bl.a. den ottetrins ZF-gearkasse, da den hjælper med at holde omdrejningerne ned. Gearkassen er den samme som eksempelvis i BMW 340i, og der er ikke et ondt ord at sige om gearkassen, der er smidig og hurtig. Jaguar har dog formået at programmere gearkassen ekstra fint, hvis man vælger at køre lidt stærkt på snoede veje, da gearkassen på mærkværdig vis hele tiden finder kræfter.

Læs også:  Jaguars sidste benzindrevne sportsvogn: F-Type ZP EDITION

Kan merprisen undskyldes?

Personligt er jeg ikke i tvivl om, at jeg ville vælge Jaguar XE S fremfor både BMW 340i, Mercedes C400 og Audi S4, hvis prisen altså ikke spillede ind. Med en merpris på 160.000 kr. ift. 340i, så får det alligevel tankerne igang – er den de ekstra penge værd? Herudover kan det også nævnes, at til det prisniveau tilbyder Mercedes den endnu vildere C450 AMG 4Matic.

De fleste vil dog vælge en Jaguar XE med dieselmotor, og her er XE’eren ganske konkurrencedygtig! Jaguars fine 163 hestes dieselmotor er også indstigningsmodellen til 549.900 kr. og en beskatningsværdi på 426.673 kr.Til sammenligning koster en BMW 320d Efficient Dynamic 552.500 kr. og 395.096 kr. i beskatning. Jaguaren har desuden et højere standardudstyrsniveau, og Jaguars dieselmotor er angivet til 26,3 km/l, hvilket er en smule højere end BMW 320d ED.

Jaguar XE S 
3-liters sekscylindret benzinmotor med kompressor
Ydelse: 340 hk v. 6.500 o/min, 450 Nm v. 4.500 o/min
Topfart: 249 km/t – 0-100 km/t: 5,1 sekunder
Forbrug: 12,3 km/l
Køreklar vægt: 1.665 kg
Mål i cm: 467,2 , 185 , 141,6
Bagagerumsvolumen: 455 liter
Pris: 982.300 kr.

Billedserien er taget ved Valdemar Slot på Taasinge.