Home Biltest Test: Jaguar XF 3.0d Portfolio – Britisk premium til firmabilsfolket
0

Test: Jaguar XF 3.0d Portfolio – Britisk premium til firmabilsfolket 7.5

Test: Jaguar XF 3.0d Portfolio – Britisk premium til firmabilsfolket 7.5
0
0

Jaguar XF 3.0d Portfolio

7.5

Den nye Jaguar XF er bestemt et interessant indspark i firmabilsklassen. Køreegenskaberne er i top og teknikken er imponerende. Indvendigt savner vi dog en smule finish. Jaguaren placerer sig over både Audi og BMW men under Mercedes prismæssigt – i vores øjne en rigtig fin og spændende positionering.

Motor & gearkasse9.0
Køreegenskaber8.0
Komfort9.0
Plads5.0
Udstyr8.0
Pris6.0

Introduktionen af den nye Jaguar XF var noget dramatisk… XF’eren kørte på en stålwire hen Themsen i centrum af London i England. Om end Jaguar på ingen måde havde brug for det drastiske stunt for at få pressens opmærksomhed, så var det lige så dramatisk som bilens ændringer.

Meget er sket med XF’eren, som er storebroderen til den også relativt nye XE’er. XE’eren kæmper mod biler som BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse mens XF’eren tager kampen op mod BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes E-klasse. Hård konkurrence må man sige.

Stadig britisk klasse?

Den gamle Jaguar XF var en bil som udstrålede eksklusivitet og britisk klasse – ikke blot udvendigt men også indvendigt. Jaguar har gjort sit bedste for at beholde det eksklusive og indbydende design, men om end det er blevet mere dynamisk og coupéagtigt, så synes vi XF’eren er blevet noget mere anonym i sit design.

Vi har testet en af topmodellerne i form af den mest potente diesel, der byder på 300 hestekræfter sendt til baghjulene. Udstyrsniveauet Portfolio er tilmed det højeste på niveau med R-Sport. Som navnet antyder, så er Portfolio mere luksusorienteret mens R-Sport er til personen, som vil have XF’eren skal have en mere sportslig fremtoning indvendig som udvendig.

Der er sket lidt af hvert – nu som letvægter

Teknisk set er XF’eren bygget på en aluminiumsarkitektur, hvilket betyder XF’eren har smidt en hel del kilo. Op mod 190 kilo ift. den gamle Jaguar XF for at være helt præcis ligesom vridningsstabiliteten er øget med 28 %. Ift. de tyske konkurrenter er XF’eren omtrent 80 kilo lettere! Desuden er den blevet en smule kortere og lavere, men alligevel har Jaguar fået at give 15mm mere benplads, 24mm mere knæplads og 27mm bedre loftshøjde. Så der er også fint med plads. Trods der er kommet mere plads, så er det fortsat ikke det bagsæde i klassen, hvor man finder sig bedst til rette, men det er nu blevet bedre. Bagagerummet byder desuden på 540 liter.

Standardudstyret (Pure) inkluderer en 8” touchskærm, 2-zoners klimaanlæg, regnsensor, fartpilot, Bluetooth og 17” alufælge. Man bør dog som minimum vælge XF Prestige, hvor man får yderligere Xenon, 10-vejs justerbare Taurus lædersæder, ambient lys, et andet læderrat og armlæn med kopholdere bagtil. Portfolio vi testede inkluderer ud over Prestige-udstyret 18” alufælge, Windsor lædersæder (bedre kvalitet), Windsor læder på den øverste del af instrumentpanelet samt paneler i Gloss Figured Ebony. Prisen for en Jaguar XF med Portfolio starter ved 725.900 kr., men vælger man den 3.0 diesel med 300 hk stiger prisen til 967.900 kr. Mange penge, ja, men en tilsvarende Mercedes E-klasse (E350 BlueTec T) koster 978.954 kr. – og hertil kommer en masse udstyr oveni, som man allerede har med i Jaguaren… Dog er en tilsvarende BMW og Audi billigere.

Windsor lædersæderne er såmænd også i en klasse for sig selv, og man finder sig hurtigt godt tilrette. De giver ikke meget støtte på landevejene, men når man triller af sted på motorvejen finder man ikke mere komfortable sæder. Det er højst sandsynligt også de komfortable sæders skyld, at XF’eren med 300 dieselheste og 700 Nm faktisk ikke føles specielt hurtig – man skal kigge på speedometeret før man bemærker, hvor hurtigt den egentlig flytter sig. Dét er virkelig en premium-kvalitet!

Læs også:  Dobbelttest: Kia Niro vs. Kia Optima – firma- vs. miljøforkæmperen

Men tilbage til kabinen! Desværre skuffer meget af kabinen. Trods testmodellen er en Portfolio, så er der flere plastpaneler, og indtrykket er næsten, at den gamle XF’er havde et mere elegant og eksklusivt interiør. På mange måder føles det som at sidde i en XE, der er en klasse mindre og omkring 90.000 kr. billigere. Gearvælgeren skyder stadig op af midterkonsollen ligesom de to yderste luftdyser åbner sig ved start. Det er dog fortsat en sikker vinder, hvis man skal vise XF’eren frem for interesserede.

In Control Touch infotainmentsystemet på 8” er heldigvis standardudstyr, for der er ikke meget eksklusivt over det. Det kunne sagtens være værre, men har man råd til en Jaguar XF, så bør man også vælge InControl Touch Pro pakken, hvor infotainmentsystemet opgraderes til et 10,2”, der på er lysår foran i teknologi ift. standardsystemet. Desuden bliver det almindelige speedometer ændret til en 12,3” skærm ligesom får man et 380W Meridian system – pris: 48.000 kr., hvilket er ganske fair. Det store system har markant bedre grafik, en SSD harddisk og en quad-core processor, hvilket eksempelvis er samme specifikationer som driver eksempelvis en dyr Macbook Pro. En Macbook gør dog ikke brug af Ethernet ligesom dette system, hvilket er næste generations netværk med lynhurtig dataoverførsel.

Læs også:  TEST: Skoda Kodiaq – når du skal på tur med de langbenede venner

Spændende og imponerende motorteknik

Motorprogrammet består af Jaguars egne motorer, og de er ganske imponerende. Testbilens dieselmotor på tre liter, med seks cylindre og to turboer giver alt den kraft man har brug for og sørger for luksusfornemmelse på motorfronten. De to turboer er med til at sikre det maksimale drejningsmoment på 700 Nm v. 2.000 omdr/min, der godt kan betyde lidt hjulspind, da baghjulene virkelig kommer på arbejde. 0-100 km/t er overstået på blot 6,2 sekunder mens topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t.

Om end speedometernålen bevæger sig med hastig fart allerede fra 0 km/t, så føles XF’eren med den store dieselmotor hurtigst ved motorvejshastighed. Sætter man gearvælgeren i sport, bilen i Dynamic og træder speederen nede, så kører man fra langt de fleste. Nøj der er kræfter!
XF’eren kører godt og man skal presse den ret langt, før man bemærker det er en bil på knap fem meter og 1.750 kilo. Dog er det imponerende nok, at vægten faktisk cirka er den samme som den i øjeblikket topmodel – XF S med 380 hk og firehjulstræk, som accelerer fra 0-100 km/t på 5,3 sekunder og har samme topfart som testmodellen (250 km/t).

Gearkassen er en ny ottetrins, der sørger for kræfterne leveres på fornem vis. Der skal alligevel lidt af en gearkasse til for at holde styr på 700 Nm. Gearkassen sikrer bløde skift, men kan også være sportslig, hvis man sætter den i sportsfunktionen, ligesom man selv kan lege med gearerne vha. skiftepedalerne bag rattet.

Læs også:  Minitest: Kia Stonic – minihit med hård konkurrence

Vores testmodel var udstyret med Adaptive Dynamic, der er en avanceret passiv dæmperteknologi, som grundet en ekstra ventil kan reducere dæmpningskraften ved lave hastigheder. Systemet holder øje med karrosseriet bevægelser op mod 100 gange i sekundet samt hjulenes bevægelser hele 500 gange i sekundet! Således kan systemet indstille dæmperne på bedst mulig vis ift. kørselsforholdende. Systemet koster 24.800 kr. og gør XF’eren langt mere alsidig.

Vil man have en mere økonomisk model, så er den mest miljørigtige Jaguar XF faktisk den bil i segmentet med den laveste CO2-udledning, når man altså ikke kigger på hybridmodellerne – som så samtidig også ville være væsentlig dyrere i listepris…

Indbydende pris, men der skal mere til…

Trods prisen starter ved indbydende 600.000 kr. for en Jaguar XF, så skal man ikke lade sig narre. Skal man have en XF’er med udstyr og motor, som er bilen værdig, så løber prisen i hvert fald op i 850-950.000 kr.. Personligt ville jeg hellere vælge et godt udstyret XE frem for en basis XF’er.

Jaguar XF 3.0d Portfolio
3.0-liters sekscylindret diesel
Ydelse: 300 hk v. 4.000 o/min, 700 Nm v. 2.000 o/min
Topfart: 250 km/t – 0-100 km/t: 6,2 sekunder
Forbrug: 18,1 km/l
Køreklar vægt: 1.750 kg
Mål i cm: 487, 185, 148
Bagagerumsvolumen: 540-963 liter
Pris: 967.900 kr. (testbil: 1.151.400 kr.)