1. Home
  2. Biltest
  3. Test: KIA cee´d 1.6 CRDi Active SW
0

Test: KIA cee´d 1.6 CRDi Active SW

Test: KIA cee´d 1.6 CRDi Active SW
0
0

Det koreanske bilmærke KIA har ramt plet med cee´d, hvilket blandt andet bevises med prisen årets brugtbil 2011, hvor cee’d bl.a. vandt foran Ford Mondeo og Skoda Octavia.

Så det var med spænding vi testede cee´d for, at se om vi også ville vælge en brugt cee´d frem for Mondeoen.

KIA cee´d er en mainstream bil

Der er ikke meget designmæssigt eller ved motoren som kan skræmme det almindelige stationcar segment væk, og man kan måske endda kalde designet lidt kedeligt. – Den er i hvert fald ikke nyskabende som Sportage.

Meget af designet synes vi man kan kende fra andre biler, men målgruppen til cee´d ønsker heller ikke at skille sig ud. – Så længe bilen er funktionel, hvilket vi kan sige at den er!

Den 1.6 liters CRDi motor med 115 hk er mellemklassen, og uden at have prøvet den største 128 heste motor, så må det uden tvivl være den motor, hvor man får alt det man har brug for. Faktisk føles de 115 hk sporty og med et brændstofforbrug på 22,2 km/l, så er det mere end godtaget.

Plads

Der er udmærket plads til passagerer på både forsæderne og bagsæderne, hvilket koreanerne også har gået meget op i.

Bagagerummet er på 534 liter, hvilket sagtens kan klare de fleste familiers behov med barnevogn og andet udstyr til ferien. Derudover kan det fortælles at en sporvognsstrop og håndgreb er integreret i bagklappen, så den er nem at lukke.

Hvis man alligevel synes at 239.999 kr. er lidt for mange penge, så kan man erhverve sig den 1.4 liters benzinmotor fra 194.999 kr. – Her er brændstofforbruget på 17,2 km/l.

Behagelig undervogn

Mange af de testede familie stationcar modeller i testarkivet har typisk haft en lidt for hård undervogn, men her burde de lære noget af KIA. Undervognen klarer et bump uden hovedet ender oppe i forrude, og det er sådan en rigtig familiestationcar skal være affjedret!

Der er mange som har svært ved at vænne sig til den elektriske servostyring, men vi faldt hurtigt for det lette rat.

Konklusion:

KIA har formået at lave en ganske fornuftig langtursbil, hvor man ikke er forgældet resten af livet. Selvom den 1,6 liters motor med 115 hk virker sporty, så er det ikke det som bilen eller KIA lægger op til.

Den testede model var udstyrsmodellen Active, og her savnede vi på intet tidspunkt ekstraudstyr, og hvis man ikke er alt for kræsen, så passer den til de fleste.

Kort sagt er KIA cee´d sw 1.6 CRDi Active value for money!

KIA cee´d sw 1.6 CRDi Active

Ydelse: 115 hk ved 4.000 omdr./min / 255 Nm fra 1.900-2.750 omdr./min

Præstationer: Topfart er 188 km/t. 0-100 km/t på 11,5 sek

Oplyst forbrug: 22,2 km/l – 119 g/km

Mål i cm: Længden: 449 cm, Bredde: 179 cm, Højde: 153 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 239.999 kr.