Home Bilnyheder Test: KIA pro_cee’d GT World Cup
0

Test: KIA pro_cee’d GT World Cup

Test: KIA pro_cee’d GT World Cup
0
0

På redaktionen blev vi meget positivt overrasket over KIA pro_cee’d GT, da vi første gang stiftede bekendtskab med den. Dengang var prisen 350.000 kroner for den tredørs variant, og udstyrslisten var næsten uendelig lang. I anledningen af Fifa World Cup har KIA lavet en kampagnemodel, hvor noget af ekstraudstyret er skåret fra, således prisen nu starter ved 285.000 kroner!

Bilklassen, pro_cee’d GT bevæger sig i, har GTI’er med op mod 300 hestekræfter, og derfor lyder 204 heste ikke af mange. På papiret er en accelerationstid fra 0-100 km/t på 7,7 sekunder heller ikke imponerende, men KIA kalder den trods alt også blot for en GT.

Ift. en almindelig pro_cee’d er undervognen opstrammet, men alligevel er køreoplevelsen ganske komfortabel, således man føler det er en fin hverdagsbil. Gearkassen er en sekstrins manuel, og uden tvivl den bedste manuelle gearkasse KIA har præsteret til dato! Faktisk er den bedre end den man finder i Opel Astra OPC – men den er også usædvanlig dårlig ift. resten af bilen. Et vigtigt kriterium for enhver GTI er styretøjet, og her bliver man lidt skuffet efter man har rodet lidt rundt i gearkassen. Desværre er styretøjet meget syntetisk, men det er nok også KIA’ens mest væsentlige kritikpunkt.

Læs også:  Hyundais GTI-bud vil frem i verden – og gerne hurtigt

På landevejene kan man sagtens have det sjovt med KIA pro_cee’d GT, men presser man den til det yderste, finder man hurtigere grænsen end i de dyrere GTI’er. Først og fremmest virker bagenden mere ustabil ved hård opbremsning, og i nålesving vil man bemærke ESC-systemet forstyrrer lidt, men slår man ESP-systemet fra vil det inderste hjul blot spinde.
Dermed er den køredynamisk langt fra Golf GTI, Renault Mégane RS og de dyrere GTI’er, men prisen er derimod heller ikke i nærheden af de andre, og det gør KIA’en ekstra interessant.

Motoren er en rigtig fin 1.6 liters enhed, der har en sportslig lyd fra den dobbelte udstødning. Man kan dog godt mærke, at KIA er bagud på motorteknologien, da en 220 hestes 2-liters GTI-motor er angivet til 16,7 km/l, mens KIA blot lover 13,5 km/l, og du skal forvente omkring 10 km/l ved normal kørsel.

Læs også:  Endelig: Audi i offensiv plugin-hybrid-lancering

Kabinens design er dog overraskende gennemført. Det er ikke som i en Golf GTI, og det er muligvis de lækre Recaro-sportssæder som forblænder, men vi er ganske begejstret – specielt når man har prisen i mente! Multifunktionslæderrattet er også fint, og det digitale speedometer lader en få det fulde overblik over motortemperatur, moment og turboen.

Vælger man World Cup-udgaven og sparer 65.000 kr., takker man nej til automatisk nedblændeligt bakspejl, regnsensor, adaptive xenonforlygter, elektrisk håndbremse, touchskærm med navigation/bakkamera, parkeringssensor og nøglefri betjening. Man savner dog alligevel ikke udstyr, da man har beholdt alt stylingen bortset fra lygterne, og har alt det nødvendige udstyr indvendig.

Udover den attraktive pris lokker KIA selvfølgelig også med den syv års garanti op til 150.000 kilometer, hvilket ingen af de andre på markedet kan matche.

Læs også:  Minitest: Prius plug-in er et fint pendler-valg

Kort sagt er pro_cee’d GT ikke en hardcore GTI, men en mere familievenlig sportscoupé med sportslige egenskaber. Prisen og garantien vil uden tvivl lokke nye købere ind i segmentet, der ikke før havde overvejet denne biltype.

Vi synes:

Pro_cee’d GT er den sjoveste KIA vi har prøvet til dato! Det siger ikke meget i sig selv, men vi er faktisk blevet ret glade for den.

KIA pro_cee’d GT World Cup
1,6-liters firecylindret turbobenzin
Ydelse: 204 hk v. 6.000 o/min
Moment: 265 Nm v. 1.750 o/min
Topfart: 230 km/t
0-100 km/t: 7,7 sek
Oplyst forbrug: 13,5 km/l
Køreklar vægt: 1.404 kg
Mål i cm: L: 431 B: 178 H: 147
Bagagerumsvolumen: 380 / 1.318 l.
Pris: 284.999