1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Land Rover Freelander 2 eD4 2WD
0

Test: Land Rover Freelander 2 eD4 2WD

Test: Land Rover Freelander 2 eD4 2WD
0
0

Før i tiden var SUVer og 4×4 kun for landmænd eller andre, som havde næsten umulige krav til bilers off-road køreegenskaber.

I dag er SUVer blevet normale i bybilledet, og de forskellige producenter puster den ene efter den anden nye SUV ud af fabrikken. Land Rover har dog altid henvendt sig til et specielt segment, da de ikke ligefrem har fået brandet sig som CO2-bevidste.

Det har Land Rover dog taget til efterretning, og de har siden hen introduceret en økonomisk motor til Freelander 2 ved navn eD4.

Motoren er en 2.2 liters diesel med 2WD, hvor 2WD refererer til forhjulstræk(2 wheel drive). Fordommene er dog mange om, at en rigtig Land Rover skal have firehjulstræk, selvom det viste sig at den engelske bil klarer det ganske fint uden.

Siden 2008 har SUV markedet været i markant fremgang, hvilket sker samtidig med folk vil køre længere på literen og have højere komfort. Selvom man ikke får ekstremt megen køredynamik, når man sidder næsten 1,3 over jorden, så er det heller ikke Land Rovers primære mål med denne økonomiske Freelander 2.

Moderne at køre grønt – markedet tilpasser sig

Kunderne får hvad de efterspørg, og det er derfor Land Rover har produceret denne forhjulstrukne(2WD) Freelander 2 eD4, hvor man kører op til 16,7 km/l ved blandet kørsel.

Selvom Freelander 2 ligner sig selv, så er det absolut en ny teknologi med den 4-cylindret turbodieselmotor forrest som yder 150 hk og 420 Nm v.1.750 omdr/min. Effekten kan man ikke klage over, og med det høje moment føles den særdeles kvik i bytrafik, mens den er mere tung på motorvejsrampen. Når man først kører på motorvejen er der dog ingen problemer med acceleration fra 110 km/t til f. eks 130 km/t.

Læs også:  Discovery Sport med Luksusinteriør: Nyt design, avanceret teknologi og større alsidighed

Accelerationstiden er 11,7 sekunder hvilket i denne bilklasse er ganske fornuftigt samtidig med en topfart på 181 km/t, som man alligevel kommer i nærheden af ved normal kørsel.
Selvom flere er i tvivl om ydelsen på denne ECO-model, så kan den stadig trække 2.000 kilo, hvorfor man ikke behøves at kigge efter større motor, hvis det er en Freelander 2 som skal trække hestetrailer eller campingvogn.

Ønsker man flere kræfter?

Ønsker man flere kræfter end de 150 hk, så kan man vælge en anden model af den 2.2 liters som yder 190 hk. Den klarer 0-100 km/t på 9 sekunder, har en tophastighed på 190 km/t og kører 14,3 km/l. Den kan dog ikke trække mere, og er hele 166.000 kr. dyrere med samme udstyrspakke. – Den større motor har dog også tilhørende automatgear.

Fornyet design

2011-udgaven af Freelander 2 er fornyet både indvendig og udvendigt, hvilket bl.a. indeholder en ny front med bedre lygter, nye farver og større hjul.

Læs også:  Discovery Sport med Luksusinteriør: Nyt design, avanceret teknologi og større alsidighed

Tågelygterne er blevet mere integreret i kofangeren, for- og baglygter er forbedret samtidig med, at frontgrillen har fået en ny finish.
De tre nye farver er Kosrae Green, Baltic Blue og Fuji White, hvor testbilen du kan se billeder af forneden er i Fuji White.

Indeni har Land Rover ændret instrumentbrættet, og man kan vælge mellem fire designs til sædeovertrækket. – Derudover er der nu en Premium pakke som inkluderer Windsor læderinteriør, eksklusive måtter, skindovertrukket midterkonsol og 8/6-vejs elektriske sæder.

Køreegenskaberne i Land Rover Freelander 2

Følelsen af at køre Land Rover Freelander 2 er utrolig afslappende, da man har et forholdsvis godt overblik i trafikken. – Det kniber dog med at kigge sig ordentlig over skulderen pga. sæderne.

Freelander 2 klarer dog jobbet yderst tilfredsstillende i bytrafikken, hvor affjedringen er behagelig, og det gør ikke noget med lidt vejbump.
Ved let off-road klarer den sig også overraskende godt, men man skal stadig være påpasselig, da det er 2WD og ikke 4WD.

Motoren er forholdsvis støjsvag men vibrerer en del i tomgang når motoren er for kold til Start/Stop. Derudover er gearkassen lavt gearet, og der skal drejes en del på rattet før der sker noget. – Men det er et Land Rover kendetegn.

Konkurrenter til Freelander 2?

Land Rover er et anerkendt mærke i branchen med SUVer og 4×4, hvorfor det er svært at finde en retfærdighed konkurrent at sammenligne på prisen. Vil man sammenligne en VW Tiguan eller Nissan Qashqai+2 med Freelander 2 får man langt mere udstyr for pengene, men der i mod mindre kraftfuld motor og INGEN Land Rover feeling som er værd at betale for.

Læs også:  Discovery Sport med Luksusinteriør: Nyt design, avanceret teknologi og større alsidighed

Konklusion:

På mange måder er Land Rover Freelander 2 2WD en livsstil bil, da den ikke kendetegnes ved hardcore off-road køreegenskaber som mange mener en Land Rover skal have.

Det skal dog siges, at det var en yderst behagelig bil at lade sig transportere rundt i. – Den befinder sig dog bedst på landevejen og mindre byer, hvor man ikke for meget skal kigge sig over skulderen.

Til sidst kan vi nævne, at Land Rover Freelander 2 i testudgaven på gule plader koster 261.769 kr. + moms.

Alt i alt er det en yderst vellykket moderne Land Rover!

Land Rover Freelander 2 eD4 2.2

Ydelse: 150 hk ved 4.000 omdr./min / 420 Nm ved 1.750 omdr./min

Præstationer: Topfart er 181 km/t. 0-100 km/t på 11,7 sek

Oplyst forbrug: 16,7 km/l – 158 g/km

Mål i cm: Længden: 450 cm, Bredde: 219,5 cm, Højde: 174 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 505.000 kr.